با «ایران‌ساخت» ذهن جامعه را به موضوعات امیدوارکننده معطوف کردیم

پرویز کرمی در اختتامیه جشنواره «ایران ساخت» گفت: ما با برگزاری این جشنواره ملی، توانستیم به زبان هنر و یاری هنرمندان فکر جامعه را به موضوعات روشن معطوف کنیم.

به گزارش ایسکانیوز، پرویز کرمی دبیرکل جشنواره ملی فرهنگی و هنری ایران ساخت، در مراسم اختتامیه این رویداد که با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و جمعی از هنرمندان، اهالی رسانه و فعالان حوزه فناوری در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد، اظهار کرد: امروز می خواهم باافتخار اعلام کنم که نخستین مولود فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان، با تندرستی و درستی، ماموریت خود را به انجام رساند. «ایران ساخت» در برنامه اقتصاد مقاومتی، ماندگار خواهدشد چرا که با زبان فرهنگ و هنر، دغدغه‌ها را اعلام کرد. از این رو، دلنشین، رنگارنگ و دوست‌داشتنی بود.

وی افزود: «ایران‌ ساخت» برای پر کردن برگه عملکرد سازمانی، برگزار نشد. تلاش های دست اندرکاران این رویداد و جدیت مثال‌ زدنی سازمان‌ها و افراد همکار و همراه، شاهد ماجرا هستند. بنابراین توقع و خواسته از «ایران‌ساخت» بعدی، فزون‌تر خواهدبود.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی، به معنای رنج و ریاضت کشیدن و دیوار دور خود کشیدن نیست، گفت: اقتصاد مقاومتی در حقیقت به معنای درون‌زایی، برونگرایی، عدالت‌محوری، مردمی بودن، توانایی و دست پر بودن است. اقتصاد دانش‌بنیان، ثروت‌آفرین است و از همین رو، جایگاهی مهم را دارا است. ما با «ایران‌ساخت» توانستیم به زبان هنر و یاری هنرمندان و صاحبان ذوق و اندیشه، ذهن و فکر جامعه را به موضوعات روشن و امیدوارکننده معطوف کنیم.

اقتصاد دانش بنیان حال همه ما را خوب می کند

پرویز کرمی با تاکید بر اینکه اقتصاد دانش‌بنیان، حال همه ما را خوب می‌کند، ادامه داد: همه چیز با این مولفه نوآوری و دانش را به خود می‌گیرد. در نتیجه، اقتصاد مقاومتی استوار به سمت رونق پیش می رود.

دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان همچنین ابراز کرد: جای بسی خوشحالی است که بگویم، بذر «ایران‌ساخت» در زمین و گستره حاصلخیز اقتصاد مقاومتی، گل داده است و به یاری خداوند متعال، در سال‌های آتی، طعم شیرین میوه‌هایش را نیز خواهیم چشید.

بهره مندی رسانه ها از آثار «ایران ساخت»

وی در ادامه با اشاره به نقش رسانه ها در پیشبرد اهداف جشنواره «ایران ساخت» بیان کرد: اما امروز، نقطه آغازین یک ماجرای مهم‌تر است؛ رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، از اندوخته قیمتی و ارزشمند رویداد «ایران ساخت»، می‌توانند که بهره‌های فراوان ببرند. آثار برگزیده و شایسته «ایران‌ساخت» باید در ذهن جامعه جاری شود و همانا رسانه‌ها در اَنحاء و اَشکال مختلف آن، قاصد و حامل پیام‌های آشنا و دلگشا و امیدآفرین هستند.

دبیرکل جشنواره «ایران ساخت» با بیان اینکه فرهنگسازی برای ایجاد یک نهضت و حرکت ملی، ستون و محور است، افزود: جشنواره «ایران‌ساخت» با رویکرد ترویجی، فرهنگی، هنری و رسانه‌ای خود، ارکان مختلف نظام را کنار هم نشاند و زمینه گفتمان‌سازی را برای پیشرفت‌های علمی و فناوری کشور به خوبی، بارور کرد. شاهد این ماجرا، اظهارات و واکنش‌هایی است که از روی خرسندی نسبت به این اتفاق توسط شخصیت‌ها، مقامات، هنرمندان و فعالان رسانه‌ای، فرهنگی، هنری و علمی بیان شد. ضمن آنکه در برگزاری این جشنواره، هر آنکه امکانی برای یاری‌رسانی داشت، از ما دریغ نکرد.

