نقاشی شگفت انگیز «رامبرانت تریو» از موسیقی سنتی ایران

در نخستین شب جشنواره موسیقی فجر حسام اینانلو با همراهی گروه هلندی رامبرانت تریو، روی صحنه ی تالار وحدت رفتند.

به گزارش ایسکانیوز؛ شب گذشته (بیست و چهارم دی ماه) در نخستین شب جشنواره موسیقی فجر گروه هلندی رامبرانت تریو با همراهی حسام اینانلو (آهنگساز و نوازنده کمانچه) اجرایی را روی صحنه تالار وحدت بردند که شاید یکی از بدیع ترین اجراهای جشنواره را رقم بزند.

گروه هلندی «رامبرانت تریو» (Trio Rembrandt) را Vinsent Planjer نوازنده پرکاشن، Tony Overwater نوازنده کنترباس و Rembrandt Frerichs نوازنده پیانو و آکاردئون تشکیل می‌دهند. این گروه پیش‌تر نیز سابقه همکاری با موسیقی‌دانان ایرانی همچون کیهان کلهر و حسین علیزاده را داشته است و کنسرت‌های مشترکی را با این هنرمندان ایرانی برگزار کرده است.

آغاز این اجرا با تریو رامبرانت بود. بداهه نوازی در فضای موسیقی جز با بهره گیری از موسیقی باروک و موسیقی ارمنی و ایرانی از المان های اصلی قطعات اول تریو بود و با رنگ آمیزی های روشن و خنک سعی در ساخت فضایی آرام و رها داشت. در ادامه ریتم کوبنده درامز با همراهی کنترباس و پیانو فضا را تغییر داد.

در ادامه ی اجرا امبرانت فرِریکس ضمن ابراز خوشحالی از حضور و اجرای برنامه در ایران، با اشاره به پیانوی تالار وحدت گفت: سال 1806 یک پیانوی ارزشمند از طرف ناپلئون به ایران قدیم هدیه داده شد که شاید الان در موزه یا جای دیگری نگهداری شود. لطفا اگر می دانستید کجاست به ما خبر دهید چون ما بسیار علاقمند اجرا با آن هستیم. آن زمان که فیس بوک و اینستاگرام و... وجود نداشت مرز بین فرهنگ ایران و فرانسه بسیار عمیق بود اما حالا همه باخ و مندلسون و... را می‌شناسند.

او ادامه داد: همچنین وقتی قرار شد به ایران بیاییم متوجه شدم که ایرانی‌ها موسیقی خاص خودشان را روی پیانو اجرا می‌کنند. حالا ما و شما در یک سفر خیالی موسیقی خودمان را با هم قسمت می‌کنیم و ما بخشی از موسیقی قدیم ایران به نام " چهارپاره" را اجرا می‌کنیم.

این تریو بدون حضور حسام اینانلو سعی داشت تا با گرفتن صدایی متفاوت از سازهای خود فضایی نزدیک به موسیقی سنتی ایران را ایجاد کند که شاید تخصصشان نبود اما در اجرای آن موفق بودند و فضاسازی بی نظیری در سالن صورت گرفته بود.

در ادامه ی این اجرا با حضور حسام اینانلو روی صحنه رامبرانت فرِریکس رفت تا سه نوازی درامر و کنترباسیست گروه به همراه حسام اینانلو شنیده شود. اجرای حسام اینانلو هرچند در بسیاری از جاها بر اساس ردیف بود اما از سوی دیگر با بکارگیری ظرفیت های ریتمیک سازی مثل کمانچه به فضای جذاب و بدیعی رسیده بود که نوازندگان تریو هلندی نیز بسیار شناخت خوبی از آن داشتند و هر لحظه شاهد بسط و گسترش ایده ای بودیم که بسیار ساده شروع شد.

در پایان اجرا با تشویق مکرر حاضران در سالن؛ گروه بار دیگر روی صحنه آمد و بداهه نوازی پایانی حسام اینانلو به همراه نو نوازنده رامبرانت تریو پایان بخش اجرایی متفاوت در سی و دومین جشنواره موسیقی فجر بود.

502500

کد خبر: 721650

وب گردی

وب گردی