آخوندی :فرودگاه کشور زیر ظرفیت کار می‌کنند/ خرید ای‌تی‌آر برای پرواز در این فرودگاه‌هاست

وزیر راه و شهرسازی گفت: ما ۶۰ فرودگاه داریم و تقریبا ۸۰ درصد پروازها در ۹ فرودگاه متمرکز است و باقی ۵۰ فرودگاه‌ها به شدت زیر ظرفیت کار می‌کنند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط‌عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، عباس آخوندی با حضور در رنامه زنده تلویزیونی «فرمول یک» در خصوص وضعیت فرودگاه‌های کشور ضمن بیان این مطلب ادامه اظهار داشت: این نظام سکونت‌گزینی ایران که هشت کلان شهر بسیار بزرگ داریم و باقی ایران خالی از جمعیت شده است٬ آثارش را همه جا می‌بینید. در شهرستان‌های درجه دو و سه گاهی یک پرواز فقط انجام می‌شود در واقع خرید ای‌تی‌آرها برای پرواز در این فرودگاه‌ها است که مردم این شهرها هم دسترسی به خدمات هواپیمایی داشته باشند.

آخوندی با بیان اینکه میلیاردها تومان برای ساخت این فرودگاه‌ها هزینه شده است اما بهره‌وری پایینی دارند، گفت: با ورود هواپیماهای کوچک از این ظرفیت استفاده می‌کنیم.

وی ادامه داد: کسانی که از عدم ظرفیت فرودگاه‌ها برای پذیرش هواپیماهای جدید می‌گویند معمولا مهرآباد و امام را می‌بینند. غیر از این دو فرودگاه که به شدت بالای ظرفیت خود عمل می‌کنند٬ ۵۰ فرودگاه داریم که پرواز به‌صرفه ندارند.

وزیر راه و شهرسازی از برنامه‌های توسعه‌ای برای فرودگاه امام(ره) خبر داد و گفت: برنامه بسیار بلندپروازانه‌ای برای فرودگاه امام داریم که آن را به ظرفیت صدمیلیونی برسانیم. در حال حاضر شش میلیون بیشتر ظرفیت وجود ندارد. گام نخست ساخت یک ترمینال بیست میلیون نفری است که ظرف دو تا سه ماه آینده برای عقد قرارداد مهیا می‌شود.

آخوندی همچنین خبر داد: یک سرمایه‌گذاری جدید در مهرآباد در حال انجام است که پروازهای داخلی را کامل پوشش دهد، ضمن اینکه بهسازی و نوسازی فرودگاه مهرآباد از ترمینال‌ها تا باند فرودگاه در دست اقدام است و بعد از چهل سال این نوسازی صورت می‌گیرد.

آخوندی در پاسخ به این سوال که آیا زیرساخت‌ها در فرودگاه‌ها برای پذیرش هواپیماها فراهم است؟ گفت: تمام اقدام ما فقط خرید هواپیما نبوده است. نوسازی فرودگاه‌ها و نوسازی سیستم ناوبری فرودگاه‌ها جزو دستور کار بوده است. تمام فضای آسمان ایران نوسازی شده است و مسیرها و راه‌های هوایی همه در برنامه نوسازی قرار داشته است.

وی با بیان اینکه ورود سیستم‌های راداری جدید به کشور با هدف ایمنی پرواز و هدایت پروازهای عبوری نیز از برنا‌مه‌ها بوده است، ادامه داد: آسمان ایران یکی از منابع اقتصادی ایران است. روزی ۱۱۰۰ هواپیما از آسمان ایران عبور می‌کند و لازمه عبور بیشتر این است که چه خدمتی به خطوطی که از ایران عبور می‌کنند می‌دهیم؟ سیستم راداری امکان خوبی است که ایجاد می‌کنیم. بنابراین نوسازی سیستم ناوبری ایران مهم است و بعد از برجام برای نوسازی سیستم ناوبری هزینه شده است.

402/101

کد خبر: 723079

وب گردی

وب گردی