جیب‌بری آنلاین/شرط‌بندی در شنا، اسب‌سواری و تیراندازی حلال است

شرط‌بندی روی مسابقات فوتبال داخلی و خارجی اتفاقی است که بارها به آن پرداخته شده و حتی بخشی از گزارش فساد در فوتبال نیز به آن اختصاص پیدا کرده است، اما جالب است بدانید نوع جدیدی از شرط‌بندی درکشور ما ایجاد شده که در آن مسابقه واقعی برگزار نمی‌شود!

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از آرمان با بررسی سایت‌های مختلف در فضای مجازی شاهد فعالیت سایت‌های شرط‌بندی آنلاین و شرایط جالب و ویژه‌ آن هستیم. برای ورود به شرط‌بندی ابتدا باید در بخشی از سایت نام‌ نویسی کرده و شرط نخست برای عضویت از افراد متقاضی واریز مبلغی پول است.

سپس برای هر مسابقه واقعی یا آنلاین که قرار باشد فرد روی آن شرط‌بندی کند، پرداخت حداقل مبلغ در نظر گرفته شده است، اما سقفی برای آن وجود ندارد. خیلی از افراد طمع‌ کار حتی مبالغ میلیونی را برای یک‌ بار شرط‌بندی در حسابشان قرار می‌دهند تا شاید در چند دقیقه آن را از دست بدهند یا چند برابر آن را به‌ دست بیاورند. البته کسانی که تجربه چنین کاری را دارند، می‌گویند بلافاصله بعد از برنده ‌شدن، مبلغ مورد نظر به حسابشان واریز می‌‌شود.

زهرا سلیمانی در این گزارش می نویسد: از دلایل اصلی که باعث شده شرط‌بندی آنلاین جای شرط‌بندی به شیوه سنتی را که با استفاده از برگه‌هایی به نام «توتو» و در قهوه‌خانه‌ها صورت می‌گرفت بگیرد، انجام مسابقات در کمترین زمان ممکن است. یک فرد به راحتی و با استفاده از اینترنت می‌‌تواند به سایت مورد نظر دسترسی پیدا کرده و شانس خود را امتحان کند. اغلب افراد درگیر در امر شرط‌بندی، مهم‌ترین انگیزه خود را جذابیت این کار می‌دانند و مباحث مالی در اولویت بعدی آنها قرار دارد. همین مساله باعث می‌شود این افراد ضرر کنند،‌ اگرچه شاید برخی هم در کوتاه‌ مدت سود کرده باشند. در هر صورت شرط‌بندی به هر شکل اعم از آنلاین و کاغذی چه از نظر شرعی و چه قانونی تخلف محسوب می‌شود.

