نخست وزیر ارمنستان ارتحال آیت الله هاشمی را تسلیت گفت

کارن کاراپتیان نخست وزیر ارمنستان ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی یار دیرین حضرت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی را تسلیت گفت.

به گزارش ایسکانیوز، سفارت ایران در ایروان روز سه شنبه اعلام کرد که نخست وزیر ارمنستان در دیدار سیدکاظم سجادی سفیر ایران گفت، آیت الله هاشمی یک شخصیت برجسته در نظام جمهوری اسلامی ایران بود.
کاراپتیان در این دیدار درگذشت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را به ملت و دولت ایران تسلیت گفت.
آیت الله هاشمی رفسنجانی شامگاه یکشنبه پس از انتقال به بیمارستان شهدای تجریش بر اثر بروز عارضه قلبی در سن 82سالگی در گذشت.
بنیادگذاری روابط تهران و ایروان به چهارم دی 1370 (سه روز پیش از تائید رسمی فروپاشی شوروی - 25 دسامبر 1991) در زمان ریاست جمهوری آیت الله فقید باز می گردد که استقلال ارمنستان را به رسمیت شناخت و 45 روز بعد نیز دو کشور با صدور یک بیانیه بر لزوم برقراری روابط دیپلماتیک، مناسبات دوستانه و مبتنی بر حسن همجواری تاکید کردند.
آوریل 1992 سفارت ایران در ایروان درهای خود را گشود و دسامبر همان سال نیز ارمنستان اقدام مشابهی انجام داد.
ارمنستان با حدود 30 هزار کیلومتر مربع مساحت و سه میلیون نفر جمعیت در منطقه قفقاز که پس از فروپاشی شوروی در سال 1991 استقلال یافت، با موقعیت راهبردی ویژه، از غرب با ترکیه، شمال گرجستان، شرق جمهوری آذربایجان (جمهوری قره‌باغ) و در جنوب ایران و جمهوری خودمختار نخجوان (جزئی از جمهوری آذربایجان) هم مرز است.

ایرنا

308/300

کد خبر: 720766

وب گردی

وب گردی