عضو شورای پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی: ریاست دکتر میرزاده بر آسایهل یکی از گام های بین المللی شدن دانشگاه آزاد اسلامی است

عضو هیات رئیسه انجمن علمی روابط بین الملل گفت: ریاست دکتر میرزاده بر انجمن آسایهل می تواند یکی از گام های بین المللی شدن دانشگاه آزاد اسلامی باشد.

زهره پوستین چی "عضو شورای پژوهش واحد رودهن دانشگاه آزاد اسلامی" و "عضو هیات رئیسه انجمن علمی روابط بین الملل" با بیان این که دانشگاه آزاد اسلامی در زمره مراکز آموزشی- پژوهشی با سازمان دهی گسترده ای محسوب می شود، در گفت و گو با ایسکانیوز، گفت: روند کمال دانشگاه آزاد اسلامی ماهیت مرحله ای داشته است؛ توسعه واحد های دانشگاهی درواقع به موازات توسعه رشته های دانشگاهی از جمله واقعیات دانشگاه آزاد اسلامی است. دانشگاه آزاد اسلامی تلاش دارد از فضای محلی و بومی تا حوزه بین المللی گسترش پیدا کند.
وی با بیان این که مهمترین چالش های دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه بین المللی عدم توانایی برای جذب دانشجویان خارجی است، ادامه داد: همه واقف هستیم بین المللی شدن دانشگاه نیازمند این است که دانشجو و اعضای هیات علمی در فضای فراملی جذب شوند و به این ترتیب زمینه تبادل با واحدهای بین المللی فراهم شود. بنابراین دانشگاه آزاد اسلامی باید بتواند متناسب با تعداد دانشجو امکانات کیفی، پژوهشی و آموزشی مطلوبی را ایجاد کند، به عبارت دیگر رعایت استانداردها برای هر واحد دانشگاهی منجر به ارتقای آن واحد دانشگاهی می شود.


پوستین چی با اشاره به این که ارزیابی دانشجویان و استادان در چارچوب اداری و برنامه ریزی نیازمند یک درک دقیق از نیازهای روز و عمومی جامعه است، گفت: اگر دانشجو بعد از فارغ التحصیلی متناسب با رشته تخصصی خود نتواند کاری پیدا کند به این معنای عدم کسب قابلیت های آموزشی، پژوهشی و مهارتی است. از سوی دیگر گسترش بیش از حد واحدهای دانشگاهی روح اداری و بروکراتیک را در ساختار دانشگاه آزاد اسلامی افزایش داده است در حالی که دانشگاه نیازمند است تا در آینده بتواند به ارتقاء هنجارهای آموزشی و پژوهشی بپردازد.


وی ادامه داد: بین المللی شدن دانشگاه آزاد اسلامی از طریق تبادل استاد، دانشجو، و فرصت های مطالعاتی می تواند صورت گیرد. به هر میزان که دانشگاه بین المللی تر شود لازم است توانمندی ها و استانداردهای بیشتری را در سطح داخلی یعنی در حوزه های آموزشی و پژوهشی فراهم کند؛ بنابراین تبادل استاد، دانشجو و ایجاد کلاس های مشترک، انتقال حوزه ها و مفاهیم جدید علمی در راستای تولید علم و حتی در راستای تجاری سازی علم می تواند زمینه را برای بین المللی کردن دانشگاه فراهم کند، بنابراین لازم است دانشگاه از ماهیت بروکراتیک ومکانیکی تا حدودی فاصله بگیرد و در یک وضعیت ارگانیک و تولید علم قرار گیرد.


پوستین چی با بیان این که ریاست دکتر میرزاده بر انجمن آسایهل می تواند یکی از گام های بین المللی شدن دانشگاه آزاد اسلامی باشد، در پایان گفت: به نظر می رسد که تلاش دکتر میرزاده در جهت این است که با توجه به نزدیکی های فرهنگی و هنجاری که ایران با کشورهای شرق آسیا دارد به نوعی بتواند همکاری های علمی بیشتری را در حوزه های مختلف من جمله انجمن ها با کشورهای شرقی از لحاظ فرهنگی انجام دهد.

302/300

کد خبر: 719946

وب گردی

وب گردی