سعد حریری:همکاری های ایران و لبنان باید ازسطح کنونی فراتر رود وگره های روابط گشوده شود

نخست وزیر لبنان در دیدار با هیات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران با تاکید به اینکه «روابط ایران و لبنان باید از سطح کنونی فراتر رود»، گفت: خواستار روابط سیاسی ، تجاری ، اقتصادی و فرهنگی با ایران که کشوری بزرگ و قوی در منطقه است و امکانات و ظرفیت های زیادی دارد، هستیم.

به گزارش ایسکانیوز، حریری در این دیدار که شامگاه شنبه در «بیت الوسط» خانه حریری ها در مرکز بیروت پایتخت لبنان برگزار شد، تاکید کرد: به عنوان نخست وزیر لبنان برای توسعه و تقویت روابط دوستانه و همکاری ها در همه زمینه ها به ویژه اقتصادی و تجاری تلاش می کنم و از وزیران اقتصادی دولت لبنان خواهم خواست تا برای گشودن گره های در مناسبات و روابط دو کشور، اقدام کنند.

اعضای هیات پارلمانی ایران به ریاست « علاء الدین بروجردی» رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به اتفاق « محمد فتحعلی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان با سعد حریری دیدار و گفت وگو کردند.
محمد آشوری تازیانی، احمد امیر آبادی فراهانی، کمال دهقانی فیروزآبادی، ابوالفضل حسن بیکی و روح اللّه حضرت پور، علاءالدین بروجردی را در سفر به لبنان همراهی کردند.
نخست وزیر لبنان خاطرنشان کرد:یک میلیارد و 700 میلیون مسلمان اعم از شیعه و اهل تسنن نمایندگان واقعی اسلام درخشان و تابناک هستند اما یک مشت تروریست در کشورهای اسلامی از جمله سوریه چهره اسلام را مشوش کرده اند و زمینه سوء استفاده دشمنان را فراهم می کنند.
وی با تاکید به اینکه «اشتراکات مسلمانان بیش از اندک اختلاف های آنان است»، تصریح کرد: باید اختلاف ها را کنار بگذاریم و بر منافع مشترک و بزرگ خود تمرکز و توجه کنیم.
سعد حریری تاکید کرد:همکاری کشورهای اسلامی می تواند آنها را به یک مجموعه بزرگ اقتصادی تبدیل کند و آنگاه جهان اسلام از جایگاهی به مراتب بالاتر از جایگاه کنونی خود برخوردار خواهد بود.
نخست وزیر لبنان گفت:رژیم اسرائیل از اقدامات تروریست ها ، چنددستگی در جهان عرب ، تقسیم بندی های جهان اسلام و دو دستگی گروه های فلسطینی سوء استفاده می کند و این روند به نفع این رژیم تمام می شود.
اعضای هیات پارلمانی ایران که عصر پنجشنبه از طریق مرز زمینی سوریه و لبنان وارد لبنان شدند، پنجشنبه شب با فراکسیون حزب الله( وفاداری به مقاومت) درپارلمان لبنان به ریاست « محمد رعد » ملاقات و گفت وگو کردند.
اعضای هیات پارلمانی ایران همچنین با « سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله دیدار و با وی در باره تحولات سیاسی در منطقه گفت وگو کردند.
اعضای هیات پارلمانی ایران در سوریه با رئیس جمهوری، نخست وزیر، رئیس پارلمان و برخی دیگراز مقامات ارشد سوری دیدار و گفت وگو کردند.
بروجردی و هیات همراه وی دیروز شنبه با ژنرال « میشل عون» رئیس جمهوری لبنان و « نبیه بری » رئیس مجلس هم دیدار و گفت وگو کنند.
هیات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران در پایان سفر به کشورهای سوریه و لبنان، شامگاه شنبه بیروت را به مقصد تهران ترک کرد.

منبع: ایرنا

302/300

کد خبر: 719953

وب گردی

وب گردی