مرگ ٤ باغبان در زلزله خنج فارس

٤ روستا در این زلزله ٥,١ ریشتری خسارت دید و خانه‌های زیادی تخریب شد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از شهروند صبح دیروز زلزله‌ای به بزرگی ١/٥ ریشتر شهرستان خنج استان فارس را لرزاند. این زلزله علاوه بر تخریب تعداد زیادی از خانه‌های روستایی، ٤ کشته و یک مجروح برجای گذاشت. زمین‌لرزه همچنین باعث قطع آب و برق روستاهای شهرستان خنج شد، اما آخرین گزارش‌ها از عادی شدن شرایط در منطقه زلزله‌زده حکایت دارد و مقامات محلی از وصل شدن برق و آب روستاهای حادثه‌دیده خبر می‌دهند.
٤ کشته در روستای سیف‌آباد
شبکه لرزه‌نگاری وابسته به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران این زمین‌لرزه را ساعت ٦ و ٣ دقیقه و ٢٦ ثانیه در عمق ٤ کیلومتری و فاصله کانونی ٣٥ کیلومتری شهرستان خنج ثبت کرده است. به دنبال وقوع این زمین‌لرزه ستاد مدیریت بحران استان فارس تشکیل جلسه داد و تیم‌های ارزیاب، امدادی و خدماتی هم به منطقه اعزام شدند. مهرداد الطافی یکی از نیروهای امداد و نجات حاضر در منطقه زلزله‌زده به «شهروند» گفت: «بیشترین خسارت‌ها مربوط به روستاهای مرکزی شهرستان خنج است. خوشبختانه قدرت پایین زلزله باعث کاهش تلفات جانی و مالی شده است، اما متاسفانه ٤ نفر در روستای سیف‌آباد جانشان را از دست دادند و یک نفر هم به بیمارستان منتقل شد.» او همچنین درباره نیروهای امداد و نجات حاضر در منطقه و نحوه کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان گفت: «٢ تیم امداد و نجات از شهرستان قیر و کارزین و ٢ تیم از شهرستان خنج در منطقه حضور دارند و ٢ تیم از جهرم، ٢ تیم فیروزآباد، یک تیم لارستان و یک تیم گراش آماده‌باش هستند تا در صورت لزوم به منطقه اعزام شوند». این امدادگر هلال‌احمر ادامه داد: «هنوز درباره اسکان اضطراری زلزله‌زدگان تصمیم‌گیری نشده است. ستاد مدیریت بحران درخصوص وضع اسکان اضطراری، تأمین سوخت و تأمین خوراک در مناطق زلزله‌زده تصمیم‌گیری می‌کند. همه امکانات برای ارایه خدمات به زلزله‌زدگان فراهم است و هلال‌احمر هم برای تأمین خوراک در این منطقه اقداماتی انجام داده است.»
٤ روستا با ٣هزار سکنه تحت‌تأثیر زلزله
حسن فیاض‌پور، مدیرکل بحران استان فارس ظهر دیروز جزییات کاملی از وقوع این زمین‌لرزه ارایه کرد. او با اشاره به عمق ٤ کیلومتری زلزله و فاصله کانونی ٣٥ کیلومتری آن با شهرستان خنج گفت: «در مجموع ٤ روستای تخته، سیف‌آباد، خیرآباد و چاه‌طلا با ٣هزار سکنه تحت‌تأثیر این زلزله قرار گرفتند.» فیاض‌پور درباره تلفات انسانی این زلزله هم گفت: «متاسفانه در این زمین‌لرزه ٤ نفر کشته و یک نفر هم مجروح شده‌اند. براساس آخرین گزارش‌های تیم‌های ارزیاب و امدادی مستقر در منطقه، ٥ نفر که در اتاق نگهبانی در باغی حضور داشتند به دلیل ریزش دیواره‌های این اتاق دچار حادثه شدند که ٤ نفرشان جان خود را از دست دادند و یک تن نیز به مراکز درمانی منتقل شد. همه این افراد از اتباع کشور افغانستان و مرد بودند.» او اضافه کرد: «٣نفر دیگر هم در روستای چاه طلا دچار آسیب‌دیدگی سطحی شدند که به شکل سرپایی خدمات درمانی را از مرکز اورژانس دریافت کردند.»
تخریب ٥٢ واحد مسکونی
مدیرکل بحران استان فارس وضع مناطق زلزله‌زده را عادی اعلام کرد و گفت: «این زلزله شدت کمی داشت و حتی در شیراز هم احساس نشد. دو پس‌لرزه هم به ترتیب با قدرت ٢,٧ و ٢.٨ ریشتر حوالی ساعت ٧ صبح رخ داد که به دلیل خفیف بودن در حالت عادی احساس نشد.» او همچنین درباره خسارت‌های مالی ناشی از زلزله گفت: «هنوز ارزیابی نهایی از خسارات زمین‌لرزه به‌دست نیامده است، اما گزارش‌ها و ارزیابی‌های اولیه حاکی از این است که ٥٢ واحد بین ٣٠ تا ٦٠‌درصد آسیب دیده‌اند. این آسیب‌دیدگی‌ها مربوط به ترک‌خوردگی دیوارهای اماکن مسکونی قدیمی و ریزش دیوارهای خشتی است.» او همچنین با تأیید خبر قطعی آب و برق منطقه به دنبال وقوع زمین‌لرزه، این قطعی را موقتی اعلام کرد و گفت: «عوامل سازمان برق و آب بلافاصله به منطقه اعزام شدند و با برطرف کردن مشکلات، آب و برق شهرستان خنج و روستاهای اطراف آن وصل شد.» او همچنین از پایان عملیات امداد و نجات و جست‌وجو در حوالی ظهر جمعه خبر داد و گفت: «ماموریت تیم‌های امداد و نجات پس از جست‌وجو در مناطق زلزله‌زده پایان یافت. اما تیم‌های ارزیاب برای بررسی خسارات وارد شده به اماکن و همچنین بررسی وضع اسکان اضطراری افراد نیازمند اسکان، درحال ارایه خدمات هستند.»
تخریب ٤٠ خانه در روستای تخته
در همین حال احمد عبداللهی، مدیر بنیاد مسکن شهرستان خنج استان فارس بیشترین خسارت‌های زمین‌لرزه صبح جمعه شهرستان خنج را مربوط به روستای تخته از توابع بخش مرکزی این شهرستان اعلام کرد و در این‌باره گفت: «٤٠ واحد مسکونی در این روستا به علت تخریب و ترک‌خوردگی غیرقابل سکونت شده است. ١٠ واحد مسکونی دیگر هم در این روستا بین ١٠ تا ٢٠‌درصد خسارت‌دیده است و یک واحد تجاری نیز حدود ٢٠‌درصد آسیب ‌دیده است.» او اضافه کرد: «همچنین بر اثر این زلزله برخی از واحد‌های مسکونی روستای پیک‌آباد و چاه‌طلا خسارت‌های جزیی دید و در روستای لاغر هم به تعدادی از واحد‌های مسکونی حدود ١٠‌درصد خسارت وارد شده است.» به گفته مدیر بنیاد مسکن شهرستان، همه واحد‌های مسکونی خسارت‌دیده غیرمقاوم بوده‌اند و این زلزله به ساختمان‌هایی که مقاوم‌سازی شده بودند، هیچ خسارتی وارد نکرده است.

700700

کد خبر: 719694

وب گردی

وب گردی