توجه به زیرساخت‌های آموزشی مسیر تحقیقات را  هموار می‌کند

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن بیان اینکه توجه به زیرساخت‌های آموزشی می‌تواند مسیر تحقیقات و آموزش را در کشور هموار کند، مهمترین مشکلات و گره‌های موجود در بخش بهداشت و درمان کشور را تشریح کرد.

به گزارش ایسکانیوز، حسن قاضی‌زاده هاشمی صبح روز دوشنبه، 27 دی ماه در بیست‌ودومین جشنواره راضی در مرکز همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران ضمن عرض تسلیت ارتحال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: اگرچه برخی علاقه‌مند نیستند تلاش‌های دولت یازدهم را ببینند، اما واقعیت این است که همه برای کشور تلاش می‌کنیم و اهمیتی هم ندارد که دیده شویم؛ زیرا آنچه که مهم است محضر خداوند متعال و مردم است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه به همه شما افتخار می‌کنیم و امیدواریم این مسیر پرفروغ‌تر ادامه یابد، افزود: تصورم این است که اگر گره‌های حوزه سلامت به ویژه بخش آموزش برداشته شود، سرعت پیشرفت ما چند برابر خواهد شد و نقش برنامه‌های ما در زندگی روزمره و اقتصاد ایران ظهور و بروز بیشتری خواهد داشت.

وی به برخی از مشکلات حوزه بهداشت و درمان اشاره کرد و گفت: از جمله مشکلات ما بحث استقلال دانشگاه‌ها است؛ البته در گذشته قانون هیات امنا تصویب شد، اما در هر دوره از بخش اقتصاد و بخش‌های دولت این موضوع مورد تعرض قرار می‌گیرد؛ زیرا علاقه‌مندند دانشگاه‌ها را همچون سایر بخش‌های دولت ببینند.

هاشمی ادامه داد: البته دانشگاه‌ها استقلال نسبی دارند؛ اما به نظر می‌رسد در بخش اداری و مالی باید خود دانشگاه‌ها بتوانند صاحب مدیریت، نوآوری، خلاقیت و خلق ثروت شوند که امیدواریم از گزند آسیب‌های این بخش در امان باشیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به چالش‌های اداری بخش سلامت نیز اشاره کرد و افزود: چندپارچگی و پراکندگی آسیب‌های زیادی را به حوزه سلامت از جمله بخش آموزش وارد کرده است. در طول دو دهه اخیر مراکز آموزشی به مراکز درمانی تبدیل شده و زمینه فعالیت مؤثر اساتید و پژوهشگران ما فراهم نیست.

وی تصریح کرد: همچنین از نظر زیرساختی نیز کم‌توجهی مزمنی را در حوزه بهداشت و درمان شاهد هستیم؛ البته از رییس‌جمهوری و هیات دولت که علی‌رغم مشکلات سعی کردند اصلاحاتی را در این زمینه صورت دهند، سپاسگذاریم؛ اما به هر حال تا تحول فاصله بسیار زیادی داریم.

هاشمی ضمن بیان اینکه اگر خواهان پیشرفت پژوهش هستیم، بدون شک باید بخش آموزش را مورد توجه قرار دهیم، گفت: در حال حاضر بیمارستان آموزشی به معنای تعریف‌شده آن نداریم و اکثر بیمارستان‌های ما تبدیل به مراکز درمانی شده‌اند. ما می‌توانیم با استفاده از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی حداقل 20 هزار تخت آموزشی در کشور تعبیه کنیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه بخشی از رنج‌های مردم ناشی از این کم‌توجهی است، ادامه داد: در بعد آموزشی برتری‌های نسبی داریم؛ اما متاسفانه در مسائلی همچون فضا، امکانات و نیروی انسانی غیرتخصصی با مشکل مواجه هستیم که این موارد در طول این سال‌ها نیز مغفول مانده است.

وی اظهار کرد: به نظر می‌رسد اگر در کنار استقلال دانشگاه‌ها، اصلاح ساختار ارائه خدمات و تصمیم‌سازی در حوزه سلامت به تقویت زیرساخت‌های آموزشی نیز توجه کنیم، قطعاً مسیر روشن‌تری را برای تحقیقات و آموزش کشور شاهد خواهیم بود.

وزیر بهداشت همچنین به تحقیقات پژوهشگران اشاره کرد و گفت: در مساله تحقیقات باید مراقب باشیم که در راس همه مجموعه دولت و قوه قضاییه قرار دارند. پژوهشگران صیانت دولت، قوه قضاییه و شورای عالی انقلاب فرهنگی از دستاوردهای چند سال اخیر را خواستار هستند.

وی با بیان اینکه حیف از این همه تلاش با حضور افراد متقلب که از جنس ما نیستند نابود شود، افزود: وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد مقرراتی را برای شناسایی متخلفین تدوین کردند که البته این موضوع نیازمند انجام کار عمیق‌تری است.

وزیر بهداشت تصریح کرد: خارج از این مرزها کسانی به دنبال بدنام کردن مراکز تحقیقاتی و ثمره تلاش بیش از دو دهه محققان ما هستند؛ بنابراین به نظر می‌رسد باید همه دستگاه‌های مسؤول در این راستا همکاری و همیاری‌های لازم را انجام دهند.

هاشمی اظهار امیدواری کرد که سال آینده کشور کارنامه درخشان‌تری در حوزه بهداشت و درمان داشته باشد.

201

منبع: ایسنا

کد خبر: 722472

وب گردی

وب گردی