برگزاری مراسم ویژه یادبود آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در چین

آیین یادبود و رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام پنجشنبه شب در پکن پایتخت چین و دیگر شهرهای این کشور برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، در مراسمی که در پکن و به همت رایزنی فرهنگی کشورمان در چین برگزار شد، شماری از ایرانیان مقیم و همچنین علی اصغر خاجی سفیر جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند.

در این مراسم که با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز شد، محمد رسول الماسیه رایزن فرهنگی ایران در چین در سخنانی، به سابقه مبارزاتی آیت الله رفسنجانی در قبل از انقلاب اشاره و فرازهایی از حیات سیاسی، مذهبی و اجتماعی یار دیرین امام و رهبری را مرور کرد.
وی گفت که آیت الله هاشمی رفسنجانی هم در دوره مبارزه های انقلابی و هم پس از استقرار نظام جمهوری اسلامی از نزدیکترین یاران امام خمینی (ره) بود و پس از رحلت امام نیز ایشان وفادارترین پشتیبان و راستین ترین یاور رهبری شناخته می شد.
او همچنین پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت رحلت آیت الله رفسنجانی را قرائت کرد و یادآور شد: براساس فرمایشات مقام معظم رهبری، آیت الله رفسنجانی رفیق دیرین، همسنگر، همگام دوران مبارزات نهضت اسلامی و همکار نزدیک سالهای متمادی ایشان در عهد جمهوری اسلامی بودند.
الماسیه همچنین با بیان خدمات آیت الله هاشمی رفسنجانی در چند دهه گذشته، یکی از سروده های استاد محمد حسین شهریار در باره خطبه های نماز جمعه رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام را قرائت کرد که یادآور و تداعی کننده دوران پرشکوه انقلاب اسلامی بود.
حجت الاسلام «صدرالدین شریعتی» نیز در سخنانی از آیت‌الله رفسنجانی به عنوان یکی از موثرترین شخصیت های انقلاب اسلامی نام برد که در کنار امام خمینی (ره) و بعد از ایشان هم در کنار حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره حضوری مثبت و تاثیرگذار داشتند.
وی در تشریح سابقه مبارزاتی آیت الله رفسنجانی یادآور شد: ایشان سالهای متمادی و حدود 60 سال از عمر خود را صرف انجام وظیفه در سنگرهای مختلف کردند و در این راه سختی ها، رنج ها، شکنجه ها و مرارت های بسیاری دیدند.
شریعتی ادامه داد: البته تمامی این سختی ها و ناملایمات باعث نشد تا کوچکترین خللی در اراده و ارادت ایشان به امام راحل (ره) و رهبر انقلاب اسلامی وارد شود.
به گزارش ایرنا، وی با بیان اینکه ایشان در همه مراحل انقلاب حضور موثری داشت، خاطر نشان کرد که آیت الله هاشمی رفسنجانی علاوه بر شخصیت مذهبی ارزشمند خود، مسئولیت های خطیری در دوران حیاتشان پذیرفتند که از آن جمله می توان به فرماندهی جنگ در دوران دفاع مقدس، ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، ریاست مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری اشاره کرد.
شریعتی گفت: ایشان که از مریدان و پیروان واقعی بنیانگذار جمهوری اسلامی بودند، بعد از ارتحال امام (ره) نیز با پیروی از حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی منشا خدمات ارزشمند زیادی بودند؛ به همین خاطر است که باید ایشان را به جرات جزو موثرترین شخصیت های سیاسی و مذهبی کشور و یکی از استوانه های جمهوری اسلامی در دوران قبل و بعد از انقلاب دانست.
وی یادآور شد: اگرچه این ضایعه برای همه مردم ایران سخت بود اما بیشتر از همه رحلت آیت الله رفسنجانی به رهبر انقلاب اسلامی سخت گذشت چرا که این دو بزرگوار سالیان متمادی در کنار یکدیگر و با همفکری و همکاری هم، منشا خدمات ارزشمند زیادی در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی بودند.
همچنین بر اساس گزارش های دریافتی از شهرهای گوانگجو، شانگهای و هنگ کنگ در چین؛ کنسولگریهای کشورمان در این سه شهر نیز شب گذشته به مناسبت ارتحال آیت الله رفسنجانی آیین های ویژه ای را با حضور ایرانیان مقیم برگزار کردند.
«آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی» رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و از پیشگامان انقلاب اسلامی که به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان شهدای تجریش تهران بستری شده بود شامگاه یکشنبه (نوزدهم دی ماه- 8 ژانویه) دار فانی را وداع گفت.
مراسم تشییع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی روز سه شنبه 21 دی ماه با حضور گسترده مردم در تهران برگزار شد.

302/300

کد خبر: 721452

وب گردی

وب گردی