ترکان: نظام سیاسی آمریکا حملات خود را به ایران قطع نکرده ‌است

مشاور رییس جمهوری و دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور با بیان اینکه توافق برجام تنها به اوباما، رییس جمهوری خلاصه نمی‌شود، افزود: در چارچوب برنامه جامع مشترک با دولت آمریکا به توافق رسیدیم اما نظام سیاسی آمریکا حملات خود به ایران را قطع نکرده‌ و علیه ما اقدام می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری مناطق آزاد، «اکبر ترکان» افزود: امروزه جمهوری خواهان و افراط ‌گران آمریکا بنگاه‌ها و بانک‌های بزرگ را فرا خوانده و تهدید می‌کنند که با ایران همکاری نداشته باشند که به طور طبیعی آن‌ها نیز برای کار با ایران ریسک نخواهند کرد.
وی ادامه داد: بعد از اجرای برجام، یک جریان فکری میان افراد جامعه باب شده و آن پیوستن ایران به سازمان جهانی تجارت (WTI) است و مردم نیز به این امر علاقه نشان می‌دهند. اما تجربه های گذشته نشان می دهد اراده سیاسی، گاهی اوقات مانع از تحقق یک جریان درست تجاری و اقتصادی می‌شود.
ترکان تصریح کرد: ایران هم اکنون برای عضویت در سازمان جهانی تجارت مشکل قانونی ندارد و قوانین کشور برای اینکه تاجران با دنیا تجارت کنند، آماده است اما نظام سیاسی آمریکا به شدت با ایران مخالفت می کند چرا که در آمریکا فقط دولت یا شخص اوباما مطرح نیست.
مشاور رییس جمهوری تاکید کرد: قوانین ما از سال‌های پیش نوشته شده‌ و حقوق ورودی را به دو قسمت تقسیم می‌‎کند که یکی از آن‌ها حقوق گمرکی است که درصد کمی را شامل می‌شود و برای همه کالاها ثابت است و دیگری، سود بازرگانی است که متغیر بوده و قانون‌گذار نرخ آن را در اختیار دولت قرار داده است. دولت نیز می‌تواند تعرفه‌های آن را افزایش و یا کاهش دهد.
مشاور ریس جمهوری با بیان اینکه گاهی برای اتخاذ یک تصمیم، باید دوباره تاریخ را مرور کنیم، افزود: چند سال پیش هنگامی که کشورهای قدرتمند علیه ایران تجهیز شده بودند، برای افزایش فشار سیاسی، خرید نفت، گاز و مواد پتروشیمی را با وجود اینکه مهم‌ترین مواد اولیه جهان هستند، تحریم کردند که باید با استفاده از این تجربه تاریخی، با احتیاط بیشتری گام برداشته و تصور نکنیم پیوستن به تجارت جهانی یک اصل غیرقابل تردید است.
ترکان این تصور را اشتباه دانست و افزود: ممکن است تحت تاثیر این جریان فکری بازار 80 میلیونی ایران را تقدیم کشورهای دیگر کنیم، آنگاه خود محتاج بازارکشورهای همسایه شویم. بنابراین اولین دسترسی صنعت ایران باید به بازار داخلی باشد، زیرا بازار ایران یک بازار 80 میلیون نفری است و خود به تنهایی برای اداره اقتصاد این کشور کافی است.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد افزود: البته این نگرش، به معنای درون‌گرایی نیست بلکه یک هشدار است تا فریب نخوریم و بازار خود را به کشورهای دیگر تقدیم نکنیم، کشورهای پیشرفته جهان نیز برای صیانت از تولیدکنندگان داخلی، بازار خود را تقدیم کشورهای دیگر نمی‌کنند، ایران هم نباید اجازه دهد بازار داخلی اش مورد تاراج قرار گیرد.
ترکان تاکید کرد: نباید ایران در یک جریان تجاری قدم بردارد که حاصل آن برداشتن تعرفه‌ها باشد؛ زیرا با این کار صنعت داخلی نابود خواهد شد. چنانچه در یک برهه زمانی این اشتباه در وزارت صنعت، معدن و تجارت رخ داد و مسوولان در آن زمان عنوان کردند، صنعت نساجی باید در یک فضای رقابتی فعالیت و رشد کند اما امروزه مشاهده می‌کنیم صنعت نساجی بازار خود را به خارج باخته است و هر روز انواع محصولات نساجی و پوشاک و کفش وارد کشور می‌شود.
وی با طرح این پرسش که آیا چنین عملی در کشوری که چهار میلیون بیکار رسمی دارد، شایسته است؟ افزود: این مشکلات نشان دهنده اشتباهاتی اساسی است که در کشور رخ می‌دهد در حالیکه اصل اول برای شکوفایی اقتصاد تقویت تولید ملی است و برای این کار ابتدا باید به تقویت تولید توجه ویژه داشته باشیم.
وی ادامه داد: نباید از اینکه برای دفاع از تولید خود، تعرفه قرار می‌دهیم، هراسی داشته باشیم؛ اقتصاد ایران در مرحله خاصی قرار دارد که نیازمند رونق است. باید از ظرفیت خالی صنعتی خود استفاده کرده و برای محصولات ایرانی بازاریابی کنیم. امروزه یکی از مشکلات محصولات ایرانی این است که به اندازه کافی بازار ندارند و با بحران تقاضا روبرو هستند. از این رو نباید اجازه داد کالاهای خارجی به صورت بی‌رویه وارد کشور شود.
مشاور رییس جمهوری تصریح کرد: در این میان، برخی معتقدند، ممانعت از واردات باعث کاهش رقابت و افت کیفیت می‌شود که سخن درستی است اما فقر و بیکاری مردم جامعه فراتر از این نگرانی‌ها است و نباید فریب حرف‌های به ظاهر خوب را خورد که حاصل آن ایجاد چهار میلیون بیکار در کشور باشد.

401/101

کد خبر: 722181

وب گردی

وب گردی