مرحوم هاشمی دلتنگ امام(ره) و آقای بهشتی بود

حجت الاسلام علی عسکری*

مجاهد نستوه آیت الله هاشمی رفسنجانی افتخار حوزه های علمیه، یار دیرین امام و رهبری ، حامی بزرگ مردم و نظام، سنگ صبور انقلاب، چهره سرزنده و امید آفرین کشور از میان ما رفت.

جامعیت علمی، صلابت و اعتقاد دینی او مثال زدنی بود. نگارش تفسیر راهنما از قرآن در زندان رژیم ستم شاهی و عملکرد مبارزاتی و قرآنی او همیشه برای نخبگان کشور درس آموز و الگو بوده و هست . انسان مبارز و عملگرایی که از راه اعتقاد راسخ به اصول برگرفته از مبانی دینی اسلام و اتخاذ روشهای اصلاحی و نو اندیشانه در تأسیس و نهادسازی نظام جمهوری اسلامی شصت سال حضور مستمر، اثرگذار و تعیین کننده در کشور داشت. او آنچه را که فکر می کرد درست و به مصلحت کشور و مردم است می گفت و به سرانجام می رساند. راه درست را اصولگرایی اصلاح طلبانه می دانست . روی همین جهت بود که دوست و دشمن به سیاست‌ورزی، هوش بالا، آینده نگری و دانش مدیریتی او اعتراف داشت و سرمایه انسانی نظام محسوب می‌شد. سیاستمدار مجربی که هرگز رنگ عوض نکرد و به نماد اعتدال، عقلانیت و انصاف معروفیت یافت. در پرتو امام راحل (ره ) توانسته بود سنت را با مدرنیسم آشتی دهد و مکتب فکری جمهوری اسلامی را در حوزه سیاست و مدیریت با رهبری امام و یارانش عینیت بخشد. در سالهای سخت انقلاب مشاور و امین ارشد امام (ره) بود و با پیروی از امام (ره) همیشه در سلسله مراتب قدرت موازنه مثبت به سود تمامی اقشار جامعه را منظور نظر قرار می داد. در طوفان حوادث مرد بحرانها و گره گشای معضلات و مشکلات پیچیده بود. در مهندسی اوضاع و مصلحت سنجی جامعه مهارت ویژه داشت به همین دلیل هم بهترین شخص برای ریاست مجمع تشخیص مصلحت از سوی امام و رهبری شناخته شد و در رأس این نهاد فراقوه ای کشورو انقلاب قرار گرفت . فرمانده دفاع مقدسی که وقتی دید به هیچ وجه پیروزی نظامی در جنگ میسور نیست تلاش کرد با تدبیرش از راه پیروزی سیاسی بر دشمن، جنگ را ختم به خیر کند و با سازندگی و توسعه در ساخت و ساز استانهای جنگ زده ، خرابی های ناشی از جنگ را به نفع مردم و نظام جبران نماید. وی در همان شرایط می‌گفت : اسلام دینی نیست که متحجرین معرفی می کنند و با روشن بینی تلاش نمود احکام اسلامی متناسب با زمان و مکان تدوین و به شکل قانونی در اختیار مردم و جامعه قرار بگیرد. در این رابطه رعایت میانه روی و جلوگیری از تندروی از راه عقلانیت را ضرورتی انکار ناپذیر می دانست. در راستای اندیشه بلند و سازنده اسلامی به حریت و آزاداندیشی همیشه سفارش می کرد و می گفت:«ما امت وسط و اعتدال هستیم. خدا در نص صریح قرآن دانش و اخلاق را همراه با ایمان معرفی کرده و در کنار توصیه به حق توصیه به صبر نموده است. نباید از کوره به در برویم و دیگران را تکفیر کنیم.» اغتنام از فرصتها را مهم می شمرد و با اشاره به آیه وَالْعَصْر اِنّ الانسانَ لَفِی خُسْر به این نکته تاکید می کرد که:

هر دم از عمر می رود نفسی چون نگه می کنی نمانده بسی

به همین جهت هم به گستاخی ها و اهانت های به خودش کمترین اعتنایی نداشت. می دانیم که مدعیان دروغین اصلاح طلبی و اصولگرایی (عوامل افراط) در هر دو جبهه سیاسی کشور، چقدر او را مورد اهانت و بی مهری قرار دادند ولی او از عمر شریف خودش و توانی که داشت کمترین استفاده را برای پاسخگویی به آنها روا نداشت و همیشه سعی کرد تلاش خود را صرف خدمت به مردم و توسعه همه جانبه کشور کند و نه چیز دیگر. قلب و روحش مملو از محبت به همنوع و میراث گرانبهایش ادب و کرامت ذاتیش بود. ادبی که در خود نهادینه کرده بود. آیت الله هاشمی رفسنجانی، مظلومی مقتدر و با عزت نفس عالی بود. تشییع میلیونی مردم و ابراز ارادت و علاقه به وی توسط چندین میلیون جمعیتی که با پیکرش وداع می کردند و مجالس ترحیم باشکوه به خاطر مظلومیت و صبری بود که داشت. بسیاری بر این باورند که مظلومیت ایشان بیش از مظلومیت مرحوم آیت الله دکتر بهشتی بود. پس از تشییع و برنامه هایی که صدا و سیما آنهم بعد از مرگ او منتشر می کرد مردم می گفتند هاشمی این است یا آن کسی است که پیش از این می گفتند؟! نکته جالب توجه اینکه وقتی فرازهایی از آخرین یادداشت خودم در موضوع عدالت اقتصادی از منظر شهید بهشتی را برایش قرائت کردم که چاپ و منتشر شده است و یاد و فکر شهید بهشتی به میان آمد فرمود: من این روزها خیلی دلتنگ امام و آقای بهشتی هستم. چیزی نگذشت در نزدیک قبرآیت الله شهید بهشتی در میان ضریح و مضجع شریف امام و مرادش با بدرقه حماسی مردم آرام گرفت و به ملکوت اعلی پیوست. روحش شاد و راهش پررهرو باد.

جا دارد سخنی پایانی به مخالفین سیاسی و اهانت کنندگان به این چهره مظلوم و به حق پیوسته داشته باشم کسانی که بیش از همه با مرگ او دچار نگرانی، سردرگمی و عذاب وجدان شده بودند.این سخن همان راهنمایی مشفقانه سعدی علیه الرحمة است که فرمود:

همه عیب خلق دیدن نه مروت است نه مردی نگهی به خویشتن کن که تو هم گناه داری

*معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی

200

کد خبر: 721985

وب گردی

وب گردی