استفاده از سلولهای بنیادی در درمان انسداد شریان های اندام تحتانی

رییس مرکز تحقیقاتی جراحی عروق دانشگاه علوم پزشکی مشهد از استفاده از سلولهای بنیادی برای درمان انسداد شریان های اندام تحتانی خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، حسن راوری با اعلام این خبر افزود: استفاده از سلولهای بنیادی به همراه آنژیوپلاستی، بالن، آنژیوپلاستی و گذاشتن فنر در درمان انسداد شریان های اندام تحتانی یکی از طرح های مهمی است که در حال انجام هستیم و تا پایان سال ۹۵ نتیجه مکتوب و آماری آن بر روی ۲۰ بیمار موردی و ۲۰ بیمار شاهد اعلام می شود.

وی از تلاش این مرکز در اجرای طرح هایی با نگاه اثر سلولهای بنیادی در درمان بیماری های عروقی اشاره کرد و افزود: آخرین حیطه فعالیت مرکز تحقیقاتی جراحی عروق را سلول های بنیادی تشکیل می دهند؛ که در این راستا چندمقاله علمی از جمله کاربرد سلول های بنیادی در پای دیابتی، انسداد شریانی و اسکیمی اندام، انجام شده است.

رییس مرکز تحقیقات جراحی عروق دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: آخرین طرحی که اکنون مراحل عملی آن در حال انجام است استفاده از سلولهای بنیادی به همراه آنژیوپلاستی و بالن و آنژیوپلاستی و گذاشتن فنر در انسداد شریان های اندام تحتانی است؛ که مراحل عملی و مرحله کار بر روی بیماران انجام شده است.

وی اضافه کرد: این طرح بسیار نو و در دنیا کار جدیدی است به این علت که طرح تلاش دارد مانع از گرفتگی دوباره رگ در بیمارانی شود که آنژیوپلاستی برایشان انجام می دهیم و امکان دارد به عوارض بلند مدت این درمان یعنی گرفتن دوباره رگ دچار شوند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در مراحل ابتدایی این طرح تلاش می شود جهت ممانعت از گرفتگی دوباره رگ، از سلولهای بنیادی استفاده شود که اکنون در مراحل پیگیری بیماران هستیم و امیدواریم تا انتهای سال ۹۵ نتیجه مکتوب و آماری بر روی ۲۰ بیمار موردی و ۲۰ مورد شاهد در طول یک سال گذشته مشخص شود.

راوری اظهار داشت: انسداد شریانی یا تنگه سرخرگی، پای دیابتی، عمل بیماران دیالیزی تنگی کاروتیت یا سرخرگ گردن؛ ادم لنفاوی ( پافیلی)، بیماری بورگر (انسداد شریانی در افراد جوان سیگاری) و سلول های بنیادی و کاربرد آن در بیماران عروقی از جمله حیطه های طرح های پژوهشی در این مرکز است.

وی افزود: در خصوص بیماری های وریدی و واریس به عنوان شایع ترین بیماری عروقی در جامعه؛ مشکل اساسی دست کم رفتن این بیماری از سوی مردم است. دلیل مراجعه بیمار در خصوص این بیماری ورم کردن یک پا در طول روز و کاهش ورم در شب است؛ که بسیار دارای اهمیت است.

رییس مرکز تحقیقاتی جراحی عروق دانشگاه علوم پزشکی مشهد مطرح کرد: فردی که به صورت روزانه در محیط کار به دلیل ایستادن یا نشستن طولانی دچار ورم یک اندام می شود باید بداند در ابتدا باید به فکر درمان بیماری وریدی بود و مسائل کلیوی، قلبی و... در این میان مطرح نیست؛ زیرا در این موارد هر دو اندام (پا و دست) درگیر می شوند.

این محقق دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بیان داشت: درمان این بیماری در مراحل اولیه بسیار ساده است؛ اما در صورت اقدام دیرهنگام درمان سخت خواهد شد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: بسیاری از مردم در درمان بیماری وریدی به دنبال حل این مشکل به جهت زیبایی هستند در حالی که نکته مهم در درمان وریدی و واریس، زمینه پذیر بودن این بیماری جهت ایجاد لخته و عوارض ناشی از لخته وریدی است؛ که می تواند موجب آمبولی ریه و عوارض بسیار خطرناک آن شود.

وی ابراز داشت: ورم، تغییر رنگ در اندام و زخم در پا از عوارض دیر رس واریس است؛ که باید به آن توجه شود؛ اما این بیماری در مراحل اولیه به راحتی قابل درمان است و استفاده از یک جوراب استاندارد و با چند توصیه(ممانعت از نشستن و ایستادن طولانی مدت در محیط کار، داشتن زیرپایی متحرک و تحرک عضلات پا) قابل درمان است.