پرویز کرمی ادامه داد: رهبر فرزانه انقلاب، درباره اهمیت حمایت از تولید ملی می فرمایند: «اگر ما توانستیم تولید داخلى را رونق ببخشیم، مسئله‌ى تورم حل خواهد شد؛ مسئله‌ى اشتغال حل خواهد شد؛ اقتصاد داخلى به معناى حقیقى کلمه استحکام پیدا خواهد کرد.» و چندی پیش نیز معظم‌له از اینکه یک معاونت با رویکرد فرهنگی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری راه‌اندازی شده است، ابراز خشنودی و از این اقدام حمایت کرده بودند. «ایران ساخت» نیز به پشتوانه چنین فرمایشاتی، کارش را در حد یک رویداد ملی، پیش گرفته و ادامه می دهد.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با تاکید بر اینکه در هشت‌سال دفاع مقدس، ما از داشته‌هایمان تا پای جان دفاع کردیم، ابراز کرد: پس از آن، در دوباره ساختن کشور، هرچند تحریم‌های ظالمانه بیشتر و بیشتر شد اما هیچ‌گاه از پا نایستادیم و تسلیم نشدیم و نمی‌شویم.

پرویز کرمی همچنین گفت: رشد جهنده و خیره‌کننده علمی با تأیید رصدکنندگان غربی، حاصل مقاومت و خواست «ما می‌توانیم» مردم ایران بود. در این مسیر، تنی چند از بهترین مردان علم و مقاومت را نیز در کسوت شهادت، بدرقه کردیم. اکنون، جوانان جسور و شجاع‌مان، در حوزه کسب و کارهای نوین، کارآفرینی و شرکت های دانش بنیان ورود جدی پیدا کرده اند.

اهمیت ادامه کار دبیرخانه دائمی ایران ساخت

دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: اما آنچه به صورت عملیاتی در این برهه باید مورد توجه قرار گیرد، لزوم و ضرورت استمرار دبیرخانه دایمی برای «ایران‌ساخت» است. اهمیت برپایی دبیرخانه دایمی در آن است که امکان رصد و شناسایی استعدادها، امکانات، ضرورت‌ها و توانمندی‌هایمان در بخش تولید محتوا برای حمایت از کالا و خدمات دانش‌بنیان ایرانی، در سطح بالایی مهیا خواهد شد.

دریافت بیش از 3800 اثر در یک ماه

دبیرکل جشنواره «ایران ساخت» همچنین درباره میزان آثار دریافت شده از سوی هنرمندان سراسر کشور، اظهار کرد: «ایران‌ساخت» در پنج بخش اصلی برگزار شد که بیش از 3800 اثر طی یک ماه انتشار فراخوان، به دبیرخانه رسید. از آنجا که بخش عمده‌ای از جامعه، همچنان با مفهوم «دانش‌بنیان» آشنایی لازم را نداشت، یکی از برکات این رویداد را می‌توان ترویج این مفهوم مهم و حیاتی بین مردم دانست. گرچه هنرمندان در بخش‌های مختلف، توانستند به سرعت خود را در خلق آثارشان با مفاهیم و اهداف اقتصاد دانش‌بنیان همسو کنند. بیش از یک‌هزار اثر به مرحله نهایی داوری راه یافت و از بین آنها نیز برگزیدگان و شایستگان، انتخاب شدند و طی سه روز، نمایشگاه آثار برگزیده در خانه هنرمندان ایران در کنار ورک‌شاپ ها و نمایش فیلمها و آثار برپا بود.

پرویز کرمی در پایان گفت: باید تاکید کنم که در برگزاری جشنواره «ایران‌ساخت» افراد زیادی ما را یاری کردند که از همه آنان از جمله سازمان‌های همکار، همکاران دبیرخانه، اهالی رسانه و بخصوص هنرمندان عزیز و حمایت بی شائبه جناب آقای دکتر ستاری کمال تشکر را دارم و امیدوارم پیام و هدف متعالی «ایران‌ساخت» بیش از پیش، در جامعه، ساری و جاری باشد و کارنامه‌ای درخشان از دغدغه‌مندان ایران‌ اسلامی بر جای بگذارد.

در این مراسم با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و پرویز کرمی دبیرکل جشنواره «ایران ساخت» و جمعی از مسوولان و هنرمندان از نفرات برگزیده در بخش های مختلف با اهداء لوح سپاس قدردانی شد.

براساس این گزارش، جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» با اهداف «جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاری سازی، کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان»، «حمایت از خدمات و تولیدات دانش بنیان ساخت ایران»، «ساماندهی واردات بی‌رویه و ارج نهادن به کالاها و محصولات ایرانی با کیفیت» و همچنین «کمک به برجسته سازی (نشان تجاری) کالاهای مرغوب ایرانی»، در بخش ادبیات، هنرهای تجسمی، رسانه های دیداری و شنیداری، رسانه های دیجیتال و ایده بازار به همت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری، دبیر کلی پرویز کرمی و با شعار «فناوری ایرانی، کسب و کار ایرانی» از 15 تا 18 دی‌ماه سال جاری با نمایش آثار برگزیده در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» به وب سایت www.iransaakht.ir مراجعه کنند.

205/200

کد خبر: 720041

وب گردی

وب گردی