«درگذشتگان هوا»/ بیشترین آمار مرگ در دی و بهمن

بیشترین ارتباط بین آلودگی و مرگ و میر ناشی از بیماری های تنفسی مربوط به ماه های دی، بهمن و اسفند است و اولین گام برای حل مشکل آلودگی هوا ارزیابی و بهترین راه برای کنترل آلودگی هوا پیشگیری از آن است.

به گزارش ایسکانیوز ؛ حتما شما هم به عنوان یک فرد سالم به دفعات با سنگینی سر، تنگی نفس، سوزش گلو و ریه مواجه ‌بوده اید.

بدون شک تنها یکی از این علائم باعث می شود تا بیماری که با مشکل ریوی و تنفسی دست و پنجه نرم میکند کارش به بیمارستان ختم شود.

نوگل تاجدوزیان در این گزارش می نویسد: این در حالی است که کارشناسان ضمن توصیه به شهروندان این شهرهای آلوده برمصرف بیشتر مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان همچون سیب، انار، گیلاس، آلوی سیاه، گلابی، سبزیجات، ویتامین D و لبنیات برای همه گروه‌های سنی تأکید دارند.

هر ساله با آغاز فصل سرما، آلودگی هوا هم شدت گرفته و این وضعیت جوی تا پایان زمستان مهمان آسمان تهران است و بیشترین تعداد مرگ و میر ناشی از این معضل زیست‌محیطی در فصل سرما اتفاق می‌افتد و قربانی می‌گیرد.

شهروندان کلانشهر تهران مدت هاست که با شروع فصل سرما، شاهد سرفه‌های پی در پی، دود ناشی از وسایل نقلیه، کاهش دید افقی و آلودگی شدید هوا در کلان شهری مانند تهران را تجربه می کنند.

معضلاتی مانند تردد خودروهای کاربراتوری و فرسوده، کامیون‌ها و موتورسیکلت‌ها در سطح شهرکار را درپایتخت به جایی رسانده اند که اگر باد و باران و تعطیلی مدارس به کمک آسمان نیایند شهر به کما خواهد رفت و همین مسأله بدون شک، بر میزان مراقبت‌ها و افزایش تعداد بیماران قلبی و ریوی را نیز افزایش می دهد.

البته ناگفته نماند که برای کاهش یا رفع آلودگی هوا تنها کاری از دست مردم بر می آید این است که با خودروهای تک سرنشین در شهر تردد نکنند و مسئولان هم باید وسیله نقلیه عمومی را افزایش دهند و اتوبوس های فرسوده را از بین ببرند بلکه آلودگی هوای تهران را تا حدی کاهش دهند.

فروش طرح ترافیک در اوج آلودگی هوا ممنوع می شود!

به منظور جلوگیری از افزایش غلظت آلاینده‌ها، فروش مجوز روزانه ورود به محدوده طرح ترافیک پایتخت متوقف و مدارس نیز در این روزها تعطیل می شود و بر اساس این تصمیم با تمامی خودروهایی که بدون آرم طرح ترافیک وارده محدوده زوج و فرد می شوند و خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی از سوی پلیس راهور تهران جریمه می شوند و این خلاصه داستان تکراری هرساله پاییز و زمستان است.

افراد بالای ۶۵ سال حساسیت بیشتری به آلودگی هوا دارند، ۶۲.۲%، از فوت شدگان سنی بیشتر از ۶۵ سال داشتند. میانگین سنی فوت شدگان ۶۵.۵۷ سال بود. ۲۸۹۸ نفر از فوت شدگان مرد، ۲۱۵۶ نفر زن و ۱۰۴ نفر نوزاد هستند. بیشترین میزان مرگ و میرها (۲۶۶۴ مورد) بخاطر نارسائی تنفسی بوده است.

