راه اندازی سامانه ارتباطاتی کاملا ایرانی برپایه شبکه های اجتماعی در واحد علوم و تحقیقات

سامانه ارتباطاتی واحد علوم و تحقیقات با عنوان "ساعت" به همت متخصصان و برنامه نویسان ایرانی با امکانات انتقال اطلاعات متن، عکس، فیلم و . . . با پشتیبانی سرورهای کاملا ایرانی و حتی امکان خدمات دهی بدون داشتن اینترنت راه اندازی شد.

به گزارش ایسکانیوز، علی عباسپور با اشاره به راه اندازی سامانه ساعت، گفت: سامانه اطلاع رسانی واحد علوم و تحقیقات، بعنوان بخشی از نیاز اطلاع رسانی تخصصی دانشگاهی بر پایه شبکه های اجتماعی و با توان یکی از مجموعه های دانش بنیان دانشگاه طراحی و تولید شده است.

وی با بیان اینکه این سامانه با هدف ایجاد یک راهکار ارتباطی امن بین استاد، دانشجو و بدنه اصلی دانشگاه و برای اطلاع رسانی تخصصی دانشگاهی طراحی شده است ادامه داد: تمامی مراحل طراحی و تولید سامانه "ساعت"، از ایده تا اجرا در واحد علوم و تحقیقات و توسط دانشجویان انجام شده است.

رئیس واحد علوم و تحقیقات افزود: در این سامانه امکاناتی نظیر انتقال اطلاعات (بصورت های متن، عکس، فیلم و . . . ) با پشتیبانی سرورهای داخلی، اطلاع رسانی دانشگاهی اعم از اطلاعات دانشجویی، آموزشی، مالی، شخصی، اطلاع رسانی در مورد تشکیل یا تعطیل شدن کلاس، ارتباط مستقیم با اساتید، اطلاع از آخرین وضعیت آموزشی و حتی نمرات تحصیلی، ارائه جزوات و مقالات علمی و بسیاری خدمات دیگر ارائه شده است.

وی با بیان اینکه در فازهای بعدی سامانه "ساعت"، برنامه آموزش از راه دور نیز با ویژگی های منحصر بفردی در اختیار دانشجویان قرار خواهد گرفت، تصریح کرد: در این سیستم براساس دانش پیش فرض که کاملا قابل تغییر وبرنامه ریزی مجدد است، خدمات ارائه شده برای کاربران(دانشجویان، اساتید و کارمندان)، بسته به دسته بندی و خوشه های موجود، توانایی های متفاوتی را در بر خواهد گرفت، همچنین طراحی لایه های کاربری با قابلیت های گوناگون، امکانات متفاوتی را در اختیار کاربران قرار خواهد داد.

عباسپور گفت: تا بحال افراد زیادی از سامانه هایی مانند تلگرام یا نرم افزارهای دیگر برای رفع نیازهای ارتباطی استفاده میکردند و این فعالیت مستقیما اطلاعات سازمان ها را دچار مخاطراتی میکند ، در حالی که سرورهای دانشگاه بهترین مکان برای اطلاعات دانشگاه محسوب می شود و امکان انواع پیاده سازی و توسعه نرم افزاری را حتی برای دانشجویان و علاقمندان فراهم می کند. زیرا هدف ما علاوه بر استفاده کاربردی از این سامانه، افزایش مهارت و توان علمی دانشجویان و علاقمندان به این سیستم ها است.

به گفته وی ، ممکن است برخی متصور شوند که هدف از این سامانه ساعت ، رقابت با نرم افزارهای پیام رسان مشابه است که البته موضوع دور از دسترسی نیست اما در مرحله اول نیازهای سازمانی برحسب اولویت براورده می شود که مهترین آن ایجاد سرویسهای ارزش افزوده و کاربردی برای بخشهای مختلف دانشگاه است که در ساختارهایی مانند تلگرام ، وایبر، واتس آپ وجود ندارد و حتی اجازه دسترسی به آن را نداریم.

عباسپور تصریح کرد: به همین دلیل تمامی نیازها و کاربردها را در زیرساخت ایجاد شده شکل می دهیم تا کاربر نهایی یعنی دانشجو اجازه دسترسی به نیازهای خود را داشته باشد .

عباسپور خاطرنشان کرد : سامانه "ساعت" یک ورژن تخصصی پیشرفته از شبکه اجتماعی داخلی مبتنی بر کد با قابلیت های توسعه مورد نیاز است که مقرر شده نیازهای داخلی را براساس فناوری روز تامین کند .

وی افزود : شاید از نظر بسیاری شبکه های اجتماعی تنها ابزاری برای سرگرمی و تفریح باشد، اما نگاه تخصصی و طراحی بومی برنامه ریزی شده در طراحی سامانه "ساعت" امکان ارائه خدمات ارزش افزوده (VAS: Value Added Service) بصورت واقعی اجرا شود، همچنین از سوی دیگر آفتهای متداول شبکه های اجتماعی در این سامانه وجود نخواهد داشت.

رئیس واحد علوم و تحقیقات ادامه داد: ساختار اصلی شبکه های اجتماعی بر اساس تشکیل گروه هایی از افراد با اشتراک موضوعی در بین تمامی اعضا است و این شبکه ها در اصل نوعی رسانه پیشرو هستند که نمونه جدیدی از ارتباط را در رده های تعامل فردی و گروهی فراهم کرده اند. شاید چون تا کنون نمونه های قابل برنامه ریزی داخلی از این مورد در جامعه ما طراحی نشده و در اختیار گروه های متقاضی قرار نگرفته، انتظار عملکرد مناسب و رسمی از آنها دور از دسترس است . در حالیکه ایجاد بسترهای بومی و مبتنی بر ذخیره سازی داخلی می تواند ابزاری امن برای تبادل اطلاعات حتی در سطوح محرمانه و شخصی باشد .

وی افزود: شاید یکی از نکات جالب این سامانه، پوشش نقطه ضعف بزرگ شبکه های اجتماعی مبتی بر اینترنت است. از آنجا که در شبکه های موجود که البته از خارج کشور پشتیبانی میشوند، امکان دسترسی به شبکه مخابراتی کشور وجود ندارد، در این سامانه با تلفیق شبکه مخابراتی در سطح درگاه اپراتوری، امکان ارائه خدمات به دانشجویان حتی بدون داشتن اینترنت نیز مقدور شده است.

205/200

کد خبر: 722222

وب گردی

وب گردی