سازمان ملل از نقض حقوق بشر توسط سربازان سودان جنوبی پرده برداشت

براساس نتایج تحقیقات حقوق بشری انجام شده از سوی سازمان ملل نیروهای دولتی و اپوزیسیون در سودان جنوبی در جریان درگیری‌های ماه ژوئیه گذشته این کشور که صدها کشته برجای گذاشت "به طرزی فاحش" قوانین بین‌المللی را نادیده گرفتند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، براساس این تحقیقات که از سوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل و هیئت این سازمان در سودان جنوبی صورت گرفته ارتش سودان جنوبی اقدام به هجوم گسترده به پایتخت و تفتیش خانه به خانه با استفاده از آزمایش زبانی برای شناسایی غیرنظامیان متعلق به قبایل مختلف کرده و در آن مقاطع نیز این غیرنظامیان را در محل اعدام کردند.

این گزارش توضیح داده که چطور سربازان ارتش دولت سودان جنوبی غیرنظامیانی را که در اردوگاه‌های آوارگان تاسیس شده از سوی سازمان ملل پناه گرفته بودند هدف قرار داده بودند.

در گزارش گفته شده که در یک مورد این سربازان دو مرد را که تلاش داشتند به منطقه امنی برسند، اعدام کرده‌اند و در یک مورد دیگر نیز ۲۸ زن شامل ۱۲ دختر توسط این نیروها در نزدیکی اردوگاه‌ها قربانی تجاوز شده‌اند.

این یافته‌های سازمان ملل گزارش‌های قبلی آسوشیتدپرس درباره سوءاستفاده‌های حقوق بشری در سودان جنوبی را تایید می‌کند.

این تحقیقات درمورد درگیری‌هایی صورت گرفته‌اند که در تاریخ هشت ژوئیه در پی درگیر شدن سربازان وفادار به سالواکر، رئیس‌جمهور سودان جنوبی با نیروهای وفادار به معاون سابق او یعنی ریک مچار بالا گرفت.

سازمان ملل گزارش داده که از زمان آغاز این درگیری‌ها تا تاریخ ۲۵ ژوئیه ۲۱۷ قربانی خشونت‌های جنسی سربازان دولتی، افسران پلیس یا نیروهای امنیت ملی سودان جنوبی را ثبت کرده است.

یک سخنگوی ارتش سودان جنوبی از اظهارنظر درباره این گزارش خودداری کرد.

گزارش مذکور دولت سودان جنوبی متهم کرده به اینکه به وعده‌اش برای تحقیقات کامل درباره جرائم ارتکابی در درگیری‌ها از سوی نیروهای این دولت عمل نکرده است.

302

کد خبر: 723041

وب گردی

وب گردی