مرمت آب انبار منحصربفرد و زیبای «فاطمه خان» عقدا

شهردار عقدا در شهرستان اردکان از مرمت آب انبار منحصربه فرد «فاطمه خان» با اعتباری بالغ بر 160 میلیون تومان خبر داد.

به گزارش ایسکانیوزحسین سعیدی محل تأمین اعتبار این طرح را از اعتبارات داخلی شهرداری عقدا برشمرد و افزود: عملیات بازسازی این طرح قریب به یک سال طول کشید که شامل دو مناره با مخزن گنبدی شکل، پله‌های محوطه آب‌انبار و نورپردازی آن است.

وی با بیان این‌که مقرر است از این آب‌انبار برای ذخیره آب جهت آبیاری فضای سبز عقدا استفاده شود، خاطرنشان کرد: اجرای این طرح با نظارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اردکان انجام شده است.

«محسن میرجانی ارجنان» رئیس پایگاه پژوهشی اردکان گفت: این بنای تاریخی متعلق به دوران صفویه است و در حدود 400 سال قدمت دارد.

وی این بنا را از جمله آثار خاص شهرستان اردکان خواند و در باب اهمیت این بنا به عکسی قدیمی مربوط به گروه مطالعاتی شرق‌شناسان اروپایی اشاره کرد.

میرجانی با اشاره به قرار داشتن این بنا در داخل حصار تاریخی عقدا، خاطرنشان کرد: این مجموعه با توجه به نام منسوب به آن، از بناهایی موقوفه‌ای است که گویا جزیی از مجموعه‌ای مثل بازار یا حمام به شمار می‌رفته و به نام «فاطمه خان» شهرت دارد.

این مسئول کیفیت اجرای بادگیرهای این آب انبار را با توجه به چهار طرفه بودن آن، قالبی منحصر به فرد در بادگیرهای اردکان خواند و افزود: مرمت این بنا با طرح مطالعاتی مشخص از مرحله نجات‌بخشی و حفاظت اضطراری تا مرحله مرمت و باززنده‌سازی مجموعه به‌صورت علمی انجام پذیرفته و از نمونه‌های شاخص طرح‌هایی است که بر مبنای طرح و برنامه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشکری در منطقه به اجرا در آمده است.

منبع:ایسنا

706/700

کد خبر: 720154

وب گردی

وب گردی