ییلدیریم: نان خود را با آوارگان تقسیم می‌کنیم اما خاکمان را نه

نخست وزیر ترکیه با تاکید بر اینکه حمایت کشورش از آوارگان سوری و عراقی ادامه خواهد یافت، گفت آنکارا هیچگاه خاک ترکیه را با کس دیگری شریک نمی‌شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزرای آناتولی، بنعالی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه با اشاره به بحران سوریه و آوارگی میلیون‌ها نفر از مردم سوریه گفت: میزبان سه میلیون نفر از برادران سوری و عراقی خود بوده و آنها را در آغوش گرفتیم و نانمان را با آنها تقسیم کردیم اما همه بدانند خاک کشورمان را تقسیم نخواهیم کرد.

او در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تغییرات قانون اساسی باعث به پایان رسیدن فعالیت‌های سازمان فتو (وابسته به فتح الله گولن) می‌شود و مسیر دستیابی به اقتدار ملت و مجلس را باز خواهد کرد. رگ‌های مسدود شده در کالبد کشور را باز خواهد کرد و روند تصمیم گیری سریع‌تر می‌شود.

همچنین وی در مراسم دیگری درباره تغییرات اعمال شده در قانون اساسی ترکیه گفت: مواد اول قانون اساسی شامل، چارچوب جمهوریت ترکیه، اصول اولیه جمهوری ترکیه، تمامیت ارضی کشور و یکپارچگی ملت، پرچم، سرود ملی کشور، پایتخت بودن آنکارا و در نهایت غیرقابل تغییر بودن این اصول به هیچ وجه تغییر نمی‌یابد، زیرا اینها اصول بنیادین کشور است.

ییلدیریم در پاسخ به انتقادات درباره شرکت نکردن ترکیه در مذاکرات ژنو درباره مساله قبرس گفت: ما را متهم به فروش قبرس می‌کنند؟ یعنی اگر ما در این مذاکرات شرکت نکردیم، این به معنای فروختن قبرس است؟ در واقع شرایط لازم برای رفتن به مذاکره وجود نداشت. این مذاکرات از سال‌های گذشته تاکنون ادامه دارد، خطوط قرمز برای قبرس مشخص است. در واقع هرگونه شراکت باید به گونه‌ای باشد که شرایط آن برای هر دو طرف راضی کننده باشد. نباید حقوق یک طرف نادیده گرفته شود.

زمانیکه این شرایط فراهم شود و تضمین‌های لازم داده شود، ترکیه در مذاکرات شرکت خواهد کرد.

منبع: ایسنا

306/300

کد خبر: 722056

وب گردی

وب گردی