تفاهم نامه همکاری فناورانه ایران و سریلانکا امضا شد

تفاهم‌نامه‌ همکاری ایران و سریلانکا در زمینه توسعه همکاری‌‌های فناورانه دو کشور، از سوی دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و دکتر پریما جایانتا وزیر علوم، فناوری و تحقیقات سریلانکا امضا شد.

به گزارش ایسکانیوز از روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در دیدار با وزیر علوم، فناوری و تحقیقات سریلانکا گفت: نتایج بررسی‌ها در ایران نشان می‌دهد در سال‌های اخیر با تکیه بر دانش و فناوری، اقتصاد کشور از اقتصاد نفتی فاصله گرفته است. در این رابطه می‌توان به فعالیت بیش از 2 هزار و هشتصد شرکت دانش‌بنیان اشاره کرد. البته پیش‌بینی ما این است که تا پایان سال تعداد این شرکت‌ها به بیش از سه هزار شرکت برسد.

به گفته معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، باید از اقتصاد منبع‌محور به سوی اقتصاد دانش‌بنیان حرکت کرد چراکه سرمایه اصلی کشور نیروی انسانی آن است. ستاری افزود: در دو سال اخیر نیز در تلاش بوده‌ایم به نیروی انسانی توجه ویژه‌ای کنیم، چرا که کشور ما با داشتن 4میلیون و 800 هزار دانشجو تقریبا رتبه پنجم یا ششم در دنیا را دارا است و تعداد مهندسینی که در ایران فارغ‌التحصیل می‌شوند، معادل کشور آمریکا است.

ستاری گفت: همکاری ایران با کشورهای سریلانکا و شبه قاره هند برای ایران از اهمیت بالایی برخوردار است و امیدوار هستیم همکاری‌های مشترک بین دو کشور افزایش یابد.

همکاری ایران و سریلانکا در حوزه آزمایشگاه آنالیز نفت، گاز و روان‌سازها

پریما جایانتا، وزیرعلوم، فناوری و تحقیقات سریلانکا نیز در این جلسه به پیشرفت‌های ایران در حوزه علم و فناوری اشاره کرد و گفت: «پس از بازدید از دستاوردهای علمی و فناورانه ایران به این نتیجه رسیدیم که علی‌رغم وجود تحریم‌ها، کشور ایران در حوزه‌های مختلف فناوری پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته است و دید مثبتی نسبت به توسعه علم و فناوری در ایران پیدا کردیم.

جایانتا گفت: با توجه به پیشرفت‌های ایران در حوزه علم و فناوری، بسترهای متعددی برای همکاری در زمینه تبدیل مواد خام تولیدی از سوی سریلانکا و صادرات آن برای ایجاد ارزش افزوده برای کشورمان، فراهم است که این مهم نیاز به بهره‌مندی از فناوری‌های پیشرفته سایر کشورها دارد.

او افزود: در دیدارهایی که داشتیم برای همکاری مشترک بین ایران و سریلانکا در حوزه‌های مختلف نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، ICT و مواد پیشرفته مذاکراتی انجام شد که امیدواریم این مذاکرات هر چه زودتر به نتیجه برسد. یکی از مباحث مطرح‌شده و مهم برای همکاری مشترک در زمینه تجهیز آزمایشگاه آنالیز نفت، گاز و روان‌سازها بود که قرار بر این شد این طرح در کشور سریلانکا اما با همکاری و تامین تجهیزات از سوی ایران انجام شود.

وزیر علوم، فناوری و تحقیقات سریلانکا در پایان گفت: مقرر شد که بین موسسه ITI سریلانکا و صندوق توسعه فناوری نانو، یک برنامه عملیاتی در حوزه فعالیت‌های مشترک تدوین و همکاری‌ها در این حوزه به صورت سیستماتیمک پیگیری شود.

200

کد خبر: 722849

وب گردی

وب گردی