سند ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز در راه حمایت از تولیدات این عرصه تنظیم شده است

معاون توسعه فناوری معاونت علمی بیان کرد: فناوریهای نرم در تمامی ستادهای معاونت علمی نقش مهمی دارد و جای دارد تا تمامی ستادهای این معاونت برای آن کارگروه ویژه‌ای در نظر بگیرند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، علی وطنی معاون توسعه فناوری معاونت علمی، در جلسه شورا ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی، با تاکید بر این مسئله که مأموریت اصلی این ستاد فرهنگ‌سازی است گفت: در کشورهای دیگر بیشترین سرمایه‌گذاری بر فناوری‌های نرم صورت می‌گیرد.
وی خاطر نشان کرد: فناوری نرم باید بر این عرصه تمرکز کند که بیکاری عار باشد و جوانان منتظر نباشند دولت و دیگران برای آنها کار ایجاد کنند. افراد باید خودشان کارآفرین باشند و ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز به آن‌ها در این مسیر کمک کند.
وطنی تاکید کرد: اگر از ظرفیت‌های ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی استفاده کنیم خواهیم دید درGDP کشور سهم محصولات دانش‌بنیان در این حوزه قابل توجه و دورنما برای شرکت‌های دانش‌بنیان چقدر خواهد بود و سهم دیگر کشورها چه میزان است؟
وی ادامه داد: مردم ما استفاده از فناوری‌های نرم دیگر کشورها را نمی‌پذیرند. برای استفاده از قالی، همه مردم، ایران را از برترین‌ها می‌دانند و این اصل پذیرفته‌شده است. به‌این‌علت که سازندگان صنایع‌دستی ما با ارائه محصولات با کیفیت این فرهنگ را جا انداخته‌اند که صنایع‌دستی ما خوب است.
معاون توسعه فناوری معاونت علمی گفت حال با ابزار علم و فناوری‌های نوین در نظر داریم به خدمت این هنرهای دستی برویم و مهم اثر بخشی است. اگر با نگاه علوم انسانی نگاه کنیم تنها یک ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی داریم، اما نیاز است تمامی ستادهای این معاونت شعبه‌ای از فناوری‌های نرم در ستاد خود داشته باشند.
وی تاکید کرد: تمامی ستادهای توسعه فناوری معاونت علمی باید خود را موظف بدانند که بخشی از مأموریت‌های حوزه صنایع خلاق و نرم و هویت‌ساز را با هماهنگی ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز اجرایی کنند. هر ستاد باید نقشه راه خود را ارائه دهد و هر کدام باید پیوست جداگانه داشته باشد.
وطنی ادامه داد: فناوری‌های نرم می‌تواند بستر بزرگی را فراهم کند که اگر قرار باشد تنها مبتنی بر فناوری‌های نرم حرکت کنیم در ایران بیکار و حتی تفکر بیکاری نباید داشته باشیم.


صنایع خلاق باید جایگاه خود را در کشور پیدا کنند

پرویز کرمی، دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان به عنوان یکی از اعضا حقیقی شورا ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی در این جلسه بیان کرد: کشور ما در حالت کنونی با وجود این که به اهمیت فناوری‌های نرم، صنایع خلاق، صنایع‌دستی و از این قبیل واقف است، برای آن جایگاه خاصی متصور نیست.
مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: همان‌گونه که برای اقتصاد دانش‌بنیان به عنوان کلید طلایی اقتصاد کشور آنگونه که باید هنوز سهم اصلی در نظر گرفته نمی‌شود. دکتر ستاری هم همواره تاکید دارند که برای جدی گرفتن این عرصه باید در آورده مالی ، ارزش افزوده و GDP کشور نقش پررنگ داشت. خوشبختانه آورده کشور در سال جاری نزدیک 30 میلیارد تومان سوددهی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان در سه رشته صنعتی، خدماتی و تولیدی برآورد شد.
کرمی خاطر نشان کرد: حدود دو سال پیش که فعالیت‌های ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی آغاز شد، چیزی به نام شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه فناوری‌های نرم نداشتیم. این اتفاق هم بسیار مشکل بود که بتوان شرکت‌های این حوزه را با عنوان دانش‌بنیان ثبت کرد.
وی افزود: امروز با پیگیری‌های این ستاد حدود 40 شرکت دانش‌بنیان در زمینه‌های مختلف صنایع خلاق ثبت شده‌اند. این رقمی است که حوزه سلول‌های بنیادی که تشخیص فعالیت شرکت‌های برای ثبت دانش‌بنیان شدن آن‌ها ملموس‌تر است به آن رسیده‌اند.
این عضو شورا ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی پیشنهاد ایجاد یک کارگروه برای حمایت از شرکت‌هایی در حوزه صنایع خلاق داد که پیش از دانش‌بنیان شدن به رشد و جهانی‌شدن توجه کنند.
وی همچنین بیان کرد: برای بسیاری از افراد آکادمیک واژه‌های دنیای فناوری و نوآوری ملموس نیست. این واژه‌ها به جامعه انتقال داده می‌شود اما در هوا معلق می‌مانند و نمی‌توانند جایگاه خود را پیدا کنند. بهتر است حوزه‌های مختلف به‌ویژه دانشگاهی را با این مفاهیم فناوری های نرم و هویت ساز بیشتر آشنا کرد.
کرمی تأثیر این امر را یک رابطه میان ترجمه و ترویج فناوری‌های نرم برای خلاقان و صاحبان اثر و صنعت دانست تا ارتباط بهتری میان علم و فناوری و صنایع خلاق ایجاد شود.
سید محمدحسین سجادی نیری دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی، در جلسه اعضا شورای این ستاد گفت: سه ماه پس از استقرار در این ستاد پیش‌نویس سند این ستاد به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شد. این سند 12 راهبرد و 59 اقدام ملی دارد که یکی از آن اقدامات بحث توجه ویژه به دانش‌بنیان شدن این حوزه است.
وی ادامه داد: دو خط برای حمایت از حوزه فناوری‌های نرم وجود دارد، اول قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است، همان‌طور که با وجود تفاوت معیارها حدود 40 شرکت این حوزه دانش‌بنیان شده‌اند و حمایت‌های خوبی نیز دریافت کرده‌اند.
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی خط دوم برای حمایت در این حوزه را قانون حمایت از شرکت‌های فرهنگ بنیان عنوان کرد و گفت: این قانون از سه طریق در حال پیگیری است یکی مصوب شدن سند ستاد است که کمک می‌کند این مسیر را به صورت جداگانه و ویژه پیگیری کنیم.
وی گفت راه دیگری که برای این امر پیگیری می‌شود از طریق مرکز پژوهش‌های مجلس است تا در قدم بعدی نمایندگان مجلس برای پیگیری این حوزه پیش قدم شوند. یک راه کوتاه مدت نیز در نظر گرفته شده است که شامل حمایت‌هایی است که معاونت علمی می‌تواند صورت دهد.

402/101

کد خبر: 722741

وب گردی

وب گردی