قوانین تنبیهی درباره شرط‌بندی

بر اساس قانون مربوط به جرم قمار، با متخلفان برخورد می‌شود. مواد قانونی مرتبط برای برخورد با جرم قمار و شرط‌بندی بر سر نتایج مسابقات ورزشی شامل مواد ۷۰۵، ۷۰۷ و ۷۱۱ است و ماده ۷۰۵ به طور واضح شامل جرم شرط‌بندی نیز می‌شود. قمار با هر وسیله‌ ای ممنوع و مرتکبان آن به یک تا شش ماه حبس یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شوند. فرد یا افراد خاطی در صورت تجاهر به قمار بازی به هر دو مجازات محکوم می‌شوند. شرط‌بندی جرم است، اما با عنوان مجرمانه قمار مورد بررسی قرار گرفته و در زمان وقوع جرم شرط‌بندی تصدیق می‌شود. بر اساس این ماده مجازات برای متخلفان جرم قمار که شرط‌بندی نیز در معنای دیگری همان قمار است از یک تا شش ماه حبس یا تا ۷۴ ضربه شلاق در نظر گرفته شده است. برای مثال شرط‌بندی در ورزش اصولا به صورت فردی انجام می‌شود و در زمان اثبات این جرم باشگاه ورزشی هیچ مسئولیتی در این زمینه ندارد. در ضمن پیامدهای این مساله به هیچ عنوان به باشگاه‌های ورزشی یا هر مکان دیگر مربوط نیست. بر اساس قانون هر فردی که بخواهد در فضای مجازی به امر شرط‌بندی بپردازد بر اساس قانون مجرم است و با آن فرد و سایت برخورد می‌شود. در نتیجه سایت تعطیل و گردانندگان آن با عنوان مجرمان قمار محاکمه می‌شوند. جرایم رایانه ‌ای برای هر جرم مجازات تعیین کرده و به قانون مجازات اسلامی ارجاع داده می‌‌شود، یعنی در جرم سرقت رایانه ‌ای با توجه به جرم سرقت در قانون مجازات حکم مجرم صادر می‌شود. به همین دلیل در جرم شرط‌بندی در فضای مجازی به قانون قمار که در برگیرنده همان جرم شرط‌بندی نیز هست برای آگاهی از مجازات به قانون مجازات اسلامی ارجاع داده شده است. در ضمن بر اساس قانون اگر فرد مالباخته اغفال شده و ندانسته کاری را انجام داده باشد امکان رد مال وجود دارد، اما اگر در جرم شرط‌بندی سهیم باشد و با قصد شرط‌بندی وارد سایت شده و ثبت‌ نام کرده باشد، مجرم است و باید با او برخورد شود. کمیته‌های انضباطی می‌‌توانند موارد تنبیهی را برای کنترل ورزشگاه‌ها در نظر بگیرند، اما صلاحیت رسیدگی قضائی را ندارند. جرم شرط‌بندی یا قمار دارای جنبه عمومی است و دادستانی با مشاهده چنین تخلفی می‌تواند ورود پیدا کرده و برخورد قانونی لازم را انجام دهد.

شرط‌بندی در شنا، اسب‌سواری و تیراندازی حلال است

در اسلام شرط‌بندی در ورزش‌های اسب‌سواری، تیراندازی و شنا حلال است. دلیل حلال شمرده شدن شرط‌بندی در این ورزش‌‌ها ایجاد چابکی و چالاکی مضاعف در بین ورزشکاران است. امروزه در ورزش‌های مدرن پول‌‌های فراوان رد و بدل می‌‌شود. به طور مثال این عمل در سنگاپور منجر به فساد شده است، زیرا ممکن است افراد تاثیرگذار در ورزش وارد شرط‌بندی شوند، اما در کشور ما قانون مشخص در این موضوع وجود ندارد و اگر مصداق کلاهبرداری و قمار پیدا کند با آن برخورد می‌شود. در اصل شرط‌بندی میان تماشاگران اقدامی فردی است نه سازمان‌ یافته. به همین دلیل مسئولیت متوجه خود فرد تماشاچی است نه باشگاه ورزشی.

