اوباما: تهدید سوریه به حمله نظامی مشکلاتی برای ما ایجاد کرد

باراک اوباما، رئیس‌جمهور در حال کناره گیری آمریکا در مصاحبه تفصیلی گفت: دونالد ترامپ یک کاندیدای ریاست جمهوری غیرمتعارف در انتخابات بود که حرف‌هایی زده است اما از نظر من این رویکرد دیگر به هنگام رهبری کاخ سفید جواب نمی‌دهد.

به گزارش ایسکانیوز باراک اوباما، رئیس‌جمهور در حال کناره گیری آمریکا در مصاحبه‌ای با برنامه 60 دقیقه شبکه سی‌بی‌اس در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا ترامپ ممکن است یک دوره ریاست جمهوری بدون برنامه‌ریزی را اداره کند گفت: من اینطور فکر نمی‌کنم. همچنین او در حال حاضر مشغول ایجاد یک ساختار است و ما باید ببینیم که این فرایند چطور کار می‌کند. من فکر می‌کنم این یک آزمونی برای او و کسانی است که برای اجرایی کردن دیدگاهش منصوب کرده است.

با این حال اوباما خاطر نشان کرد: این یک اشتباه است که این فرد (ترامپ) را دست کم بگیریم زیرا او قرار است چهل و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا باشد.

از سوی دیگر اوباما همچنین تاکید کرد: یک چیزی که من مستقیماً به او گفتم و به دوستان جمهوری‌خواهم در کنگره و حامیان سراسر کشور توصیه می‌کنم این است که اطمینان حاصل کنیم با حرکت رو به جلو برخی هنجارها و سنت‌های اساسی تضعیف نشود زیرا آنها به دلایلی خاص برقرار شده‌اند.

رئیس‌جمهور در حال کناره گیری آمریکا خطاب به جنبش موسوم به "تی پارتی" گفت: من آنها را به خاطر فعال کردن خودشان دارای اعتبار می‌دانم. آنها به لحاظ ایجاد حرکت در حزب جمهوری‌خواه و ایجاد یک جنبش در کشور در یک مسیر خاص تفاوتی را به وجود آوردند. البته من با این مسیر موافق نیستم اما در حقیقت این نشان داد که اگر صدای شما شنیده شود و مشارکتی داشته باشید تاثیرگذار خواهد بود.

اوباما درباره اینکه آیا همین احساس را درباره دونالد ترامپ دارد گفت: من فکر می‌کنم که او به وضوح توانست از گلایه‌های فراوان موجود بهره برداری کند. او استعداد ارتباط برقرار کردن با حامیانش را به نحوی دارد که نیازی به استفاده از یکسری ابزارهای سنتی مربوط به مدیریت یک کمپین و هدایت شخصی به عنوان یک کاندیدای ریاست جمهوری نداشته باشد.

اوباما خاطر نشان کرد: آنچه که جالب توجه است این است که ببینیم این رویه در طول ریاست جمهوری ترامپ چطور خود را نشان خواهد داد. ما در حال ورود به دورانی هستیم که در ‌آن بسیاری از مردم اطلاعاتشان را از طریق توئیت‌ها و شبکه‌های اجتماعی و سرتیترهایی که در تلفن همراه می‌بینند، دریافت می‌کنند. من فکر می‌کنم که در این وضعیت قدرت و در عین حال خطری وجود دارد. چیزی که یک سرتیتر یا یک مناقشه را به وجود آورده و صرفاً جلب توجه می‌کند با فرایند لازم برای حل عملی مساله یکی نیست.

اوباما در ادامه این مصاحبه گفت: به رغم آنکه به خاطر مسائلی در طول ریاست جمهوری‌ام متاسفم اما از یکسری تغییراتی که توانسته به وجود بیاورد مفتخر است.

وی ادامه داد: ما احتمالاً اولین دولت تاریخ مدرن آمریکا بوده‌ایم که هیچ رسوایی بزرگی در کاخ سفید نداشته‌ایم. از این لحاظ ما یکسری چیزها را تغییر دادیم.

با این حال او خاطر نشان کرد که از چیزهایی که نتوانسته تغییر دهد، به ویژه بن‌بستی که در واشنگتن وجود دارد ناراضی است.

او تصریح کرد: در دو سال اول دولت من زمانی که در مجلس نمایندگان و سنا اکثریت قدرتمندی داشتم ما به همان اندازه دولت‌های دیگر آمریکا در دهه 1960 تاکنون ثمربخش و مفید بوده‌ایم اما برای حفظ یک اکثریت حاکم، دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان باید بتوانند زمینه مشترکی را پیدا کنند. در حال حاضر ساختار سیستم به نحوی است که حقیقتاً کار را برای اینکه مقام‌ها با همکاری یکدیگر به پیش‌بروند سخت می‌کند.

