وزیر خارجه مصر: هیچ نقطه اختلاف یا جدایی میان ما و عربستان وجود ندارد

وزیر خارجه مصر در تلاش برای سرپوش گذاشتن بر اختلافات عمیقی که میان کشورش با دولت عربستان پیش آمده، روابط میان دو کشور را «تاریخی و سرنوشت‌ساز» خواند و گفت: هیچ نقطه اختلاف یا جدایی میان ما و عربستان وجود ندارد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری آلمان، سامح شکری، وزیر خارجه مصر این سخنان را در بین نمایندگان رسانه‌های خارجی بیان و تلاش کرد روابط میان دو کشور را خوب جلوه دهد. او گفت: روابط مصر و عربستان ادامه دارد و بر اساس منافع مشترک پیش می‌رود.

وزیر خارجه مصر ادامه داد: گاهی روابط میان کشورها همواره مطابق و شبیه هم نیست اما دو کشور تلاش می‌کنند تا روابط خود را بر اساس تبادل دیدگاه‌ها و برای تحقق اهداف مشترک به پیش ببرند به گونه‌ای که تحقق این اهداف به امنیت ملی جهان عرب کمک کند.

این سخنان سامح شکری در حالی ایراد می‌شود که در چند ماه گذشته روابط میان عربستان و مصر بحرانی‌تر شده که عمده آن بر می‌گردد به مواضع مصر در قبال بحران سوریه و نیز مسائل ارضی مرتبط با دو جزیره تیران و سنافیر متعلق به مصر که دولت سعودی ادعای مالکیت آن را دارد.

اختلافات میان دو کشور تا حدی گسترش یافت که ماه گذشته رئیس جمهور این کشور به کنایه رهبران عربستان را متهم کرد که در تلاش بوده‌اند تا دولت وی را ساقط کنند اما موفق نشده‌اند.

سامح شکری اما این مسائل را رد می‌کند و در نشست خود با خبرنگاران گفت: روابط مصر و عربستان بسیار ریشه‌دار و قوی است و از روابط مستحکم میان ملت‌های دو کشور سرچشمه می‌گیرد.

او درباره توقف صادرات نفت عربستان به مصر که گفته می‌شود اقدامی تنبیهی از سوی دولت ریاض بوده نیز گفت: این مسئله همانند بسیاری از توافق‌های دیگر است که ممکن است برخی بندهای یک توافق دچار تغییر شود یا در آن بازنگری شود. نباید در این مسئله مبالغه کرد.

وزیر خارجه مصر در پایان گفت: اهداف مصر و عربستان در زمینه حمایت از امنیت ملی اعراب و محافظت از مصر، عربستان و دیگر برادران ما در جهان عرب از تهدیدات خارجی و تروریسم همانند یکدیگر است.

306/300

کد خبر: 719284

وب گردی

وب گردی