حاشیه های تشییع پیکر آیت الله هاشمی/همه سیاه پوش مردی از جنس انقلاب هستند

اعزای عمومی اعلام شده است، همه جا تعطیل است. علی الظاهر خیابانها مسیرهای منتج به دانشگاه تهران خلوت باشد.

آیین وداع با پیکر مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از دقایقی پیش با حضور جمع کثیری از مردم، فعالان سیاسی و مسئولان کشوری و لشکری از مقابل دانشگاه تهران آغاز شد.


در مترو که وارد می شویم به جز اعلام بلندگوی مترو که میگوید "در گذشت یار دیرین امام و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به همه مسافران تسلیت عرض می کنیم" همه چیز معمولی، مترو شلوغ و مانند یک روز عادی است.


همه مسافران در این ایستگاه پیاده می شوند پیر،جوان روحانی زن و مرد همه برای بدرقه یار امام خمینی کبیر و اسوانه نظام به خانه ابدی آمدند.
این جمعیت برای فردی آمدند که پنجاه میلیون رای از آنها کسب کرده است. سیل جمعیت ذهن را به سمت تظاهرات ملی مانند 22 بهمن، روز قدس و .... می اندازد. اما با یک تفاوت. این بار همه اندوهگین اند. همه سیاه پوش مردی از جنس انقلاب هستند. از پیرمردی که عصا زنان تصویر مترو تا دانشگاه طی می کرد پرسیدم، برای چه آمده است:
پیرمرد با تاسف گفت پدر شهید هستم اما به جای پسرم برای بدرقه سردار جنگ آمده ام.

8 صبح مقابل درب اصلی دانشگاه تهران
مسیر را گام به گام همراه با مردم عزادار و داغدار تا جلوی درب اصلی طی کردم. جمعیت زیادی هم از سمت چهارراه ولیعصر روانه شده است. چهره ها و شخصیتهای برجسته سیاسی، اقتصادی، نظامی و اجتماعی کشور هم خود را به دانشگاه تهران رساندند تا اسوه صبر و استقامت را بدرقه کنند. در این بین بعضی از مردم با چشمانی اشکبار هنوز بغض و شوک از دست دادن امیرِکبیر را باور ندارند. گو نمیخواهند هم باور کنند و میگویند راه و صدای هاشمی راه و صدای ماست.

نکته جالب این تشیع حضور سفرای خارجی بود. از کشور فلسطین گرفته تا عراق و ....

عکاسان و خبرنگاران زیادی برای پوشش خبری وداع باشکوه مردم با رئیس دولت سازندگی آمده اند. بنرهای نصب شده در مراسم تشییع پیکر مطهر آیت الله هاشمی خاطرات زیادی را برای هر ایرانی زنده می کند. از نماز جمعه های تا بیش از 88 تا دوران ریاست جمهوری. مردم هم با عکسهایی از آیت الله هاشمی و شعارهایی یاد و خاطره سردار جنگ را گرامی می دارند.

19 دی 95

خبر انقدر شوک آور بود که همه سردرگم بودند متن خبر این بود:

آیت الله هاشمی به دلیل عارضه قلبی در بکی از بیمارستانهای تهران بستری شده است. این خبر به سرعت در شبکه های اجتماعی در حال دست به دست شدن بود. اما عده ای از مردم فقط با خواندن خبر اکتفا نکردند و به سرعت نام بیمارستان را جویا شدند. حوالی ساعت 18:30، 19 دی ماه جلوی درب اصلی بیمارستان شهدای تجریش مملو بودند از جمعیت نگران.

حدود ساعت 19:30خبر قطعی فوت اعلام شد. همه در شوک بودند تا دو ماشین از درب پارکینگ بیمارستان بیرون آمد. یکی خودرو آیت الله هاشمی این بار بدون او؟ و دیگری آمبولانسی که پیکر او را حمل می کرد.

ساعت 22 ماه 19 دی

مردم از نقاط مختلف تهران به سمت حسینه جماران روانه شدند. به درب حسینینه که میرسید سیل جمعیت اندوهگین را می بینیم. و این مردم با شخص مورد وثوق امام و رهبری است.

10 صبح 21 دی ماه

نماز بر پیکر آیت الله هاشمی به امامت مقام معظم رهبری اقامه می شود. همه به صف شدند حتی در خیابان های اطراف دانشگاه تهران. سپس رهبری با یار، دوست و همرزم 50 ساله خود آخرین وداع را می کند و مردم پیکر مطهر آیت الله را با شعارهای لا اله الله و یا حسین به سمت مرقد مطهر امام خمینی (ره) روانه می کنند.

خبر تکمیل می شود//

کد خبر: 720756

وب گردی

وب گردی