ارائه روشی نوین در توسعه ساختارهای گرافنی/ کاربرد در باطری ها

محققان دانشگاه علم و صنعت موفق به ارایه رویکرد نوینی در توسعه ساختارهای منظم و کریستالین گرافنی در مواد کربنی متخلخل شدند.

به گزارش ایسکانیوز، محققان دانشگاه علم و صنعت پس از حدود ۱۰ سال تحقیق و پژوهش موفق به ارایه روش جدیدی در توسعه ساختار های منظم و کریستالین گرافنی در مواد کربنی آمورف در عرصه بین المللی شدند.

در این اختراع بین المللی که نتایج آن در سازمان ثبت اختراعات امریکا USPTO به ثبت رسیده است؛ روشی نوین جهت توسعه ساختار گرافن در کربن پسماند رزین های فنولیک ارائه شده است که با توسعه این روش و توسعه ساختارهای گرافنی در پیش ماده های کربنی غیر گرافیتیزه شونده نظیر رزین فنولیک، ساکاروز و ... می توان بسیاری از محدودیت های این مواد در کاربردهای مرتبط با انرژی و ذخیره سازی را مرتفع کرد.

همچنین این روش موجب شد تا محققان بتوانند به محدودیت های موجود در استفاده از این مواد مثلا در کاربردهایی نظیر باتری و ذخیره ساز انرژی غلبه کنند. این موفقیت بین المللی، حاصل ۱۰ سال تحقیق و مطالعه در حوزه نانومواد متخلخل و به دنبال یک پایان نامه دکتری در دانشگاه علم و صنعت ایران بوده است.

گرچه نتایج این طرح روی سیستم های نانو متخلخل کربنی پیاده سازی شده است، با این حال رویکرد آن دریچه نوین علمی را برای تمامی مواد کربنی و پیش ماده های رایج مورد استفاده ارایه می کند.

تولید پیش ماده های کربنی قابل گرافیتیزه شدن نظیر تولید رزین فنولیک گرافیتیزه شونده نقش بسیار مهمی را در حوزه های مختلف کاربردی از جمله باطری ایفا می کند. موضوع دستیابی به پودر های مزو متخلخل با سطح ویژه بالا و هدایت الکتریکی بالا از موضوعات بسیار مهمی است که بسیاری از محققان دنیا به دنبال آن هستند.

این طرح در قالب یک پروژه دکتری با نظارت دکتر علی بیت اللهی (استاد دانشگاه علم و صنعت ایران) و همکاری مهندس شیخ الاسلام(دانشجوی دکتری) این دانشگاه صورت پذیرفته است و نتایج آن در زمستان سال ۱۳۹۴ با حمایت کامل مالی ستاد نانو در سازمان ثبت اختراعات آمریکا USPTO به ثبت رسید.

در تابستان ۱۳۹۵ بخشی از نتایج این پروژه در مجله« CARBON » به چاپ رسید.

منبع: مهر

205/200

کد خبر: 722226

وب گردی

وب گردی