عریقات: امتناع انگلیس از امضای بیانیه پاریس "شرم‌آور" است

در پی مخالفت انگلیس با امضای بیاینه پایانی کنفرانس پاریس، دبیرکل کمیته اجرایی ساف با انتقاد از این موضع‌گیری لندن، خواستار تصحیح این خطا و به رسمیت شناختن کشور فلسطین شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا صائب عریقات، دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) در گفتگو با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط موضعگیری انگلیس نسبت به کنفرانس پاریس را "شرم‌آور" خوانده و ضمن ابراز مخالفت با آن گفت:‌ نمی‌توان پذیرفت که انگلیس به سیاست اتخاذ تصمیماتی در راستای منافع اسرائیل و حمایت از سیاست‌های خصمانه آن ادامه دهد.

عریقات در ادامه از کشورهای عربی خواست فورا لندن را در مورد این موضعگیری متناقض با قوانین بین‌المللی‌ که در راستای حمایت از اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی بوده و نتانیاهو را به ادامه شهرک‌سازی‌ها، کشتار و اشغالگری تشویق می‌کند، مورد سوال قرار دهند به ویژه که این کشور پس از خروج از اتحادیه اروپا تلاش می‌کند خود را به اعراب نزدیک سازد.

عریقات در ادامه تاکید کرد که فلسطین توجیهات لندن برای عدم امضای بیانیه پایانی کنفرانس پاریس که به منزله اتفاق نظری بین‌المللی در حمایت از برقراری صلح در منطقه بود را نپذیرفته و آن را غیر قابل قبول و غیر منطقی می‌داند.

پیشتر وزارت خارجه انگلیس در بیانیه‌ای مدعی شد که مخالفتش با نتایج کنفرانس صلح در پاریس این است که گرچه هدف از آن پیشبرد روند صلح میان دو طرف فلسطینی و اسرائیلی است اما هیچ کدام از این دو طرف در کنفرانس شرکت نداشتند و احتمالا این کنفرانس به شدیدتر شدن موضعگیری‌ها منجر می‌شود. این کنفرانس بر خلاف تمایل طرف اسرائیلی و تنها چند روز پیش از انتقال قدرت در آمریکا به رئیس جمهور جدید برگزار شد در حالی که واشنگتن ضامن نهایی هر گونه توافقنامه‌ای است.

عریقات در پاسخ به این بیانیه تاکید کرد:‌ آنچه انگلیس انجام می‌دهد در واقع خطری حقیقی برای راه‌حل دو کشوری است زیرا سیاست استعماری اسرائیل را تشویق می‌کند.

وی با ابراز تعجب از این اقدام انگلیس گفت: در واقع لندن مسبب ظلم تاریخی است که بر فلسطینی‌ها رفته است و انگلیس امروز به دنبال بزرگداشت صد سالگی بیانیه ننگین بالفور است.

دبیرکل کمیته اجرایی ساف در ادامه لندن را به تصحیح این اشتباه را دعوت کرده و از انگلیس، فرانسه و دیگر کشورها خواست کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند.

منبع: ایسنا

306/101

کد خبر: 722867

وب گردی

وب گردی