آموزش به شرکت‌های دانش‌بنیان برای حضور در بازار SME

فرابورس ایران، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور و مرکز مالی ایران به منظور آگاهی‌بخشی و آموزش شرکت‌های فناوری اطلاعات برای ورود به بازار شرکت‌های کوچک و متوسط فرابورس تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی فرابورس ایران، در پنجمین همایش راهبری و مدیریت فناوری اطلاعات مدیرعامل فرابورس با بیان اینکه در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط به شرط رعایت شفافیت امکان پذیرش شرکت‌ها را تسهیل کرده‌ایم، گفت: از ابتدای راه‌اندازی فرابورس حدود 500 شرکت درخواست پذیرش خود را به این رکن بازار سرمایه ارائه کرده‌اند که از میان آنها تاکنون حدود 80 شرکت موفق به پذیرش در تابلوهای اصلی شدند.

امیر هامونی عواملی مانند سایز شرکت، شفافیت و حاکمیت شرکتی را به‌عنوان مهمترین آیتم‌هایی ذکر کرد که مانع از ورود تمامی شرکت‌های متقاضی پذیرش برای ورود به فرابورس شده‌اند که بر این اساس مطالعات جامعی صورت گرفته تا با نیازسنجی شرکت‌های کوچک سایز، بازاری مختص به آنها راه‌اندازی شود.

به گفته وی پس از بررسی بازارهای مشابه در دیگر بورس‌های دنیا در فرابورس ایران بازار شرکت‌های کوچک و متوسط که دارای دو تابلوی مجزا با نام‌های رشد و دانش‌بنیان است راه‌اندازی شد تا هدف تامین مالی بخش‌های بیشتری از اقتصاد از این طریق محقق‌تر شود.

هامونی به برخی ویژگی‌هایی که شرکت‌ها در بدو ورود به این بازار باید داشته باشند اشاره کرد و گفت: حقوق صاحبان سهام شرکت باید از 100 میلیون تا 50 میلیارد تومان باشد، شفافیت را به عنوان یک اصل و رکن بپذیرند و حسابرس شرکت از میان حسابرسان مورد تایید سازمان بورس باشد و در واقع صورت‌های مالی حسابرسی شده به فرابورس تحویل دهند تا امکان پذیرش این شرکت‌ها در بازار SME امکان‌پذیر باشد.

مدیرعامل فرابورس ایران ادبیات تامین مالی از بازار پول و سرمایه را متفاوت از یکدیگر دانست و ادامه داد: در بازار پول شرکت‌ها در ازای تسهیلات دریافتی باید سود پرداخت کنند در حالی که در بازار سرمایه هزینه تامین مالی بسیار اندک است.

وی بحث تقارن اطلاعات و مخابره اخبار شرکت را به عموم سهامداران بسیار مهم دانست و افزود: در بازار سرمایه سهامداران شریک بنگاه هستند و از این رو ضروری است سهامدار حتی اگر یک درصد از سهام شرکت را دارد، اطلاعات مرتبط با شرکت نیز به سرعت به وی انتقال داده شود.

هامونی با تاکید بر اینکه شفافیت اطلاعاتی مهمترین اصل در پذیرش شرکت‌ها در بازار SME است، گفت: شرکت می‌تواند زیان‌ده باشد اما با باید بحث تقارن اطلاعاتی را به خوبی رعایت کند و در خصوص برنامه‌های آتی نیز چشم‌انداز شفاف و واقع‌بینانه‌ای ارائه کند.

تسهیل ورود شرکت‌های IT به فرابورس

در این همایش رئیس نظام صنفی رایانه‌ای کشور نیز به دستورالعمل اخیر فرابورس ایران به منظور تسهیل ورود بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط به بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور پیگیری‌های مستمری با فرابورس انجام داد تا فرصت ویژه‌ای به منظور حضور شرکت‌های ICT در فرابورس و تامین منابع مالی آنها از این طریق فراهم شود.

به گفته ناصرعلی سعادت تا پیش از این شرایط ورود به بازار سرمایه، بسیار پیچیده و سخت بود و به همین دلیل حضور در فرابورس چندان منطبق با شرایط شرکت‌های فعال در صنعت فناوری اطلاعات نبود که با راه‌اندازی این بازار جدید، شرایط برای ورود شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم شده است.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با اشاره به مزایای تفاهم با شرکت فرابورس ادامه داد: سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به عنوان متولی رسمی این صنعت در بخش خصوصی از طریق این تفاهم‌نامه و حضور رسمی در کمیته پذیرش فرابورس ایران، به دنبال تسهیل و تسریع ورود شرکت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات به بازار فرابورس است.

وی با اشاره به رشد چشم‌گیر شرکت‌های فناوری اطلاعات جهان از طریق بازار سرمایه گفت: در دنیا بسیاری از شرکت‌های کوچک فناوری اطلاعات در قالب استارت‌آپ فعالیت خود را آغاز می‌کنند و بعد از مدتی فعالیت، می‌توانند وارد بازار بورس شوند و تامین مالی کنند؛ به همین دلیل ما شاهد رشد و توسعه در این صنعت ر سطح جهان هستیم.

مرکز مالی آموزش‌های لازم برای پذیرش را به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌کند

در ادامه این همایش رئیس مرکز مالی ایران نیز به ذکر جزئیاتی از این مرکز و هدف از راه‌اندازی آن پرداخت و گفت: این شرکت وابسته به بورس‌های چهارگانه است و سهامداران آن بورس تهران، فرابورس ایران، بورس کالا، بورس انرژی و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی هستند.

علی نقوی ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی باکیفیت و کاربردی به منظور افزایش آگاهی بنگاه‌های اقتصادی با بایسته‌های لازم برای پذیرش شرکت‌ها در بازار سرمایه را یکی از مهمترین رسالت‌های این مرکز دانست و گفت: برای اعضای نظام صنفی رایانه‌ای دوره‌های آموزشی حضوری و آنلاین را برای آشنایی هرچه بهتر آنها برگزار خواهیم کرد که مرتبط با تهیه صورت‌های مالی، بحث‌های حاکمیت شرکتی و موارد مورد نیاز برای فعالیت و حضور در بازار سرمایه است.

در پایان این همایش، تفاهم نامه سه‌جانبه میان فرابورس ایران، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و مرکز مالی ایران به منظور آگاهی‌بخشی و آموزش شرکت‌های فناوری اطلاعات برای ورود به بازار شرکت‌های کوچک و متوسط فرابورس به امضا رسید تا زمینه‌های لازم برای پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان در تابلوی اختصاصی این شرکت‌ها در بازار SME بیش از پیش محقق شود.

401/101

کد خبر: 719886

وب گردی

وب گردی