11 میلیون ایرانی دارای مدرک دانشگاهی هستند

حسین حبیب زاده*

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست تخصصی جمعیت و منابع سیزدهمین مجمع جهانی علم و فناوری در توکیو ژاپن اعلام کرد: در ایران 11 میلیون نفر دارای مدرک دانشگاهی هستند و پنج میلیون نفر در مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی تحصیل می کنند.
در تکمیل سخنان ایشان باید خاطر نشان ساخت: از تعداد 11 میلیون جمعیت دارای مدرک دانشگاهی مورد اشاره ایشان، بیش از 5 میلیون و 700 هزار فارغ التحصیل دانشگاه آزاد اسلامی بوده و از پنج میلیون نفر دانشجو در حال تحصیل بیش از یک میلیون و 700 هزار نفر دانشجو متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی است.

این در حالی است که در مهرماه سالجاری قریب با 13/5 میلیون دانش آموز در مدارس دولتی و غیردولتی در حال تحصیل می باشند که 5 میلیون و 300هزار نفر از آن مربوط به مقطع اول و دوم متوسطه می باشد.
روندها نشان می دهد که در طی سالهای بعد از انقلاب، با سوادی ایرانیان 6 ساله و بالاتر از 47 درصد به 84/75 درصد در سال 1390 افزایش پیدا کرده است. آمارها حاکی از آن است که در سال 139 از کل جمعیت 10-49 ساله کشور 93/2 درصد باسواد بوده اند و نرخ با سوادی مردان و زنا در گروه سنی 6 ساله و بالاتر به ترتیب 88/39درصد برای مردان و 81/50 درصد برای زنان محاسبه گردیده است.
ایران در غرب آسیا در سال 1979 از لحاظ منابع انسانی، تعداد دانشگاه و پژوهشگاه ها، یکی از کشورهای کمتر توسعه یافته در آسیا بود. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با سیاست های مهمی که برای توانمندسازی منابع انسانی و ارتقاء سطح آگاهی عمومی در پیش گرفته شد، دانشگاه آزاد اسلامی تاسیس شد و پس از نزدیک به 4 دهه فعالیت باعث شد تا جمهوری اسلامی ایران از نظر کیفی و براساس داده ها و شاخص های علمی مقالات نمایه شده اسکوپوس و ISI، رشد علمی ایران در بسیاری از رشته ها از بیشترین شتاب برخوردار شود به طوری که ایران در حال حاضر رتبه نخست علمی منطقه را دارد و همچنین لازم به ذکر است جایگاه علمی ایران در جهان شانزدهم است.
ریاست دو ساله دکتر میرزاده با اکثریت مطلق آراء بر اتحادیه موسسات آموزش عالی و جنوب شرقی شرق آسیا (آسایهل) که نمایندگان حدود 210 دانشگاه سراسرجهان از 35 کشور حضور دارند فرصت مناسبی است تا سطح مبادلات مقالات علمی دانشجویان و دیپلماسی علمی ارتقاء یابد.

*سرپرست خبرگزاری ایسکانیوز

200

کد خبر: 722013

وب گردی

وب گردی