پورمحمدی: ملت ایران قدردان آیت الله هاشمی رفسنجانی هستند

وزیر دادگستری گفت: اگر امروز در مصلی بزرگ کرمان جمع شده ایم برای این است که این ملت، قدردان آیت الله هاشمی رفسنجانی هستند، چون وی پایه گذار بزرگی در کنار رهبری برای مردم سالاری دینی بود.

به گزارش ایسکانیوز حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی عصر شنبه در آیین گرامیداشت ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی در مصلی امام علی (ع) شهر کرمان افزود: آیت الله هاشمی رفسنجانی یار وفادار، همراه مطمئن و وزیر استوار و محکم برای رهبر معظم انقلاب اسلامی بود و همیشه می فرمود ما با رهبری بحث و شاید گاهی اختلاف نظر هم داشته باشیم اما ایشان رهبر ماست و ما رهرو ایشان هستیم و باید از رهبر خود اطاعت کنیم.
وی خاطرنشان کرد: امروز اگر ما برای تجلیل از آیت الله هاشمی آمده ایم صرفا برای ترحیم و تجلیل نیست بلکه برای تداوم راه انقلاب، تاکید بر ارزش های اسلامی و آرمان آیت الله هاشمی و برای تداوم خدمت و رشد تعالی کشور که دغدغه هر روز این بزرگمرد بود، آمده ایم.
وی گفت: امروز اگر اینجا جمع شده ایم برای انسجام ملی، تقویت وحدت و اقتدار جمهوری اسلامی است چون همه وجود آیت الله هاشمی رفسنجانی خدمت به مردم و تقویت نظام بود.
وزیر دادگستری با بیان اینکه این نظام به مردم متکی و محور آن ولایت فقیه و رهبری است خاطرنشان کرد: آیت الله هاشمی رفسنجانی مکرر می گفت اگر ما اصلی به عنوان اصل ولایت فقیه هم نداشتیم به جایگاهی چون ولایت فقیه نیاز داشتیم.
این مسئول تصریح کرد: این فلسفه سیاسی آیت الله هاشمی و به این موضوع پایبند و معتقد بود و ما نیز از خداوند مدد می خواهیم تا کمک کند این راه را با استواری بپیماییم.
پورمحمدی از آیت الله هاشمی به عنوان مرد غمخوار ملت، مرد استوار در مبارزه و سختی ها، مقاوم در برابر استبداد و استکبار و صهیونیست و مرد هدف و خدمت یاد کرد و افزود: خداوند می فرماید، عزت برای من، برای رسول و برای مومنان است و حضور شکوهمند شما مردم عزیز، ابراز همدردی و تجلیل شما بزرگان در داغ و غم این بزرگ از دست رفته نشان از این عزت الهی دارد و همه ما این عزت را در تشییع آن بزرگ دیدیم.
وی گفت: این صداقت در راه حق است که چنین پاداشی در انتظار اوست و شما ملت بزرگ چه خوب و زیبا پاداش این بزرگ را ادا کردید.
وزیر دادگستری با بیان اینکه آیت الله هاشمی شخصی با ویژگی های ممتاز و برجسته بود عنوان کرد: وی فردی باهوش، اندیشمند، متدین، آرمان ساز، مبارز، جسور، کریم، نجیب، سختکوش و پرکار، مقاوم و صبور، مبتکر و نوآور و شجاع بود.
وی گفت: هم عصر بودن و با هم زندگی کردن مثل پرده ای است که انسان مجموعه زوایای شخصیت انسان دیگر را خوب نمی شناسد اما زمان که می گذرد، حواشی از بین می رود، گرد و خاک که می خوابد آنگاه شخصیت فرد خود را نشان می دهد.
این مسئول تاکید کرد: آیت الله هاشمی یک شخص نیست و نبود بلکه یک شخصیت بود، وی در مسیر پیروزی انقلاب یک فرمانده، یک رهبر جریان ساز، مدیر میدانی مقاوم و بزرگ بود.
پورمحمدی با اشاره به دوران سخت مبارزات آیت الله هاشمی رفسنجانی و علاقه شدید امام راحل به ایشان افزود: کسانی که تاریخ خواندند می دانند سخت ترین شرایط مبارزان ما و سخت ترین فشار دستگاه استبداد و شکنجه ساواک از سال 52 تا 56 بود.
وی به دستگیری آیت الله هاشمی توسط ساواک اشاره کرد و گفت: حجم شکنجه ایشان بسیار بسیار متفاوت از دیگران بود و این بزرگوار در برابر تمام شکنجه ها سکوت می کردند.
