جزئیات اعطای 200 بورس اعضای هیأت علمی ایران به افغانستان/ بورسیه‌شدگان براساس سطح‌بندی و رشته در دانشگاه‌ها تقسیم می‌شوند

سال 91، توافق‌نامه‌ای میان وزرای علوم ایران و افغانستان امضا شده بود. طبق این سند همکاری قرار است جمهوری اسلامی ایران 200 نفر از اعضای هیأت علمی افغانستان را در رشته‎هایی تعیین شده بورس کند. هفته گذشته هیأتی از وزارت علوم برای تسریع و پیشرفت در همکاری‌های علمی و دانشگاهی به افغانستان سفر کرد.

به گزارش ایسکانیوز، در ادامه متن کامل این گفت‎وگو را که در افغانستان انجام شده است می‎خوانید:

لطفاً درباره حضورتان در افغانستان توضیح دهید و اینکه این سفر با چه هدفی این انجام شده است؟

روابط علمی بین ایران و افغانستان پیشینه بسیار طولانی دارد. از اوایل انقلاب به اشکال مختلفی روابط میان این دو کشور وجود داشته است، منتهی به طور مشخص آن چیزی که به این سفر مربوط می‎شود، موافقتنامه‌ای بین وزرای علوم وقت ایران و افغانستان در سال 91 است. در آن زمان یک سری از همکاری‌ها در سطوح مختلف پیش‌بینی شده بود، از جمله اهدای کتب دانشگاهی، فعالیت و کمک برای به‌روزرسانی حوزه سنجش آموزش افغانستان، کمک به تدوین سرفصل‌ها و مبادله دانشجو برای ارتقای سطح تحصیلات از طرف افغانستانی بوده است.

در طول این چند سال به دلایل مختلفی اجرای این موافقتنامه به تاخیر افتاده بود و اختلاف‌نظرهایی در مورد اجرایی شدن این موضوع وجود داشت. از جمله این که در موافقتنامه، پیش‌بینی شده بود که ما در انتخاب افراد و متقاضیان، ملاک‌های علمی و سنجش خودمان را لحاظ کنیم. با توجه به شرایطی که در افغانستان وجود داشت، این موضوع مشکلاتی مانند زمان برگزاری و شرایط آزمون و مسائلی از این دست وجود داشت که این امر به تاخیر افتاده بود. در نهایت بعد از سفری که وزیر علوم افغانستان، خانم دکتر فریده مومند سال گذشته به ایران داشتند، صحبت‌هایی میان ایشان و دکتر فرهادی انجام شد. معاون ایشان همراه با هیاتی برای پیگیری این موضوع در اردیبهشت‌ماه امسال به ایران آمدند. بعد از گفت‌وگوهای مفصل مقرر شد که تعدادی بورس به اعضای هیات علمی شاغل در افغانستان اختصاص پیدا کند که البته این موضوع با اهداف اولیه سازگار تشخیص داده شد و به نوعی کمک وزارت علوم ایران به ارتقای کیفی وزارت علوم، اعضای هیات علمی و مجموعه دانشگاه‌ افغانستان به شمار می‎آید.

تقریبا دو ماه قبل طرف افغانی وزارت علوم، لیستی از اعضای هیات علمی متقاضی استفاده از این فرصت را برای ما ارسال کرد و ما آن را بررسی کردیم. بیش از 200 نفر از فهرست ارسالی طبق ارزیابی ما نسبت به پایه‌های علمی و شرایط اعطای بورس مثبت بود. بنابراین این سفر برای پیگیری اجرایی شدن و هم ارائه این فهرست بوده است و دیداری با خانم وزیر برای همکاری‌های آینده، اجرایی شدن و مراجعت این گروه به ایران برای ادامه تحصیل برقرار شده است.

200 نفری که قرار است بورسیه شوند، آیا وابسته به دانشگاه دولتی افغانستان هستند یا مشمول دانشگاه بخش خصوصی هم می‌شوند؟

ما لیست ارسالی وزارت علوم دولت افغانستان را بررسی کرده‌ایم و در بررسی خودمان چنین شاخه‌ای جزو موارد نبود. علی‌الاصول تصمیم‌گیرنده دولت افغانستان است و من نمی‌توانم به قاطعیت بگویم که فقط دانشگاه‌های دولتی هستند یا در بین آن‌ها دانشگاه بخش‌خصوصی نیز وجود دارند.

اگر این افراد بورسیه شوند آیا برای وزارت علوم جمهوری اسلامی ایران مشخص شده است که در کدام دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل می‎شوند؟

در حال‌حاضر به طور دقیق ما این را مشخص نکرده‌ایم. این افراد یک بار دیگر به ایران مراجعه می‌کنند و مصاحبه علمی دیگری نیز انجام می‎شود. طبیعتا این افراد معرفی شده؛ تنوع رشته‌ای بسیار زیادی دارند و بخشی از انتخاب محل تحصیل‌شان علی‌الاصول وابسته به رشته‌شان است. به طور مثال اگر در رشته‌های باغ‌داری و کشاورزی بورسیه‌ای وجود داشته باشد، طبیعتا سهمیه این رشته‌ها در دو یا سه دانشگاه بیشتر نیست، اما در برخی رشته‌ها که تعداد دانشگاه‌هایمان بیشتر است، یکی از شاخص‌ها این است که سطح علمی آن‌ها براساس رتبه‌بندی باشد.

* این افراد در چه رشته‌هایی بورسیه می‎شوند، آیا رشته‎های فنی- مهندسی و علوم انسانی جزو بورسیه‌هاست؟

همه گرایش‌ها، رشته‌ها و گروه‌ها جزو بورسیه هستند. یعنی رشته‌های فنی- مهندسی، علوم انسانی، هنر، علوم پایه، کشاورزی و دامپزشکی وجود دارند.

این توافقنامه چه زمانی اجرایی می‌شود؟

از نظر ما این موضوع وابسته به طرف افغانستانی است، ما اسامی را به آن‌ها اعلام کرده‌ایم و این نکته را هم تذکر داده‌ایم که تمایل‌مان این است تا از ترم آینده (با توجه به اینکه این گروه نیازی به زبان‌آموزی ندارند) حضورشان می‌تواند همزمان با شروع تحصیل‌شان باشد. از این حیث یک ماه فرصت کافی است که این اقدام صورت بگیرد و اجرایی شود.

منبع: آنا

کد خبر: 722566

وب گردی

وب گردی