هشدار اتحادیه اروپا درباره انتقال سفارت آمریکا به قدس

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به دولت دونالد ترامپ نسبت به جابجایی سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس اشغالی هشدار داد و گفت که نگران واکنش‌های جهانی به این مساله است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه، فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت، هیات اتحادیه اروپا سفارت خودش را در تل‌آویو نگه می‌دارد و به قطعنامه‌های سازمان ملل درباره قدس پایبند است. فلسطینی‌ها می‌خواهند که شرق قدس پایتخت کشور آتی آنها باشد.‌

موگرینی درباره طرح‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا به خبرنگاران گفت: گمان می‌کنم که برای همه ما اهمیت دارد که از اتخاذ تصمیم‌های یکجانبه خصوصا تصمیم‌هایی که پیامدهای جدی در بخش افکار عمومی سراسر جهان به همراه دارد، اجتناب کنیم.

ترامپ بر خلاف دولت‌های پیشین آمریکا اعلام کرده قصد دارد تا قدس را به عنوان "پایتخت اسرائیل" به رسمیت بشناسد و سفارتخانه آمریکا را از تل‌آویو به آنجا منتقل کند.

موگرینی در کنفرانس خبری خودش در ابتدا گفت که نمی‌تواند به طرح‌های ترامپ واکنشی نشان دهد؛ چرا که او هنوز روی کار نیامده و باید تا روز جمعه و ادای سوگند او منتظر ماند.

موگرینی گفت که هنوز تصمیمی درباره جابجایی سفارتخانه آمریکا گرفته نشده است اما در ادامه گفت: قطعا نگران واکنش‌های مردمی در سطح جهانی هستم که چشمگیر خواهد بود؛ جهان عرب و نیز آفریقا، آسیا و بخش‌هایی از اروپا هم واکنش‌هایی خواهند داشت. واکنش آنها به اقدامی خواهد بود که قطعا در راستای سازش بین‌المللی نیست.

موگرینی در ادامه به قطعنامه ۴۷۸ شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال ۱۹۸۰ اشاره کرد که مخالف هرگونه الحاق شرق قدس به رژیم صهیونیستی بود. رژیم صهیونیستی شرق قدس را در جنگ سال ۱۹۶۷ اشغال کرد و آن را به اراضی تحت اشغالش الحاق کرد اما جامعه جهانی آن را به رسمیت نشناخت.

منبع: ایسنا

306

کد خبر: 722817

وب گردی

وب گردی