دلیل فعالیت برخی سایت‌های شرط‌بندی

گرچه هر روز اخبار فراوان در زمینه فیلتر وبسایت‌‌های شرط‌بندی منتشر می‌‌شود و بعضی از مدیران آنها نیز دستگیر می‌شوند‌، اما با یک جست‌ و ‌جوی ساده در اینترنت به مجموعه‌ای از سایت‌های داخلی می‌‌رسیم که با شعارهای مختلف و متفاوت سعی بر جذب مشتریان داخلی دارند. موضع پلیس فتا در این زمینه چیست و چرا این وبسایت‌‌ها به صورت آزادانه در حال عضوگیری هستند؟ رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا می‌گوید: عامل اصلی این موضوع فعالیت پوششی این وبسایت‌‌هاست. اینها در پوشش برگزاری مسابقات و قرعه ‌کشی بحث را به‌ گونه ‌ای مطرح می‌کنند که مشمول جرایم قانونی نشوند. حتی بعضی مدعی استفتائی از دفتر مراجع و کسب مجوز شرعی هستند. این در حالی است که آنچه آنها استفتا می‌‌کنند، با آنچه در سایت خود انجام می‌دهند، کاملا متفاوت است. فعالیت اینها مصداق قمار است که از نظر قوانین کشور جرم محسوب می‌شود. پس دلایل فیلترنشدن آنها یکی فعالیت پوششی و دیگری نیز رصد‌ نشدن توسط پلیس فتاست، چون برخی از این سایت‌ها محفلی هستند و امکان دسترسی عمومی به آنها وجود ندارد و به همین دلیل ما از مردم می‌خواهیم که فعالیت محفلی آنها را به ما گزارش دهند. علی نیک ‌نفس توضیح می‌دهد: برخورد و مسدودسازی این پایگاه‌ها در صلاحیت کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه دادستانی کل کشور است و شامل موضوع ماده سه جرایم رایانه ‌ای می‌شود. این کمیسیون در مقابل هر گونه شرط‌بندی قاطعانه برخورد می‌کند و در این زمینه هیچ مصلحت‌‌اندیشی‌ای وجود ندارد. دولت هم در این کمیسیون عضو دارد. بنده بعید می‌‌دانم که به دلیل منفعت اقتصادی، اجازه فعالیت مجرمانه به این وبسایت‌‌ها داده شده ‌باشد.

شرط‌بندی یک دروغ بزرگ است

یک مددکار اجتماعی درباره شرکت در شرط‌بندی به «آرمان» می‌گوید: در گذشته شرط‌بندی با عنوان بلیت‌های بخت آزمایی در بین مردم متداول بود. این در حالی است که حتی در آن زمان بسیاری از افراد خریداری بلیت و شرکت در این گونه مسابقات را حرام می‌دانستند. برای مثال بنده در آن دوره رقم ناچیزی در مسابقات بخت آزمایی برنده شده بودم، اما پدرم به هیچ عنوان اجازه صرف آن مبلغ را در هیچ زمینه ای نداد. بنده هم به ناچار با آن پول یک جفت کفش خریدم تا بعد از مدتی مستهلک شود. محمد زاهدی اصل می‌افزاید: هر یک از این اقدامات به نوعی کلاهبرداری محسوب می‌شود. وقتی در جامعه بیکاری بیداد کند به نسبت هر فردی خواستار گذران زندگی به هر نحوی می‌شود. در این شرایط یک عده با به دست آوردن پول حلال و عده‌ای دیگر با کسب پول حرام اموراتشان را می‌گذرانند. وقتی در کشور انبوهی از جمعیت جوانان بیکار مشاهده شود به نسبت آزمودن چنین راه‌هایی برای کسب درآمد نیز بروز می‌کند. چون فرد بیکار همچون فرد در حال غرق شدن از هر حربه ای برای نجات خود از شرایط کنونی استفاده می‌کند. به گفته او طراحان این سایت‌ها برای کسب سود و منافع با تبلیغ به اطلاع رسانی می‌پردازند. برای مثال حتی این سایت‌ها در روزنامه‌های کشور نیز اقدام به تبلیغ می‌کنند. با توجه به قوانین کشور مقوله شرط‌بندی خلاف عرف، شرع و قانون است. در اصل شرط‌بندی به نوعی دزدی محسوب می‌شود. برای مثال اینکه هر کاربر با واریز ۵۰ هزار تومان بتواند عضو سایت شرط‌بندی شده و به این ترتیب پنج میلیون، ۵۰ میلیون تومان و... برنده شود یک دروغ بزرگ است. شاید در نهایت از انبوه جمعیت عضو در این سایت‌ها دو نفر برنده را برای بازارگرمی و فریب افراد در جامعه معرفی کنند، اما در ادامه بیش از این مبالغ از مردم کلاهبرداری می‌شود.

700700

کد خبر: 722155

وب گردی

وب گردی