وی تصریح کرد: فقط یک بار صدای ایشان در برابر شکنجه بلند می شود و آن هم زمانی بود که می خواستند ایشان را روی بخاری داغ بنشانند که در آن لحظه به یاد فرمان الهی و آتشی که نمرودیان برای سوزاندن حضرت ابراهیم (ع) آماده کردند می افتد و با خواندن آیات قرآن مقاومت خود را در برابر آن شکنجه های سخت زیاد می کند.
وزیر دادگستری گفت: باید این حرفها را بگوییم، جوانان ما باید بشنوند و مردم ما باید بدانند که در این انقلاب و نسل مبارزان انقلاب چه گذشته تا به پیروزی منجر شده است.
وی بیان کرد: هاشمی نه تنها یک فرمانده انقلابی است، نه یک رهبر نهضت و نه یک میدان دار صف مبارزان است که وقتی که انقلاب به پیروزی می رسد در همه صحنه های مدیریتی کشور و صحنه های بحران خیز و پیچیده نقش بزرگ و محوری را به همراه بزرگان دیگر انقلاب همچون مقام معظم رهبری و شهیدان بزرگوار به عهده می گیرد.
وی اظهار کرد: اگر بخواهیم شخصیت آیت الله هاشمی رفسنجانی یار دیرین امام و رهبری را تحلیل کنیم باید حوزه هایی همچون ریاست مجلس، فرماندهی جنگ، ریاست جمهوری، ریاست مجلس خبرگان، ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، ریاست هیات امنای دانشگاه آزاد و حوزه های دیگر را هم ارزیابی کنیم.
پورمحمدی گفت: هاشمی فراتر از شخص و شخصیت بوده است، هاشمی یک تفکر بود، نماینده و مروج یک تفکر، تفکر نوین معاصر اسلامی، تفکر دوران ساز و تفکر انقلاب بود.
وی افزود: آیت الله هاشمی رفسنجانی متفکر بود، تفکری که پایه انقلاب را ایجاد کرد، تفکری که در قله اش امام بزرگوار ما ایستاده بود و تز نظام اسلامی را مطرح می کرد.
وی گفت: یاران بزرگ او هچون شهید مطهری، بهشتی، مقام معظم رهبری بزرگانی بودند که این تفکر را نمایندگی و ترویج می دادند.
وزیر دادگستری تصریح کرد: آیت الله هاشمی نه شخص، نه شخصیت و نه تنها یک تفکر بلکه فراتر از تفکر بود چون امام راحل و مقام معظم رهبری فراتر از این مراحل بودند، امام بزرگ ما، مقام معظم رهبری عزیز ما و هاشمی قهرمان ما یک تمدن ساز و فراتر از صاحبان تفکر هستند.
وی گفت: امروز رئیس جمهور جدید آمریکا که خیلی هم ادعای استکباری و تیپ ابر قدرتی به خود گرفته، یکی از مسائل مهمش موضوع جمهوری اسلامی است و این چیزی است که از مرزهای شخصی، شخصیتی و فکری فراتر است.
وی خاطرنشان کرد: عظمت انقلاب ما این است که این انقلاب، انقلابی بزرگ به همت مردان بزرگ است و امروز که 38 سال از عمر انقلاب می گذرد شما از یک سرباز انقلاب بعد از 38 سال اینچنین با شکوه تجلیل می کنید.
پورمحمدی گفت: این انقلاب یک انقلاب باز و آزاد است، چون انقلاب آزاداندیشان است و رهبران ما از بزرگان آزاد اندیشی هستند.
وی بیان کرد: شاید برخی جوانان ما که بگو مگوهای سالهای اخیر را شنیده اند ذهنشان به هم ریخته باشد ولی ما که یادمان است ابتدای انقلاب چه گذشت و فراز و فرودهای بسیار نگران کننده ای را که پشت سر گذاشتیم و آیت الله هاشمی رفسنجانی در فراز و فرودهای انقلاب و حوادث سخت انقلاب حضوری این چنین فعال داشت.
آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی شامگاه یکشنبه 19 دی در سن 82 سالگی بر اثر عارضه قلبی در تهران دعوت حق را لبیک گفت.
پیکر یار دیرین امام و رهبری صبح سه شنبه پس از اقامه نماز توسط رهبر مقام انقلاب اسلامی با حضور گسترده اقشار مختلف مردم و مسئولان از مقابل دانشگاه تهران تشییع و طی آیینی با شکوه در جوار مرقد مطهر امام خمینی (ره) به خاک سپرده شد.
آیین بزرگداشت آیت الله هاشمی رفسنجانی با حضور خانواده یار دیرین امام و رهبری، مقامات کشوری و استانی و قشرهای مختلف مردم در مصلی امام علی (ع) برگزار شد.
نظیر این آیین عصر دیروز (جمعه) در مسجد جامع شهر رفسنجان (زادگاه آیت الله هاشمی رفسنجانی) برگزار شد.

300/300

کد خبر: 721976

وب گردی

وب گردی