اوباما همچنین گفت که یکی از چیزهایی که به طور خاص او را آزار داد، خودداری جمهوری‌خواهان در لحاظ کردن گزینه نهایی‌اش برای دادگاه عالی یعنی مریک گارلند بوده است.

وی ادامه داد: منظور من این است که این حقیقت که میچ مک کانل، رهبر جمهوری‌خواهان توانست یک سال پیش از انتخابات بعدی جلوی یک گزینه را بگیرد و بهای سیاسی برای آن پرداخت نکند نشان می‌دهد که انگیزه سیاستمداران در واشنگتن برای این حد حزبی عمل کردن افراطی باعث شده است که ما خودمان را تضعیف کنیم.

رئیس‌جمهور در حال کناره گیری آمریکا همچنین تصدیق کرد که اظهارنظری که در سال 2012 به منظور ایجاد خط قرمزی برای استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه مطرح کرد که به گفته خودش در یک سخنرانی آماده شده مطرح نشده بود سبب ایجاد مشکلاتی برای آمریکا در خاورمیانه شد اما او از بابت گفتن آن متاسف نیست.

وی ادامه داد: ببینید اگر شما همه تاکید خودتان را بر این جمله خاص بگذارید من فکر می‌کنم که در نحوه تفسیری که از این جمله در واشنگتن دیدیم شما مساله مشروع و به حقی را گفته‌اید.

وی افزود: من باید به شما بگویم که ابدا از بابت اینکه این جمله را گفته و تاکید کرده‌ام در صورت مشاهده استفاده بشار اسد از سلاح شیمیایی علیه مردم کشورش در سوریه ارزیابی‌هایم نسبت به تمایل یا عدم تمایل خود برای اقدام درمورد سوریه را تغییر خواهد داد، پشیمان نبوده و افسوس نمی‌خورد.

رئیس‌جمهور در حال کناره گیری آمریکا خاطر نشان کرد: اگر گفته بودم که سلاح‌های شیمیایی در محاسبات من تغییر واقعی به وجود نخواهد آورد اشتباه بزرگتری مرتکب شده بودم. این مهم بود که من به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این پیام را بفرستم که درمورد سلاح‌های شیمیایی مساله فرق می‌کند.

اوباما به عنوان چهل و چهارمین رئیس‌جمهور آمریکا گفت که در سن 55 سالگی ممکن است پیرتر از زمان آغاز ریاست جمهوری‌اش به نظر برسد اما به لحاظ جسمی و فیزیکی مثل گذشته احساس خوب و پرانرژی بودن می‌کند.

اوباما گفت: من برنامه ریزی کردم که از شنبه آینده استراحتی را که بسیار به آن احتیاج دارم شروع کنم و مطمئن هستم که دیگر زنگ ساعتم را برای بیدار شدن در آن روز تنظیم نخواهم کرد. می‌خواهم برای مدتی به گشتن مشغول شوم.

اوباما همچنین در این مصاحبه خاطر نشان کرد که از مشاهده شکاف سیاسی شدید در واشنگتن متعجب شده است.

او اظهار داشت: من از دیدن این همه دشواری در شراکت سیاسی در این شهر متعجب شده و همچنان نیز متعجب هستم. اعتراف می‌کنم که هیچ وقت کاملا هضم نکردم که چطور سناتورها یا نمایندگان کنگره تحت تاثیر رای دهندگان به آنها، به افراط کشیده می‌شوند.

اوباما درباره اینکه چند هفته پیش دولتش تصمیم به رای ممتنع در شورای امنیت به قطعنامه محکومیت شهرک‌سازی‌های اسرائیل گرفت گفت: در درجه اول فکر نمی‌کنم این تصمیم مثل شکاف بزرگی در روابط میان آمریکا و اسرائیل شده باشد. اگر شما دیدید که نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل از این تصمیم خشمگین شد پیش از این نیز در طول ریاست جمهوری من بارها درمورد توافق با ایران و اعتراضات مداوم ما به شهرک سازی‌ها خشمگین شده بود. بنابراین تاحدی جدید نبود. با این حال به رغم همه جنجال‌ها و سروصدا همکاری نظامی و اطلاعاتی میان ما ادامه یافته و به طور مداوم از هر راه قابل تصوری از آنها دفاع کرده‌ایم. اما من عقیده دارم اینکه اجازه یک درگیری مداوم میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها دهیم که در طول زمان بدتر شود این به ضرر منافع ملی ما و منافع اسرائیل خواهد بود. این شهرک سازی‌ها نیز به این وضعیت کمک می‌کند البته تنها دلیل آن نیست اما یکی از فاکتورهای ناتوانی حل مساله است.

ایسنا

306/300

کد خبر: 722639

وب گردی

وب گردی