بیشترین ارتباط بین آلودگی و مرگ و میر ناشی از بیماری های تنفسی مربوط به ماه های دی، بهمن و اسفند است و اولین گام برای حل مشکل آلودگی هوا ارزیابی و بهترین راه برای کنترل آلودگی هوا پیشگیری از آن است.

در این بررسی مشخص شده است که در مناطق ۲۲ گانه تهران، منطقه ۱۰ بیشترین فراوانی مرگ و میر را (۳۲۵ مورد) دارا بوده و منطقه ۲۲ تهران (۴۶ مورد) کمترین فراوانی مرگ و میر را به خود اختصاص داده است و بیشترین ارتباط بین آلودگی و مرگ و میر ناشی از بیماری های تنفسی مربوط به ماه های دی، بهمن و اسفند است و کمترین مقدار مرگ و میر مربوط به ماه های خرداد، مرداد، آذر و شهریور است.

درسال ۹۰ حدود ۶۰ درصد؛ سال ۹۱ و ۹۲ ۴۰ درصد از کل سال و سال ۹۳ و ۹۴ آلودگی حدود ۳۲ درصد بوده است. این در حالی است که در سال ۸۹ وضعیت از سال ۹۴ به مراتب بدتر بوده است.

نتایج تحقیقات آمار مرگ‌و میرهای ناشی از آلودگی هوا نشان می دهد که در سال ۱۳۹۳، ۵۱۵۸ نفر به دلیل مشکلات تنفسی جان خود را در شهر تهران از دست داده اند و از اول آذرماه تا 25 آذرماه سال 93 سرطان مری که از جمله بیماری هایی است که ریشه در استنشاق هوای آلوده دارد، با 5 فوتی به ثبت رسیده که در مقایسه با آذرماه سال 94 این تعداد به 12فوتی بوده است. این در حالی است که میانگین سنی متوفیان نیز 5سال کاهش داشته است.

سرطان حنجره بیماری دیگری است که یکی از دلایل ابتلا به آن آلاینده های هواست. قربانیان این بیماری نیز در سال 93 دو نفر بوده اند که متاسفانه در سال 94 این آمار دوبرابر شده و باز هم میانگین سنی فوت شدگان 5سال کاهش داشته است.

مبتلایان به بیماری های قلبی که آذرماه93 فوت شده اند، 53 نفر بوده اند که در مقایسه با سال 94 باید گفت 21 نفر کمتر بوده است. به طوری که از این 74 نفر و باز هم میانگین سنی متوفیان حدود 2سال کاهش یافته است و بیماری های تنفسی در هر دوبازه زمانی مورد مقایسه 4 قربانی داشته که در این مورد نیز شاهد کاهش 4 سالی سن هستیم.

معصومه آباد: مدیریت یک پارچه در بحث کاهش آلودگی هوا نداریم

معصومه آباد، عضو و رئیس کمیته ایمنی و بحران در گفت و گو با خبرنگار دیده بان ایران، مهمترین عامل مرگ و میر در کشور را آلودگی هوا دانست و گفت: در سال گذشته دی ماه آلوده ای را پشت سر گذاشتیم و شورای شهر برای کاهش آلودگی هوا بحث های بسیار زیادی در نظر دارد.

رییس کمیته ایمنی و بحران خاطر نشان کرد: تمهیدات طرح ترافیک را بر اساس سیاست های آلایندگی در شورای شهر تهران پیشنهاد کرده ایم و تبدیل موتور سیکلت های انژکتوری به موتوربرقی را به عنوان امتیاز در محدوده طرح ترافیک مطرح کردیم تا کاهش آلودگی موتور سیکلت ها را به حداقل برسانیم.

وی تصریح کرد: در جلسه های شورا ما طرح های پیشنهادی خود را برای کاهش آلودگی هوای تهران مطرح می کنیم، اما چون مدیریت یک پارچه در بحث کاهش آلودگی هوا نداریم، این بحث هم سرانجامی ندارد.

منبع:پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران

701/700

کد خبر: 722712

وب گردی

وب گردی