افزایش حمایت از جناح صدر اعظم آلمان به رغم حمله برلین

نتایج یک نظرسنجی جدید نشان داد که حمایت از جناح محافظه کار «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان به رغم حمله تروریستی به یک بازار کریسمس در برلین که 12 کشه بر جای گذاشت، افزایش یافته است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، نظرسنجی موسسه «اینفراتست دیمپ» (Infratest dimap) حاکیست، حمایت از اتحادیه دمکراتیک مسیحی (CDU) به ریاست مرکل و اتحادیه سوسیال مسیحی بایرن (CSU) از ماه گذشته تاکنون با افزایش دو درصدی به 37 درصد رسیده است.
این نظرسنجی که با مشارکت یکهزار و 505 نفر از رای دهندگان و در بازه زمانی بین دوم تا چهارم ژانویه (13 تا 15 دی) انجام شد، همچنین حکایت از آن دارد که بیشتر آلمانی ها نگران تروریسم نیستند.
طبق این نتایج، حمایت از حزب چپ میانه سوسیال دمکرات (SPD) حزب شریک ائتلاف حاکم مرکل با کاهش دو درصدی به 20 درصد رسید. این در حالیست است که حمایت از حزب ضد مهاجرتی جایگزین یو برای آلمان (AfD) در مقایسه با نظرسنجی ماه گذشته با دو درصد افزایش، به 15 درصد رسیده است.
دولت مرکل پیشنهاد اقدامات امنیتی جدیدی را در واکنش به حمله فردی با یک کامیون به خریداران بازار کریسمس داده است که مباحث شدیدی را در سال انتخابات در آلمان برانگیخته است. مرکل قرار است در انتخابات سراسری سال 2017 برای چهارمین دوره صدر اعظمی خود وارد رقابت های انتخاباتی شود.
موسسه ایفراتست در نظرسنجی دیگری که برای شبکه رادیو تلویزیونی «ARD» آلمان انجام داده است، گزارش داد که 73 درصد از آلمان با وجود حمله برلین احساس امنیت می کنند. طرفداران حزب آلترناتیو برای آلمان در این زمینه استثنا بودند و دو سوم آنها گفتند که احساس امنیت نمی کنند.
این نظرسنجی همچنین نشان داد که سیاست دولت درباره پناهجویان مهمترین مساله رای دهندگان آلمانی در انتخابات فدرال (سراسری) سپتامبر (شهریور) خواهد بود.
حمایت از محافظه کاران وابسته به جناح مرکل به دنبال سیاست درهای باز وی که امکان ورود یک میلیون و 100 هزار پناهجوی عمدتا سوری، عراقی و افغان را از اواسط سال 2015 فراهم آورد، به سود حزب مهاجرستیز جایگزین برای آلمان کاهش یافته است.
اتحادیه سوسیال مسیحی بایرن از مدتها قبل به دلیل موضع مرکل در قبال پناهجویان تحت فشار بوده و بر محدود کردن پناهجویان به 200 هزار نفر در سال تاکید کرده؛ خواسته ای که با مخالفت مرکل مواجه شده است.
اتحادیه دمکرات مسیحی و اتحادیه سوسیال مسیحی بایرن در تلاش برای رفع اختلافات شان در آستانه انتخابات روز پنجشنبه پیشنهاد دستیابی به هدفی مشترک را درباره تعداد پناهجویانی که این کشور می تواند در سال پذیرا باشد، ارائه دادند.
آلمان از زمان بحران اخیر پناهجویان که علت عمده آن دخالت نظامی آمریکا و متحدان غربی و منطقه ایش در خاورمیانه و شمال آفریقا و نیز فقر و بیکاری شهروندان آفریقایی بوده است، میزبان بیشترین تعداد پناهجویان بود.

منبع: ایرنا

306/300

کد خبر: 719745

وب گردی

وب گردی