لاریجانی: ایران و مالی تحلیل مشترکی در رابطه با بحران های موجود میان کشورهای مسلمان دارند

رییس مجلس شورای اسلامی در دیدار با همتای خود از کشورمالی از قرار گرفتن مساله فلسطین -به عنوان مساله اصلی جهان اسلام- تحت الشعاع بحران‌های خاورمیانه انتقادکرد.

به گزارش ایسکانیوز،علی لاریجانی پیش از ظهر امروز (چهارشنبه 22 دی) پس از دیدار خود با ایساکا سیدیبه رئیس مجلس ملی جمهوری مالی، در نشست خبری گفت: ما خوشحال هستیم که رئیس مجلس ملی جمهوری مالی دعوت مجلس شورای اسلامی را پذیرفته و به تهران آمده است.

رئیس قوه مقننه کشورمان افزود: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری مالی از گذشته روابط خوبی داشته اند که این موضوع در روابط دوستانه پارلمان های دو کشور نیز نمود یافته است.

وی در ادامه بیان کرد: ایران و مالی در مورد مسائل مختلف خاورمیانه به ویژه بحث مبارزه با تروریسم، دیدگاه های مشترکی دارند.

لاریجانی تصریح کرد: جمهوری مالی از کشورهای مهم در آفریقا است که همواره مورد نظر ایران بوده است. در مذاکرات امروز بحث های خوبی درخصوص گسترش روابط اقتصادی میان دو کشور مطرح شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ایران علاقه مند است که سطح روابط تجاری با جمهوری مالی افزایش یابد. نکته حائز اهمیت اینجاست که دو کشور تحلیل مشترکی در رابطه با بحران های موجود میان کشورهای مسلمان دارند.

وی تاکید کرد: بحران های خاورمیانه و کشورهای مسلمان موجب شده است که فلسطین به عنوان بحث اصلی جهان اسلام تحت الشعاع قرار گیرد. ما تلاش می کنیم در زمینه های مختلف با دیدگاه های مشترک، همکاری های نزدیکی داشته باشیم.

لاریجانی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری بین المجالس اسلامی در جمهوری مالی افزود: امیدواریم کنفرانس بین المجالس اسلامی پیش رو اقدام موفقی در حل چالش های مهم دنیای اسلام تصمیمات درستی اتخاذ شود.

وی گفت: تهران سفر رئیس مجلس ملی جمهوری مالی به ایران را نقطه عطفی در روابط دو کشور می داند. از اینکه در ایام سوگواری به مناسبت ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی میزبان ایشان بودیم تشکر می کنیم.

جمهوری مالی در حل اختلافات دنیای اسلام تلاش می کند

در ادامه این نشست خبری، ایساکا سیدیبه با ابراز تاسف از درگذشت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام کشورمان گفت: لازم می دانم مراتب تسلیت خود را به مناسبت درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی ابراز کنم، تنها ملت ایران عزادار نیست و مردم جمهوری مالی نیز در عزای ارتحال این شخصیت بزرگوار شریک هستند.

رئیس مجلس ملی جمهوری مالی گفت: تحکیم روابط مجالس دو کشور را تبریک می گویم، از ابتدای ریاست بر مجلس ملی جمهوری مالی شاهد این بودم که تهران برای همکاری های مشترک پارلمانی اعلام آمادگی کرده بود. مفتخر هستم که عملکرد مثبتی از دکتر لاریجانی تا امروز شاهد آن بوده ایم.

وی در ادامه تصریح کرد: مشکل مردم فلسطین مسئله عمده دنیای اسلام است و ما همواره درگیر آن بوده ایم. در طول 20 سال گذشته یکی از مقامات فلسطینی به عنوان مقدم السفرا در جمهوری مالی حضور داشته و سفارت فلسطین فعالیت دارد.

ایساکا سیدیبه در ادامه افزود: مجموعه فعالیت های صورت گرفته نشان می دهد که جمهوری اسلامی ایران و جمهوری مالی دیدگاه های مشترکی در مساله فلسطین دارند.

وی خاطر نشان کرد: تمامی مواردی که سازمان ملل بر علیه مردم مظلوم فلسطین انجام داده بود، تا به امروز مخالفت کرده ایم. جمهوری مالی در مورد قطع نامه اخیر سازمان ملل متحد علیه توسعه شهرک های صهیونیستی همگام با جهان اسلام و مردم مظلوم فلسطین از آن حمایت کرد.

رئیس مجلس ملی جمهوری مالی گفت: اطمینان می دهم که در ماه فوریه و در جریان اجلاس حمایت از کشور فلسطین که در تهران برگزار می شود، هیاتی بلندپایه از جمهوری مالی حضور پیدا خواهد کرد.

وی در ادامه افزود: با حمایت‌هایی که در دهمین کنفرانس حمایت از مردم فلسطین که در تهران برگزار شده بود عنصر پایه‌ای حمایت جمهوری مالی از کشور فلسطینی شکل گرفت که نشان‌دهنده اتحاد کشورهای مسلمان می‌باشد.

رئیس مجلس ملی جمهوری مالی گفت: مسئله‌ای که محرز است اتحاد دنیای اسلام می‌باشد و ما اطمینان می‌دهیم که در اجلاس بین‌المجالس اسلامی در کشورمان در راستای تحقق آن حرکت کنیم، واقف هستیم که متأسفانه مشکلاتی بین کشورهای مسلمان وجود دارد.

وی تصریح کرد: همکاری‌های محکمی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری مالی وجود دارد و در تمامی سطوح تعاملات بین دو کشور ادامه دارد.

ایساکا سیدیبه با تأکید بر توسعه همکاری‌های تجاری گفت: سطح روابط تجاری و اقتصادی ایران و مالی رضایت بخش نیست و باید بیش از گذشته توسعه پیدا کند. ایران کشوری دوست و برادر برای جمهوری مالی است و ما امیدواریم که این همکاری‌های مشترک گسترش پیدا کند.

302/300

کد خبر: 721114

وب گردی

وب گردی