استاندار کردستان: دانشگاه آزاد اسلامی رشته‌های صنعتی را در استان کردستان راه‌اندازی کند/ کیانی: با سیاست‌های دکتر میرزاده این دانشگاه در میان اقشار مختلف کردستان جایگاه ویژه‌ای دارد

جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان روز یکشنبه و پیش از رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی، به ریاست دکتر حمید میرزاده و با حضور سایر اعضا برای بررسی و تصویب بودجه سال 96 این استان برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، در ابتدای این جلسه دکتر فریدون رهنمای رودپشتی، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصاد دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی درباره سیاست‌ها و برنامه‌های این دانشگاه در پیش‌بینی بودجه سال آینده، توضیحاتی را ارائه کرد.

در ادامه دکتر محمدباقر کیانی، دبیر هیات امنای استان و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان گفت: دانشگاه آزاد اسلامی امروز در میان اقشار مختلف استان کردستان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و این یک حقیقت است. استاندار این استان و امام جمعه نگاه ویژه‌ای به این دانشگاه دارند و دلیل همه اینها، سیاست‌ها و حمایت‌های دکتر میرزاده بوده است.

کیانی گزارشی از اقدامات و عملکرد این استان در حوزه‌های مختلف ارائه کرد و گفت: در استان کردستان 48 دانشگاه، موسسه و مرکز آموزش عالی وجود دارد که دانشگاه آزاد اسلامی هم دارای یک مرکز و 5 واحد است و 17هزار و 332 نفر در حال حاضر در این دانشگاه تحصیل می‌کنند. همچنین این استان دارای 1 آموزشکده سما هم هست.

او افزود: 3درصد دانشجویان این دانشگاه در مقطع دکتری تخصصی، 3درصد در مقطع دکتری حرفه‌ای، 18درصد در کاردانی، 20درصد در کارشناسی‌ارشد و 56درصد هم در دوره کارشناسی تحصیل می‌کنند. دانشگاه آزاد اسلامی دارای سهم 31درصدی و بالاترین سهم ار حیث دانشجو در بین دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی استان است.

دبیر هیات امنای استان کردستان ادامه داد: همچنین دانشگاه آزاد اسلامی از حیث دانشجویان تحصیلات تکمیلی در کل استان دارای بالاترین سهم یعنی 48درصد است. این دانشگاه دارای بالاترین تنوع رشته با 243 مورد و سهم 26درصدی بالاتر از دانشگاه کردستان قرار دارد.

به گفته رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان تاکنون از این دانشگاه 56هزار و 489 دانشجو فارغ‌التحصیل شده‌اند.

او افزود: 40درصد اعضای هیات علمی موسسه‌های استان در دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت می‌کنند که بیشترین آنها هم در واحد سنندج مشغول هستند. براساس سیاست‌های دانشگاه در سال 94، 27 و در سال 95، 11 عضو هیات علمی جذب دانشگاه شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود برای سال 96 هم 12 نفر در این دانشگاه مشغول به فعالیت شوند.

کیانی گفت: نسبت دانشجو به استاد در دانشگاه آزاد اسلامی 1 به 36 است اما نسبت دانشجو به اعضای هیات علمی همگن‌شده 1 به 23 است. همچنین 31درصد کارکنان دانشگاه‌های استان کردستان در دانشگاه‌ آزاد اسلامی شاغل هستند.

او در ادامه گفت: 3 مرکز رشد اقماری در شهرهای سقز، قروه و مریوان راه‌اندازی شده است و مجوز لازم برای راه‌اندازی کانون نوآوری و شکوفایی خلاقیت در سما واحد سنندج دریافت شده است. این دانشگاه 28 هسته و واحد فناور و 5 شرکت دانش‌بنیان دارد و 4 شرکت نیز به پارک علم و فناوری استان معرفی شده است.

او درباره مقالات منتشرشده این دانشگاه نیز گفت: در سال 94، 166 مقاله ISI و نمایه‌شده بین‌المللی، 135 مقاله علمی و پژوهشی و 32 مقاله علمی ترویجی از سوی دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان منتشر شده است.

به گفته رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان طرح شهرک فناوری آزاد این استان با پیش‌بینی اعتبار 99میلیارد ریالی از سوی واحد سنندج کارهای مقدماتی خود را تمام کرده است و در سال آینده نیز بخش قابل توجهی از آن آماده می‌شود. همچنین بازسازی و به‌سازی ساختمان دانشگاه برای ایجاد و راه‌اندازی مراکز اقماری رشد، پیشبرد طرح شفا، تجهیز و به‌روزرسانی ساختمان‌های آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها و بازسازی گلخانه‌های دانشکده کشاورزی واحد سنندج تعدادی از طرح‌های عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی کردستان است.

کیانی گفت: ایجاد فرهنگسرا با اولویت استقرار در طرح شفا، تهیه سردیس و تندیس مشاهیر فرهنگی و انقلابی محلی و ملی برای ورودی دانشکده‌ها و یادمان شهدای گمنام از طرح‌های ماندگار فرهنگی است که از سوی دانشگاه آزاد اسلامی در این استان اجرا شده است.

راه‌اندازی باشگاه فرهنگی ورزشی در دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان

در ادامه این جلسه دکتر محمد دادگان، معاون ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی و معین استان کردستان گفت: هدف اصلی ما ترویج ورزش همگانی در دانشگاه‌ها است و من از استان کردستان می‌خواهم با توجه به توانایی‌ها و استعداد‌های استان، شعبه‌ای از باشگاه فرهنگی ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی را در این استان راه‌اندازی کند.

او گفت: فعالیت‌های ورزشی استان کردستان نسبتا خوب بوده است و مقام‌های مناسبی هم کسب کرده است.

دادگان پیشنهاد کرد برای رشد بیشتر ورزش در استان کردستان و جذب علاقه‌مندان بیشتر و ورزشکاران، دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان میزبانی مسابقات مختلف ملی را به عهده بگیرد.

در ادامه دکتر عبدالمحمد زاهدی، استاندار استان کردستان هم گفت: در استان کردستان رشته‌های مختلف علوم‌پایه، پزشکی، انسانی و فنی و مهندسی وجود دارد ولی در حوزه صنعت در این استان مشکل جدی داریم.

او تاکید کرد که باید سیاست‌ها به سویی سوق داده شود تا رشته‌های صنعتی در این استان راه‌اندازی شود و دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به توانایی‌های خود می‌تواند سرمایه‌گذاری بیشتری در این زمینه انجام دهد.

200

کد خبر: 721946

وب گردی

وب گردی