تماس های مخفی ترامپ با روسیه

روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی نوشت: رئیس اف بی آی پرونده ای را از جان مک کین دریافت کرده است که نشان دهنده تماس های مخفی بین تیم ترامپ با روسیه است.

به گزارش ایسکانیوز،در این گزارش به قلم جولیان بورگر آمده است: سناتور جمهوری خواه جان مک کین ماه گذشته اسنادی را در اختیار جیمز کامی قرار داد که در آنها ادعا شده است ارتباطاتی مخفی بین کمپین ترامپ و مسکو وجود دارد و دستگاه اطلاعاتی روسیه شخصاً مطالبی را درباره شخص رئیس جمهور منتخب جمع آوری کرده است.

این مطالب -که به رویت گاردین رسیده است- شامل یک سری گزارش هایی در ارتباط با رابطه ترامپ با مسکو است. این مطالب را یک مقام سابق غربی فعال در بخش مبارزه با تروریسم جمع آوری کرده است که هم اکنون به عنوان یک مشاور خصوصی فعالیت می کند.

گاردین نتوانسته است صحت محتوای این اسناد را تأیید کند و تیم ترامپ نیز به طور مداوم وجود هر گونه ارتباط مخفی با دولت روسیه را رد کرده است.

تیم انتقال ترامپ به درخواست ها برای اظهار نظر در این باره پاسخ نداد، اما عصر روز سه شنبه، ترامپ در صفحه توئیتر خود نوشت:«اخبار جعلی منتشر شده است.» او هیچ گونه اشاره مستقیمی به این ادعاها نکرد.

یک مقام در دولت آمریکا در گفتگو با روزنامه گاردین، منبعی را که این گزارش اطلاعاتی را تدوین کرد، یک منبع معتبر، دقیق و آگاه توصیف کرد که به سبب داشتن تماس های گسترده با روسیه از اعتبار برخوردار است.

برخی از این گزارش ها -که تاریخ آنها به روز بیستم ماه ژوئن تا بیستم ماه اکتبر سال گذشته باز می گردد- همچنین شامل رویدادهایی است که پس از ارسال این گزارش، اتفاق افتاده است.

در یک گزارش -که مربوط به ژوئن سال دو هزار و شانزده است- ادعا شده است کرملین در حال آماده کردن شرایط، حمایت و کمک به ترامپ دستکم به مدت پنج سال با هدف ایجاد «اختلافات در اتحاد غربی» بوده است.

در این گزارش همچنین ادعا شده است که ترامپ « از پذیرش قراردادهای مربوط به املاک پیشنهاد شده به او را در روسیه» به ویژه در ارتباط با رویدادهای مرتبط با با جام جهانی دو هزار و هجده، خودداری کرد اما «او و اطرافیانش یک سری اطلاعات را از کرملین از جمله در ارتباط با رقبای دموکرات و دیگر رقبای سیاسی پذیرفتند.»

در این گزارش ادعا شده است:‌ «سرویس امنیت فدرال روسیه با فعالیت های ترامپ در مسکو کنار آمد و این موضوع در حدی بود که می شد از او باج خواهی کند.» رئیس جمهورمنتخب به این ادعاها واکنش نشان نداده است.

شبکه تلویزیونی سی ان ان روز سه شنبه گزارش داد اف بی آی همچنان در حال انجام دادن تحقیقاتی درباره اعتبار این اسناد است.

انتشار این اسناد ده روز قبل از برگزاری مراسم تحلیف ترامپ و در آستانه نخستین کنفرانس خبری برنامه ریزی شده اش از ژوئیه سال گذشته، موضوعی نگران کننده محسوب می شود.

با وجود ارجاع های برجسته از مقامات آمریکایی و خارجی که با این منبع همکاری کرده اند، اما برخی اشتباهات نیز در این گزارش ها به چشم می خورد. در یک گزارش آمده است منطقه بارفیکا در حومه مسکو «برای اسکان رهبری بلندپایه و اطرافیان نزدیک او» اختصاص یافته است،‌ اما این یک منطقه گران است و هیچ گونه محدودیتی برای افراد به منظور داشتن ملک در این منطقه وجود ندارد.

