برگی از تاریخ زندگی آیت الله هاشمی رفسنجانی

مرد اصلاحات پس از جنگ، فردی که یار امام و رهبری از ابتدایی ترین روزهای تاسیس انقلاب بود امروز به خاک سپرده می شود. آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی دردوره پر بار خدمتگزاری خود به کشور، مناصب و مسئولیت های خطیری را برعهده داشته که در ادامه ان را می خوانید.

به گزارش ایسکانیوز، آیت الله هاشمی رفسنجانی در ابتدای تاسیس جمهوری اسلامی عضویت شورای انقلاب را برعهده داشت و در اواخر دوران شورای انقلاب درست در نیمه دوم دولت موقت به دلیل مشکلاتی که بین نیروهای قوا ایجاد شد، پست وزارت کشور را آیت الله هاشمی رفسنجانی پذیرفت.

وی علاوه به فعالیت در حزب جمهوری اسلامی ایران، تا پیش از تاسیس مجلس شورای اسلامی، عضویت شورای انقلاب را برعهده داشت و سرپرست وزارت کشور بود و بعد از اولین انتخابات مجلس شورای اسلامی کاندیدای مجلس شورای اسلامی شده و تا قبل از منسب ریاست جمهوری، رییس مجلس شورای اسلامی را در کنار مشاغل و مسئولیت های دیگر عهده دار بوده است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی بعد از سوء قصد به جان آیت الله خامنه ای به دستور امام به سمت امام جمعه تهران منسوب شد و تا اواخر عمر شریف خود این مسئولیت را ادامه می داد.

این مقام برجسته در شورای عالی دفاع به دستور امام که اوایل برعهده دکتر چمران و آیت الله خامنه ای بود به عنوان نمایند این شورا منسوب شده و در اواسط جنگ تحمیلی ایران و عراق به دلیل عدم همکاری جبهه و سپاه به عنوان فرمانده جنگ معرفی شد و فرمانده عملیات خیبر را برعهده داشت و در اواخر جنگ به سمت فرماندهی کل قوا را تا اتمام دوران نائب رئیسی در مجلس را برعهده داشت.

205/200

کد خبر: 720826

وب گردی

وب گردی