سطح زباله های الکتریکی در آسیا افزایش پیدا کرده است

اگر می‌دانستید که چقدر گجت های بی مصرف ما می‌توانند تاثیرات مخربی بر روی محیط زیست بگذارند، قطعا بیشتر مراقب بودید. در حال حاضر متاسفانه این قضیه به مرحله خطرناکی رسیده است.

به گزارش ایسکانیوز، یک مطالعه از سوی United Nations University نشان می‌دهد که حجم زباله های الکتریکی در شرق و جنوب شرقی آسیا بین سال های 2010 الی 20155 با افزایش فوق العاده چشمگیر 63 درصدی همراه بوده و اینک به 12.3 میلیون تن رسیده است. جای تعجب نیست که هنگ کنگ، سنگاپور، تایوان و چین بزرگترین مولدهای محلی این زباله‌ها بوده‌اند، اما چرا اینقدر سریع میزان تولید زباله های الکتریکی افزایش داشته است.

این گزارش استدلال می‌کند که مقصر اصلی، پردازش‌های اجتماعی و تکنولوژیکی بوده است. بسیاری از کشورهای آسیایی نظیر چین به سرعت طبقات متوسط را رشد می‌دهند. هرچند این به معنای افزایش کیفیت زندگی مردم است، اما ناخواسته باعث می‌شود مردم به سمت خرید گجت های بیشتر بروند و به تولیدکنندگان زباله های الکتریکی افزوده شود. افزایش بی شمار تکنولوژی های جدید نظیر تبلت ها و گجت هایی پوشیدنی عاملی موثر در افزایش این زباله ها است و وقتی که هر دو این‌ها خیلی آسوده‌تر وارد کشور شوند، تعجب برانگیز نیست که مشتریان آن‌ها نیز به طبع زیاد خواهند بود و عمر بیشتری را بازار می‌گذرانند.

فقدان آموزش و انگیزه، دو دلیل مهم در افزایش زباله های الکتریکی

مطالعات این دانشگاه نشانه‌هایی را پیدا کرده است که فقدان آموزش و انگیزه باعث شده‌اند تا این مشکل کماکان سرپا باشد. بسیاری از مردم درک نمی‌کنند که آن‌ها نباید دیوایس الکتریکیشان را به داخل سطل زباله بیندازند و آنها شاید در طول سال بارها و بارها این کار را انجام دهند. به نظر می‌رسد در این بین دولت‌ها نیز بی‌تقصیر نیستند. متاسفانه چیزی که بدتر از کار مردم است، عدم وجود قوانین مربوط به زباله های الکتریکی در بسیاری از کشورها است که هیچ انگیزه بازدارنده‌ای را در مردم ایجاد نمی‌کند و یا شاید بسیاری از مردم هیچ اطلاعی از این موضوع نداشته باشند.

نیاز به وضع قوانین مرتبط با اینگونه زباله ها

البته در این مکان تاریک، نورهایی نیز تابیده می‌شود که می‌توان آن‌ها را به فال نیک گرفت. ژاپن، کره جنوبی و تایوان مدیریت عالی را بر روی زباله های الکتریکی دارند. دیگر کشورها نظیر چین، مالزی، فیلیپین و ویتنام نیز اخیرا قوانینی را برای اینگونه زباله‌ها وضع کرده‌اند و به نظر می‌رسد با توجه به برخورداری از سیستم های قانونی قوی‌تر، خیلی زودتر از سایر کشورها سطح آگاهی مردم را افزایش دهند. در کل هرچند احتمال آن وجود دارد پیش از آن که همه چیز به خواهد بهتر شود، به سمت بدتر شدن قدم گذاشته شود.

منبع: گجت نیوز

205/200

کد خبر: 723097

وب گردی

وب گردی