چالش‌های زیست‌محیطی با الگوی موفق استارت‌آپ‌ها به کسب و کار بدل می‌شوند

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در دومین کنفرانس مهندسی و فناوری‌های سبز برای آینده پایدار گفت: فعالیت هزاران استارت‌آپ موفق در کشور الگوی موفقی از فناوری و نوآوری در حل چالش‌های اساسی کشور است و پیاده‌سازی این الگوی موفق در حوزه محیط زیست می‌تواند ضمن حل چالش‌های زیست‌محیطی و ایجاد کسب و کار، درآمدزایی و رشد اقتصاد را به ارمغان بیاورد.

به گزارش ایسکانیوز، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌ جمهوری در دومین کنفرانس مهندسی و فناوری‌های سبز برای آینده پایدار که توسط دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، به نقش فناوری و نوآوری در تغییر مسیر آینده اقتصاد اشاره کرد .

ستاری با اشاره به تغییر مسیر فرآیند اشتغال و کسب و کار گفت: طی سال‌های اخیر اتفاقات جدی در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات رخ داد و شرکت‌هایی به موفقیت‌های بزرگی دست یافتند که اساس کار خود را نوآوری و فناوری مبتنی بر دانش قرار دادند، اما امروزه در صنعت خودورسازی و دیگر صنایع نیز شاهد چنین تحولی هستیم.

وی ادامه داد: ظهور شرکتی که تا پیش از این در صنعت خودرو فعالیتی نداشت ، زنگ خطری را برای فعالان خودرو به صدا درآورد و با فناوری و نوآوری خود به‌زودی نگرش در عرصه خودروسازی را دچار تحول خواهد ساخت.

رشد استارت‌آپ‌ ها و رشد اقتصاد کشور

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، رشد فزاینده و موفق استارت‌آپ‌های کشور اشاره کرد و گفت: فعالیت هزاران استارت‌آپ موفق در کشور الگوی موفقی از فناوری و نوآوری در حل چالش‌های اساسی کشور است و پیاده‌سازی این الگوی موفق در حوزه محیط زیست می‌تواند ضمن حل چالش‌های زیست‌ محیطی و ایجاد کسب و کار، درآمدزایی و رشد اقتصاد را به ارمغان بیاورد.

وی با اشاره به رشد سالانه 100 درصدی و بیشتر برخی از استارت‌ آپ‌های کشورمان افزود: صرفا 4 استارت‌آپ کشور بالای 30 میلیارد تومان فروش دست یافته‌‌اند و این در حالی‌ست که برخی از آن‌ها در منطقه بی رقیب هستند و به زودی وارد عرصه صادرات جهانی می‌شوند که این موضوع می‌تواند انگیزه‌بخش سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای ورود به این حوزه باشد.

رییس بنیاد ملی نخبگان، با تاکید بر این‌که نوع نگرش دولتی با ایجاد کارخانه برای ایجاد اشتغال رویکردی نادرست است، افزود: زمانی بود که اشتغال در ایجاد کارخانه و پالایشگاه تعریف می‌شد و اما اکنون شرکت‌های برتر و درآمدزا شرکت‌هایی هستند که پایه و اساس خود را نوآوری و کار فناورانه مبتنی بر دانش قرار داده‌اند.

وی ادامه داد: دولت هزینه‌های هنگفتی را برای ایجاد کارخانه‌های سیمان حمایتی و فولاد صرف و ریسک این کارخانه‌ها را متقبل شد به امید آن‌که اشتغال رونق بگیرد، اما به مجرد برداشته شدن رانت دولت این کارخانه‌ها ناکارآمدی خود را در ایجاد اشتغال برای جوانان تحصیل‌کرده نشان داده‌اند، به طوری‌که نمونه این موضوع را در استان اصفهان با رتبه سوم از لحاظ بیکاری شاهدیم.

ستاری، با بیان این‌که خلاصه کردن حمایت از شرکت‌ها در قالب ارائه وام دولتی خیانت به این شرکت‌هاست ، گفت: خوشبختانه در ساختار جدید اقتصادی شرکت‌ها چشم به‌راه تسهیلات دولتی نیستند و با نوآوری و خلاقیت مدیران جوان این شرکت‌ها و به مدد سرمایه‌گذاری بخش‌ خصوصی، بازساخت و تحولی جدی را در اقتصاد کشور را رقم می‌زنند.

وی با بیان اینکه حوزه فناوری، کشور را متحول می کند اظهار داشت: نسل جدید کارآفرینان بخش خصوصی که اکنون صاحبان شرکت‌های بزرگ هستند، دارایی فیزیکی و مالی هنگفتی نداشتند و از حمایت‌های دولتی برخوردار نبوده‌اند، بلکه توانستند در یک فضای کسب و کار ایده‌های نواورانه و خلاقانه خود را در این بستر به درآمد برسانند.

دولت به دنبال ایجاد فضای مناسب کسب و کار است

ستاری، با بیان این‌که رسالت اصلی دولت ایجاد فضای مناسب کسب و کار نوآورانه و فناورانه است، اظهار کرد: محیط کسب و کار را فراهم کند و بر همین اساس، دولت یازدهم با اجرایی کردن قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، فضای تنفس را برای شرکت‌ها ایجاد کرد.

وی افزود: برای موفق شدن در اقتصاد دانش‌بنیان و حمایت از روند جدید اقتصادی، نخست یک فضای محدود را به این شرکت‌ها اختصاص دادیم و اکنون ماحصل این فضا، گردش مالی 30هزار میلیارد تومانی بیش از 3هزار شرکت دانش‌بنیان به عنوان یک مدل و الگوی موفق بود که اکنون در سرتاسر بستر اقتصادی کشور تسری یافته است.

رییس بنیاد ملی نخبگان، با بیان این‌که نفوذ فناوری در عرصه اقتصاد نه به دست دولت بلکه توسط جوانان و در شرکت‌هایشان محقق می‌شود، ابراز کرد: بیش از 5 میلیون جوان زیر 30 سال و تربیت فارغ التحصیل فنی و مهندسی هم‌پای توسعه‌یافته‌ترین کشورهای دنیا، ظرفیتی خارق‌العاده کشورمان که کمتر کشوری در اختیار دارد و می‌توان با ایجاد یک ساز و کار مناسب و حمایت از این ظرفیت ارزشمند، شاهد تحولی عظیم در عرصه اقتصادی کشورمان باشیم.

در ادامه این کنفرانس ستاری از نمایشگاه طرح‌های فناورانه دانشگاهی در حوزه محیط زیست دیدن کرد.

بر اساس این گزارش، دومین کنفرانس بین المللی مهندسی و تکنولوژی های سبز برای آینده پایدار ۲۸ و 29 دی‌ماه سال جاری توسط دانشگاه صنعتی امیرکبیر و با برگزاری پانل‌های تخصصی و با حضور مسئولان، پژوهشگران و دانشگاهیان این حوزه با هدف حل چالش‌های زیست‌محیطی به کمک مهندسی و فناوری‌های سبز برگزار می‌شود.

205/200

کد خبر: 723054

وب گردی

وب گردی