جنگ و دانشگاه های سوریه

دانشگاه های سوریه با وجود جنگ همچنان سر پا هستند ، اما جنگ و مهاجرت موجب شده تعداد دانشجویان پسر در دانشگاه های سوریه کاهش یابد و مکان های تحصیلی به شهر زنان تبدیل شود.

روزنامه فرامنطقه ای القدس العربی چاپ لندن روز شنبه در همین رابطه گزارش داد، محمد عامر الماردینی وزیر سابق آموزش عالی سوریه در این باره گفت نسبت متقاضیان در امتحانات برخی از دانشگاه ها به میزان 50 درصد نسبت به سال 2011 کاهش و نسبت متقاضیان دختر برای ورود به دانشگاه افزایش یافته است.
برپایه این گزارش ، غازی عبدالغفور استاد دانشگاه دمشق به القدس العربی با بیان کاهش قابل ملاحظه جوانان در دانشکده های دانشگاه های دمشق گفت که از آمار رسمی و دقیقی که درصد کاهش را نشان بدهد اطلاع ندارد.
رشید شیخو استاد سابق تاریخ اسلامی در دانشگاه حلب درهمین رابطه به القدس العربی گفت : در سال 2010 تعداد دانشجویان بخش تاریخ در دانشکده ادبیات در دانشگاه حلب نزدیک به 450 دانشجوی دختر و پسر بود و این رقم در سال 2013 به کمتر از 120 دانشجو کاهش یافت که بیشتر دانشجویان هم دختر بودند.
شیخو اظهار داشت، دلیل کاهش تعداد دانشجویان پسر در دانشگاه های سوریه ناشی از وضعیت امنیتی است که از زمان شروع درگیری ها در سال 2011 در این کشور آغاز شده است.
وی گفت : جنگ طولانی مدت در سوریه جوانان را در برابر مرگ حتمی قرار داد و بسیاری از آنان برای پیدا کردن جایگزین بهتر به خارج از سوریه مهاجرت کردند و آنانی هم که در کشور باقی ماندند مجبور شدند به ارتش سوریه ملحق شوند و این چیزی است که ما اکنون در مقابلمان می بینیم .
شیخو به ترس جوانانی که در مناطق تحت سلطه مخالفان زندگی می کنند اشاره کرد و گفت که این جوانان از رفتن به دانشگاه از ترس دستگیری از سوی نیروهای دولتی سوریه می ترسند این افراد نیز مجبور به مهاجرت شده اند و اکنون دانشگاه های ترکیه پذیرای هزاران دانشجوی سوری است.
برپایه این گزارش، روزنامه وابسته به نظام سوریه تعداد فارغ التحصیلان دختر از سال 2015 میلادی را بیش از تعداد فارغ التحصیلان پسر ذکر کرد و نوشت، تعداد فارغ التحصیلان دختر 390 تن و در مقابل فارغ التحصیلان پسر 105 تن بوده است.
به نوشته روزنامه الفرات چاپ دیر الزور نسبت دانشجویان دختر و پسر در سال 2002 میلادی یعنی سال تاسیس این دانشگاه بالغ بر 368 دانشجوی دختر و 343 دانشجوی پسر بوده است.

200

منبع: ایرنا

کد خبر: 719710

وب گردی

وب گردی