رشد چشمگیر حضور زنان در این دوره از جشنواره تئاتر/سمیناری با رویکرد شناخت شاهنامه و اودیسه

امروز صبح با حضور سعید اسدی دبیر جشنواره و پیمان شریعتی دبیر اجرایی جشنواره در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد. 

به گزارش ایسکانیوز در ابتدای این نشست سعید اسدی با اشاره به به گزارشاتی از فعالیتها و رویکردهای سی و پنجمین جشنواره فجر بیان کرد: ما مثل سال گذشته جشنواره بین المللی را از آخر پاییز آغاز کردیم. برآیندهایی که میشود به آن اشاره کرد نمایشنامه نویسی و نمایش خوانی بود که به ثمر رسید و در حال حاضر نیز کارگاه ها در حال برگزاری هستند.
وی ادامه داد: یک همایش برای هنرمندان استان ها در 12 روز برگزار کردیم که بیش از 60 کارگردان و مدیران انجمنهای هنرهای نمایشی در آن شرکت کردند. همچنین برگزاری کارگاه های آموزشی رخدادهای مهمی بود که مورد ارزیابی قرار گرفت. در واقع این همایش نوعی همدلی را ایجاد کرد و در نهایت 15 اثر برگزیده استانها به جشنواره فجر راه پیدا کرد.
دبیر جشنواره فجر با اشاره به جشنواره فجر استانی اظهار کرد: این جشنواره که در استانها برگزار می شود یکی شور و هیجان و نشاط در استانها ایجاد می کند که در برخی از استانها به طور جدی این فعالیتها پیگیری شده است و دبیران فجر استانی از بین هنرمندان انتخاب شدند. خوشبختانه این جشنواره از خوزستان که برای ما یک سرزمین مقدس است افتتاح شد و انشالله در 29 دی ماه در مشهد مقدس خاتمه خواهد یافت و ما از یکم بهمن ماه جشنواره را در تهران برگزار می کنیم.

وی با اشاره به بحث آماری جشنواره بیان کرد: 130 نمایش در جشنواره پذیرفته شدند که 19 نمایش غیر ایرانی و در بخش بین الملل است که 17 نمایش آن صحنه ای است و دو نمایش محیطی وجود دارد. کشورهای ترکیه با دو نمایش، گرجستان با دو نمایش، لهستان با دو نمایش، هلند با دو نمایش، نروژ با یک نمایش و اسپانیا با دو نمایش در جشنواره حضور دارند همچنین کشور یونان یک برنامه اجرایی پژوهشی را برگزار خواهد کرد که این تئاتر مشارکت مخاطبان را میخواهد و در کنار آن یک سمینار در رابطه با ادیسه و شاهنامه و همچنین مباحث در رابطه با اسطوره شناسی برگزار می شود.
وی در رابطه با نمایش های صحنه ای و خیابانی بیان کرد:از 111 نمایش ایرانی 72 نمایش صحنه ای داریم و در واقع اجراهای محیطی قلب جشنواره را تشکیل می دهند و به آن آب و رنگ می بخشند. ما از هنرمندان محیطی و خیابانی دعوت کردیم که کارهای متفاوتی را به جشنواره بیاورند. از این تعداد نمایش 62 اثر از تهران است و 49 نمایش محصول دیگر استانهاست. در جشنواره تئاتر فجر 120کارگردان وجود دارند که میانگین سنی آنها 36.5 و 25 نفر آنها از بانوان گرامی هستند. این نکته حایز اهمیتی است که حضور فعال جدی جوانان در جشنواره تئاتر میبینیم.

وی با اشاره به اجرای محیطی و تعاملی بیان کرد: رخدادهای جالبی در این بخش اتفاق افتاده است.در این بخش معمولا کارگردانان مرد بودند ولی امسال تعداد زنان افزایش پیدا کردند. 36 کارگردان داریم که هر 8 نفر از آنان از بانوان هستند و نکته مهمتر اینکه صد درصد افرادی که در این بخش حضور دارند این است که از تحصیلات دانشگاهی برخوردارند.