دکتر راوری گفت: در صورت مراجعه دیر هنگام، بیمار مجبور به استفاده از شیوه های درمانی دیگر مانند اسکلاروتراپی یا درمان مستقیم تزریق دارو در داخل ورید، استفاده از لیزر و استفاده از عمل جراحی است؛ که در تمامی این موارد زمان مراجعه بیمار و قرار داشتن بیماری در مراحل ابتدایی و یا انتهایی بیماری بسیار تاثیر گذار است.

رییس مرکز تحقیقات جراحی عروق دانشگاه علوم پزشکی مشهد، یادآور شد: در حیطه انسدادهای مزمن شریانی و یا تنگی های سرخرگی، زخم های مزمنی در نوک انگشتان بیمار ایجاد می شود؛ که خشک است و به درمان عادی پاسخ نمی دهد و یا بیمار در هنگام راه رفتن در عضلات ناحیه ساق پا درد را حس می کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تصریح کرد: در مواردی که درد در ناحیه زانو باشد باید به همکاران ارتوپد مراجعه داشت؛ اما در صورتی که در هنگام راه رفتن درد در ناحیه ساق پا باشد باید به همکاران عروقی مراجعه شود زیرا قطعا بیماری مربوط به عروق است.

وی به بیماری «بورگر» اشاره کرد و افزود: این بیماری موجب انسداد شریان های افراد جوان سیگاری می شود که این مرکز تحقیقاتی بیش از هر کجای دیگر بر روی این بیماری کار تحقیقاتی کرده است.

رییس مرکز تحقیقاتی جراحی عروق دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: این بیماری مختص کشور ما و کشورهای شرقی و آسیایی است. علت اصلی این که چرا این بیماری در این منطقه وجود دارد با وجود بحث بر سر آب و هوا، تغذیه، ژنتیک و ... مشخص نشده است؛ اما بیماری مشخصا در کشورهای غربی و اروپایی وجود ندارد.

وی جامعه هدف این بیماری را جوانان سیگاری ( ۲۰ تا ۴۰ سال) عنوان و تصریح کرد: در صورتی که فرد جوان سیگاری با استعمال دخانیات دچار سوزش نوک انگشتان و کبودی در این نواحی(انگشت دست و پا) شود بداند در حال دچار شدن به بیماری بورگر است.

راوری خاطر نشان کرد: این افراد باید از هرگونه استعمال دخانیات به هر شکلی خودداری کرده زیرا این تنها راه درمان این بیماری است. نکته مهم این که اگر فرد سیگاری دیگر خودش سیگاری نباشد؛ اما در معرض دود سیگار قرار بگیرد نیز به این بیماری دچار می شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان داشت: در صورت قطع نشدن مصرف سیگار بدن بیمار به هیچ کدام از درمان های پاسخ نمی دهد و درمان ها، تنها کمکی خواهد بود و در نتیجه فرد با قطع دست و پا روبه رو خواهد شد.

رییس مرکز تحقیقاتی جراحی عروق دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ابراز داشت: آگاهی دادن به این موضوع به جوانان سیگاری بسیار مهم است زیرا اگر این افراد سیگار را ترک نکنند یک دست یا هر دو پای خود را از دست خواهند داد و این مشکل برای جوانان بین ۲۰ تا ۴۰ ساله مشکلات اجتماعی بسیاری را به دنبال خواهد داشت.

وی خاطر نشان کرد: نکته مهم این که افراد سیگاری بالای ۵۰ سال به این بیماری دچار نمی شوند؛ اما خانم ها و آقایان سیگاری ۲۰ تا ۴۰ ساله به این بیماری مبتلا می شوند. و حتی بیمارانی هستند که به دلیل عدم ترک سیگار اکنون پاها از بالای زانو و دستهای خود تا آرنج را از دست داده اند.

راوری طرد شدن این افراد از خانواده و جامعه را از عوارض اجتماعی ابتلا به این بیماری در صورت ترک نکردن سیگار دانست و گفت: هر فردی این مشخصه(سوزش و کبودی نوک انگشتان دست و پا) را در خود دید سیگار را ترک کند زیرا در صورت قطع اندام به افسردگی های شدید دچار و در سن ۴۰ سالگی مطرود جامعه می شوند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تعداد بیماران بورگر در مشهد را ۲۵۰ نفر عنوان کرد و گفت: تعداد، بیش از این افراد است اما در حال حاضر ۲۵۰ بیمار را تحت درمان داریم که به دلیل از دست دادن شغل خود فاصله درمانی طولانی را طی می کنند.

وی در پایان شناخت بیماری های عروقی و اقدام به موقع را در میان مردم بسیار مهم دانست و گفت: مردم در شناخت بیماری های عروقی نیازمند اطلاع رسانی هستند تا بار درمان این بیماری ها از دوش مردم، جامعه و شبکه بهداشت و درمان کشور برداشته شود.

منبع: مهر

205/200

کد خبر: 722188

وب گردی

وب گردی