مقیمی  : کارهای هنری به شکل کار جدی اقتصادی دنبال نشده اند

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ، ضمن بازدید از نمایشگاه تاپستری‌های مهرگان شمس گفت :در ایران کارهای هنری به شکل کار جدی اقتصادی دنبال نشده و علاقمندان رشته‌های هنری ،همزمان به اقتصاد مالی جامعه ، کار هنری و ارزش فرهنگی آن به طور همزمان توجه نکرده اند.

به گزارش ایسکانیوز ،یکی از خبرهای هنری که در چند روز اخیر در بسیاری از شبکه‌های هنری و فضای مجازی بازتاب داشته است، بازگشایی نمایشگاه تاپستری‌های مهرگان شمس است. که شخصیت‌های هنری و اقتصادی بسیاری به بازدید از این نمایشگاه که در نوع خود از نمونه‌های کم‌نظیر است، رفته‌اند.

سیده فاطمه مقیمی، عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز از این نمایشگاه بازدید کرده و در حاشیه این بازدید به سوالات خبرنگار ما پیرامون رابطه اقتصاد و هنر پاسخ داد.
به نظر شما مسئله ی اصلی رشته ی اقتصاد هنر در ایران و موانع رشد این رشته چیست؟
مساله‌ای فرهنگی در این زمینه وجود دارد و به طور کلی هنر جدی گرفته نشده و ارزشی که باید به آن داده نشده است. از طرفی دیگر کارهای هنری به شکل کار جدی اقتصادی دنبال نشدند و علاقمندان رشته‌های هنری همزمان به اقتصاد مالی جامعه و کار هنری و ارزش فرهنگی آن به طور همزمان توجه نکردند.
سیاست‌های دولت و حاکمیت در این زمینه چه تأثیری داشته‌اند؟
به‌نظر من ‌نقش فرهنگ پر رنگ تر از سیاست است. نمی‌توان این موضوع را به سیاست‌های داخلی کشور ارتباط داد. سیاست ها در سی و چهل سال اخیر متفاوت شده‌اند برگردیم ببینیم آیا قبلاً هم وضعیت همینگونه بوده یا متفاوت بوده است. در آن سال‌ها هم بزرگداشت شعرای بزرگی مثل حافظ و سعدی برگزار می‌شدند. من در حافظه ی زمان کوددکی خود موارد این‌چنینی را به یاد دارم. اما واقعیت امر این است که در ایران هیچگاه هنر به جایگاه واقعی خود نرسیده است. البته این را هم باید بگویم که بعد از انقلاب مکان‌هایی مانند خانه‌ی هنرمندان تعریف شده و در مواردی به آن بها داده شده اما از این هنر بجای خودش استفاده نمیشود.
منظور شما از اینکه می‌گویید از این هنر در جای خود استفاده نمی‌شود، چیست؟
در واقع هنر به ابزار تبدیل شده است. وقتی به جوانان توصیه می‌شود که رشته‌ای هنری دنبال کنند، به این دلیل که اغلب رشته‌های هنری به اقتصاد زندگی آنها کمک نمی‌کند، به دنیای هنر وارد نمی‌شوند در حالی که در بسیاری از کشورهای دنیا هنر را جور دیگری شناخته‌اند و به ارزش‌های غیر مادی آن و اقتصادی کردن آن آگاه هستند.
اگرچه در آن کشورها هم بسیاری از هنرمندها ارزش کارشان در دوره ی حیات دیده نشده.
که البته در ایران این مورد پررنگ‌تر است
بله در ایران پررنگ تر است و دلیل اصلی آن تفاوت نگاه است و هنوز هم هنر، به جایگاهی که باید نرسیده است .
بخش خصوصی کشور چه اقداماتی برای بهبود رابطه فرهنگ و اقتصاد می‌تواند انجام دهد؟
بخش خصوصی می‌تواند با سرمایه‌گذاری در رشته‌های هنری در افزایش شناخت و توسعه آنها موثر باشد. البته بنده هم در حدی که بتوانم از افرادی در این حوزه تلاش می‌کنند، حمایت می‌کنم. گرچه حوزه ی کاری بنده با رشته‌های هنری فاصله زیادی دارد.
گفتنی است نمایشگاه تاپستری‌های مهرگان شمس، از ١٧تا٢٣ دی ماه، همه روزه در گالری آریانا به نشانی الهیه، انتهای خیابان مریم شرقی،ابتدای خیابان فرشته(شهید فیاضی)شماره ٩ به روی علاقمندان باز است.

402/101

کد خبر: 721396

وب گردی

وب گردی