رییس واحد مشهد: حدود 50 درصد از آموزش عالی کشور مرهون ابداعات آیت الله هاشمی  و مدیون این تفکر کم نظیر است

عباس شیخ الاسلامی گفت: در کنار خدمات متفاوتی که آیت الله هاشمی در زمینه های ریاست جمهوری، رییس مجلس شورای اسلامی، رییس خبرگان رهبری ، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و غیره داشتند از لحاظ علمی نیز نام ایشان در تاریخ ماندگا ر خواهد شد و شاید بتوانیم بگوییم که حدود 50 درصد از آموزش عالی کشور از بدو تاسیس دانشگاه مرهون ابداعات ایشان و مدیون این تفکر کم نظیر است.

عباس شیخ الاسلامی رییس واحد مشهد دانشگاه آزاد اسلامی به ایسکانیوز گفت: عملکرد های ایت الله هاشمی از جهات مختلف مانند مدیریت سیاسی، مدیریت جنگ و غیره جای بحث های فراوانی دارد اما از لحاظ علمی عملکرد ایشان به عنوان هیات موسس دانشگاه آزاد در سال 1361 آغاز می شود درست در دوره ای از زمان که تاسیس دانشگاه خصوصی نوعی جرم تلقی می شد ایشان توانستند دانشگاهی را تاسیس کنند که بعد ها عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان را به خود گرفت بزرگی را تاسیس کنند در حقیقت در آن سال خدمتی که به علم و فرهنگ کشور شد کاری کم نظیر بود که در تاریخ آموزش عالی ایران صورت گرفت و نام ایشان را در تاریخ جاودانه ساخت.

وی افزود: اکنون با تاسیس این دانشگاه توسط آیت الله هاشمی حدود 7میلیون فارغ التحصیل داریم که سرمایه های این جامعه شدند بعلاوه در کنار آن کمک بزرگی به توسعه علمی کشورشد که شاهد هستیم دانشگاه آزاد اکنون رتبه یکم را در تولید مقالات علمی کشور دارا بوده و رنکینگ خوبی را در این زمینه دارد؛ جامعه دانشگاهی ما تمام این دستاورد ها را مدیون ایشان است.

شیخ الاسلامی اضافه کرد: در کنار خدمات متفاوتی که ایشان در زمینه های ریاست جمهوری، رییس مجلس، رییس خبرگان رهبری و غیره داشتند از لحاظ علمی نیز نام ایشان در تاریخ ماندگا ر خواهد شد و شاید بتوانیم بگوییم که حدود 50 درصد از آموزش عالی کشور از بدو تاسیس دانشگاه مرهون ابداعات ایشان و مدیون این تفکر کم نظیر است.

وی خاطر نشان کرد: همان طور که گفته شد زمانی بحث تاسیس دانشگاه آزاد مطرح شد که نخست خصوصی سازی در دانشگاه ها مطرح نبود و دوم ایران درگیر جنگی تحمیلی شده بود، در آن زمان حساس ایشان این ایده بزرگ را مطرح کردند و هم اکنون بخش عظیمی از ثروت های تولید شده دانشگاه وام دار ایشان است. در همین راستا اگر قسمت های مادی ثروت دانشگاه را کنار بگذاریم بزرگترین ثروت یک جامعه تربیت نیروی انسانی متخصص است. به همین خاطر باید یک کار کارشناسی قوی در این زمینه انجام شود تا بتوانیم ایشان را در این جایگاه والا نیز معرفی کنیم.

وی گفت: بزرگترین دست آورد اخیر ایشان سیاستی بود که در هنگام بحث جمع شدن واحد های دانشگاهی محروم صورت گرفت، در آن زمان آیت الله هاشمی با عظمی محکم بر خلاف این موضوع ایستادگی کردند و اعتقاد داشتند که آموزش عالی باید در مناطق محروم و کم برخوردار توسعه پیدا کند بعلاوه برخلاف تبلیغات منفی مبنی بر رواج اشرافی گری ایشان در عمل ثابت کردند که به فکر مناطق محروم کشورمان هستند.

وی در پایان عنوان کرد: در حقیقت با سیاست های ایشان بود که در بسیاری از مناطق محروم با وجود زیان ده بودن آنها برای اینکه قشر محروم جامعه در محل زندگی خود تحصیل کنند و مجبور نباشند به شهرهای بزرگ مهاجرت کنند این دانشگاه ها به قوت خود باقی ماندند.

200/202

کد خبر: 721738

وب گردی

وب گردی