اف بی آی به طور عادی درباره تحقیقاتش اظهار نظر نمی کند اما از سوی دموکرات ها و برخی جمهوری خواهان برای اقدام کردن قبل از برگزاری مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید، تحت فشار قرار دارد، به ویژه پس از آن که کومی یازده روز قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرد تحقیقات درباره سرور ایمیل هیلاری کلینتون ادامه دارد، موضوعی که به باور حامیان کلینتون، به بهای شکست او در انتخابات تمام شد.

هری رید سناتور سابق دموکرات از کومی به سبب فاش کردن موضوع تحقیقات درباره سرور شخصی کلینتون و سکوت کردن درباره اسناد مرتبط با روابط ترامپ با روسیه به شدت انتقاد کرد.

ران ویدن یکی دیگر از سناتورهای دموکرات روز سه شنبه در کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا از کومی در این باره سوال کرد که آیا اف بی آی در حال بررسی تماس های ستاد انتخاباتی ترامپ با روسیه است یا خیر.

ویدن این سوال را مطرح کرد:‌ «آیا اف بی آی درباره گزارش ها در ارتباط با این روابط تحقیق کرده است؟»

کومی در پاسخ به او گفت:‌ «من در یک نشست علنی هرگز درباره این تحقیقات اظهار نظر نمی کنم.»

گارین می تواند تأیید کند که اسناد در ماه دسامبر به دست مقامات بلندپایه در اف بی آی رسید. سناتور جان مک کین یک نماینده را برای دیدار با این منبع اعزام کرد و سپس تصمیم گرفت در روز نهم ماه دسامبر این اسناد را در اختیار کومی قرار دهد. این اسناد در اختیار کاخ سفید نیز قرار گرفته است.

کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا -که مک کین ریاست آن را بر عهده دارد- هفته گذشته تحقیقاتی را درباره حملات سایبری روسیه طی دوران برگزاری انتخابات در آمریکا آغاز کرد.

او خواستار تشکیل یک کمیته ویژه در سنا برای بررسی ارتباطات بین مقامات ستاد انتخاباتی با مسکو شد اما این پیشنهاد با مخالفت جمهوری خواهان مواجه شد.

مک کین در گفتگو با شبکه تلویزیونی ان بی سی گفت:‌ «من تمایل دارم شاهد تشکیل یک کمیته منتخب باشم. ظاهرا مقامات ما با این موضوع موافق نیستند. از این رو،‌ ما بر اساس دستورالعمل کمیته نیروهای مسلح پیش خواهیم رفت و من مطمئن هستم کمیته روابط خارجی و کمیته اطلاعاتی نیز در این روند دخیل خواهند بود.»

بر اساس گزارشی که در اختیار کومی قرار گرفته است، دستگاه اطلاعاتی روسیه طی دوران اقامت ترامپ در مسکو در نوامبر سال دو هزار و سیزده، این اطلاعات را جمع آوری کرد.

در گزارش دیگر -که تاریخ آن روز نوزدهم ژوئیه سال گذشته است- آمده است کارتر پیج -تاجری که ترامپ نام او را به عنوان یکی از مشاوران سیاست خارجی اش مطرح کرده است- یک نشست مخفی ماه گذشته با ایگور سچین رئیس شرکت دولتی روس نفت برگزار کرد. همچنین ادعا می شود پیج با ایگور دیویکین -مقام امور داخلی که پیشینه حضور در دستگاه اطلاعاتی دارد- نیز دیدار کرد.

دو ماه بعد، ادعاهایی در ارتباط با دیدارهای پیج در رسانه های آمریکایی مطرح شد.

گاردین دریافته است که اف بی آی در فصل تابستان از دادگاه نظارت بر اطلاعات خارجی موسوم به فیسا درخواست کرد تا چهار عضو تیم ترامپ -را که به داشتن تماس با مقامات روس مظنون بودند- زیر نظر بگیرد. دادگاه فیسا این درخواست را رد کرد.

این در حالی است که مدتی بعد، پس از آن که اوباما سی و پنج دیپلمات روس را به تلافی مداخله روسیه در انتخابات آمریکا، اخراج کرد، ترامپ از پوتین به سبب در پیش نگرفتن رویکرد مقابله به مثل تمجید کرد. او در صفحه توئیتر خود نوشت:‌ «همواره می دانستم که او بسیار باهوش است.»

خبرگزاری صدا و سیما

308/300

کد خبر: 721055

وب گردی

وب گردی