اسدی در خصوص متون اجراها گفت: تنها 8 نمایش از اجراهای جشنواره دارای متون غیرایرانی هستند و 93 درصد نمایش ها از متن ایرانی استفاده شده است. 127 نویسنده در جشنواره داریم که 21 از بانوان گرامی ایرانی هستند. جوانترین کارگردان 21 سال و مسن ترین 71 سن سال دارد. خراسان رضوی با 7 اجرا بیشترین اثر را در جشنواره دارد.
وی در بخش به علاوه فجر این جشنواره اظهار کرد: هدف ما معرفی کردن تئاتر به جهان است. مهمانان از تشکل های مربوط به حوزه های تئاتر و همچنین نمایندگانی از بازارهای جهانی تئاتر در جشنواره امسال حضور خواهند داشت.
حضور تماشاخانه های به علاوه فجر این امکان مشارکت جامعه تئاتری در ایران را فراهم می کند و با همیاری تماشاخانه ها این اتفاق امکان پذیر است و امسال تنها تماشاخانه های خصوصی مود نظر قرار ندادیم و در نهایت ده تماشاخانه با 11 سالن برنامه هایی را تدارک دیدند. 57 نمایش در این بخش حضور دارند و این نکته حایز اهمیتی است. در واقع 7 کارگاه در خانه موزه انتظامی برگزار می شود و در سالن مشایخی نیز برنامه هایی نمایش خوانی وجود دارد.

او اضافه کرد: در جشنواره امسال در فراخوان محورهای موضوعی عنوان شدند و ما انتخاب اثار را مد نظر قرار دادیم. آثار براساس رویکرد فرهنگی مورد توجه بودند. توجه به ادبیات ایران اسلام با توجه به اسلام هفت اثر روی صحنه می رود و امسال در حوزه مسوولیت تئاتر و جامعه تاکید کردیم. در جشنواره امسال دو اثر که توسط نابینایان اجرا می شود مهمان ما خواهند بود.
دبیر جشنواره در خصوص مسابقه عکس و پوستر نیز بیان کرد: در جشنواره امسال 1205 عکس تئاتر به دست ما رسید و 71 اثر برای نمایشگاه و برای چاپ کتاب انتخاب شد. مسابقه پوستر و هویت بصری تحولی بود که از سال پیش شروع شد و ادامه پیدا کرد. در بحث هویت بصری جشنواره فعالیتهایی انجام دادیم و تعاملی بین گرافیستها و گروه های تئاتری ایجاد شد.
اسدی در پاسخ به این سوال که چرا در بخش بین الملل جشنواره فجر کارهایی ارایه نمیشود که به ماهیت فجر و انقلاب اسلامی مربوط باشد بیان کرد: جشنواره فجر به افتخار فجر انقلاب اسلامی برگزار می شود. گفتمان های انقلاب اسلامی باید در تئاتر نمود پیدا کنند به هر حال جشنواره مثل سایر جشنواره های فجر قرار است هنر را در بزرگداشت انقلاب اسلامی ارایه دهد. اجراهای مرتبط با مخالفت با تروریست و کشتار جمعی و غیره که مفاهیم انقلاب اسلامی هستند خوشبختانه در جشنواره حضور دارند همچنین ما در بخش سبک زندگی آثاری داریم که با نگاهی کاوشگرانه به زندگی نگاه می کنند که در حوزه آثار کمدی و تراژیک به آن پرداخته است.
وی در رابطه با انتخاب آثار در بخش بین المل اضافه کرد: انتخاب آثار بین الملل کار سخت و پیچیده ای در پیش بوده است چون الزاما باید آثار انطباق فرهنگی داشته باشند. یکی از آثاری که در جشنواره به این مساله توجه می کند اثری است به نام پرنده که از کشور اسپانیاست. این نمایش مساله ای است که در جهان غرب هم اکنون روبروست اشاره می کند و نمایش تاثیرگذاری است.
وی ادامه داد: ما فقط به مسایل تکنیکی نباید توجه کنیم بلکه بحث تعاملی میتواند جنبه های آگاهی بخشی داشته باشد. یک اثر از عراق داریم که بازتاب زندگی مردمان در مقابله با تروریسم است. بحث ایران فرهنگی و معرفی آن از اهداف جشنواره است که و جدول جشنواره اینگونه است که کشورهای اطراف مانند عراق، ترکیه کار می بینید و بعد از آن به سایر کشورهای جهان می رسیم. این کار سخت و پیچیده ای است و متاسفانه با مصوبه غیر عادلانه آمریکا برای سفر به ایران دچار مشکلات بسیاری شدیم و برخی از گروه ها نتوانستند شرکت کنند.
اسدی با بیان اینکه جشنواره فجر یک میراث است که ساختار بنیادین دارد گفت: لزومی ندارد تغییرات زیادی اتفاق بیافتد. یکی از نکات جشنواره این است که در طول سالیان متمادی بار زیادی روی آن گذاشته است. باید به تمام امور توجه شود.این اتفاق باید به شکل یک جریان مستمر باشد. گروه ها هویت خود را بازسازی کنند. ما شاهد یک تحول و تغییرات هستیم که با یک شکل دیگر باید آزموده شود.
اسدی همچنین داوران بخشهای مختلف جشنواره را معرفی کرد و گفت: آقایان محمد امیر یاراحمدی، شهرام زرگر و آرش دادگر داوران بخش جوان جشنواره هستند و داوران بخش مسابقه تئاتر ایران رضا حداد، سهراب سلیمی، حسین مسافرآستانه، رضا مهدی زاده و نادر برهانی مرند هستند. در بخش بین الملل داوران بین المللی داریم و از اساتید ایرانی نیز فرهاد مهندس پور و مسعود دلخواه هستند. در بخش محیطی و تعاملی نیز حسین عاطفی، محمدحسین ناصربخش، شهرام کرمی، آزاده گنجه و عقیل تقی زاده حضور دارند.
بعد از وی پیمان شریعتی دبیر اجرایی جشنواره و مدیر مجموعه تئاتر شهر اظهار کرد: روز 12 بهمن ماه اختتامیه جشنواره است اما از 12 تا 22 بهمن بخش دیگری داریم که به نوعی ادامه جشنواره فجر است و برای آن مستر کلاس ها و ورک شاپ هایی پیش بینی شده است. وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا اخبار جشنواره در بین تئاتر فجر گم نمی شود بیان کرد: مخاطبین تئاتر از جنس دیگری هستند و همانطور که مشخص است ما هم با مشکل کمبود جا هم روبرو می شویم.

