پایان کنفرانس صلح خاورمیانه در پاریس با تاکید بر راه حل دو کشوری

شرکت‌کنندگان در کنفرانس صلح خاورمیانه در پاریس نسبت به برداشتن هر گونه گام یکجانبه قبل از بررسی مسائل وضعیت نهایی از جمله مسائل قدس، مرزها، امنیت و آوارگان هشدار دادند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از سایت شبکه الجزیره، در عین حال در این بیانیه، از هرگونه انتقاد صریح از طرح‌های دونالد ترامپ رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در زمینه انتقال سفارت آمریکا به قدس اجتناب شد، در حالی که همگی بر برگزاری کنفرانسی جدید همزمان با پایان سال ۲۰۱۷ توافق کردند.

در این بیانیه از تلاش‌ها برای پیشبرد صلح در خاورمیانه استقبال شد از جمله قطعنامه اخیر ۲۳۳۴ شورای امنیت که در زمینه محکومیت هر گونه شهرک سازی بود.

شرکت کنندگان در کنفرانس همچنین اقدامات "تروریستی" را محکوم کردند و به ارائه پیشنهادات اقتصادی به هر دو طرف برای پیشبرد روند مذاکرات متعهد شدند.

فرانسوا اولاند،‌ رئیس جمهوری فرانسه در سخنرانی خود گفت، این کنفرانس با هدف دیکته‌ کردن مسائل و جزئیات مذاکرات به اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها نیست. مذاکرات مستقیم به تنهایی می‌تواند صلح را محقق کند.

وی افزود: مذاکرات با هدف ارائه تضمین‌ها و انگیزه به دو طرف برای نشستن پای میزه مذاکره است و راه حل دو کشوری یک رویای دور از دسترس نیست و همچنان هدف جامعه جهانی است.

وزیر خارجه فرانسه نیز در بیانیه پایانی کنفرانس بین‌المللی صلح در پاریس تاکید کرد، هر گونه راه حل درگیری‌های اسرائیل و فلسطین باید با استناد به مرزهای سال ۱۹۶۷ و قطعنامه‌های بین‌المللی باشد.

ژان مارک آیرو، وزیر خارجه فرانسه با اشاره به قطعنامه‌هایی که از اسرائیل می‌خواهد از اراضی اشغال شده از زمان جنگ سال ۱۹۶۷ عقب‌نشینی کند، گفت: این قطعنامه‌ها باید اساس مذاکرات قرار بگیرند بنابراین اساس همان مرزهای سال ۱۹۶۷ و قطعنامه‌های اساسی سازمان ملل است.

300/302

کد خبر: 722361

وب گردی

وب گردی