وی در رابطه با مهمانان های حاضر نیز بیان کرد: با این حجم از مهمان کمتر مواجه بودیم. حدود دو هزار نفر از شهرستان ها و استان های ایران مهمان داریم که سرویس دهی به این عزیزان در اولویت کاری جشنواره است. 21 جشنواره گروه بین المللی داریم که برخی با بازیگران کم و برخی بیشتر مهمان ما هستند. برای مثال کشور لهستان با 40 بازیگر قرار است روی صحنه برود و مشکلات عدیده ای از لحاظ ورود بار آنها وجود دارد. امیدوارم با توجه به تدابیر اندیشیده ای بتوانیم شرایط خوبی را فراهم کنیم. ما با وزارت فرهنگ تلاش کردیم کارها متفاوت باشد.

بعد از او سعید اسدی با بیان این که تئاتر به مصاحب یک نهاد فرهیخته نگاه کنیم در رابطه با بحث چالش من هم یک تئاتری هستم بیان کرد: فرهیختگی تئاتر نباید باعث مخالفت و دوری آن از مخاطب شود. تئاتر بخشی از هویت اجتماعی ما هستند. ما توسعه کمی در تولیدات تئاتر تهران هستیم و هنوز این تولیدات هنوز به کیفیت خوبی نرسیده باشند. اما ما باید برای تئاتر مخاطب ایجاد کنیم در واقع "چالش من یک تئاتری هستم" نوعی دعوت از عموم برای تئاتر است.
شریعتی در پاسخ مرتبط با بودجه جشنواره عنوان کرد: اسپانسری که بتواند پول به جشنواره تزریق کند ندارد و چندین سال است این تلاش صورت می گیرد اما ما تنها از بودجه مصوبه جشنواره استفاده می کنیم. اسدی در پایان با اشاره به راه اندازی یک کارگروه نقد در جشنواره اظهار کرد: از هنرمندان و منتقدانی که به شکل آزاد کار می کنند و سه منبع مشخص که یکی از آنها انجمن منتقدان تئاتر و انجمن نویسندگان خانه تئاتر هستند تعدادی منتقد به ما معرفی شده است که قرار است با ما همکاری کنند و این نقدها در سایت جشنواره و جریده های مختلف منتشر می شود.حرف ما اساسا بررسی و معرفی آثار با نگاهی هوشمندانه است. در واقع بحث نقد در تئاتر به طور جدی باید پیگیری شود.

500500

کد خبر: 722256

وب گردی

وب گردی