خطوط برق فشار قوی به کمک توسعه اینترنت می آید

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران از تفاهم با وزارت نیرو برای انتقال اطلاعات (دیتا) با استفاده از شبکه انتقال برق فشار قوی خبر داد و گفت: مقرر شد برای گسترش فیبرنوری در کشور از توان این بخش استفاده شود.

به گزارش ایسکانیوز، «نصرالله جهانگرد» معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز سه شنبه در حاشیه نشست بررسی اثرات دولت الکترونیک در بخش انرژی کشور در جمع خبرنگاران افزود: با خطوط انتقال برق فشار قوی می توان از تکنولوژی او.پی.جی.دبلیو (OPGW) برای توسعه اینترنت در کشور بهره گرفت زیرا شبکه کابل های فشار قوی امکان نصب فیبر نوری را فراهم می کند.
وی یادآور شد: پیشتر در این باره با وزارت نیرو همکاری هایی داشته ایم و در مسیرهای خاص چون مسیر تهران - شمال و در بخش های کوهستانی این شیوه مورد استفاده قرار گرفته است.
جهانگرد با بیان اینکه وزارت نیرو حدود 18هزار کیلومتر شبکه برق فشار قوی و بیش از 130 هزار شبکه توزیع پایین دستی دارد، افزود: می توان با استفاده از تکنولوژی های جدید برای انتقال داده استفاده کرد که نیازمند سرمایه گذاری های جدید است.
رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران به وجود نزدیک به 33 میلیون مشترک برق و همین حدود مشترک آب و فاضلاب در کشور اشاره کرد و گفت: برای ارایه خدمات به صورت الکترونیک به مردم از توانایی های وزارت نیرو استفاده خواهیم کرد.
جهانگرد همچنین گفت: در جلسه امروز مقرر شد برای تعمیم خدمات الکترونیک نهادهای زیرمجموعه وزارت نیرو به روستاها برنامه ریزی و از بستر شبکه فشار قوی برای ارسال خدمات الکترونیک به روستاها بهره گیری شود.

* توسعه اینترنت اشیا با کنتورهای هوشمند برق
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین اعلام کرد: با همکاری وزارت نیرو تکنولوژی اینترنت اشیاء از طریق توسعه کنتورهای هوشمند برق توسعه می یابد.
فناوری اینترنت اشیاء یا چیزنت (Internet of Things) به اشیاء پیرامونی و محیط زنگی اشاره دارد که به شبکه اینترنت متصل می شوند و می توان با استفاده از برنامه های نرم افزاری(اپلیکیشن‌های) موجود در تلفن‌های هوشمند و تبلت آنها را کنترل و مدیریت کرد.
جهانگرد به تلاش وزارت نیرو برای هوشمند سازی 450 هزار کنتور اشاره کرد و گفت: مقرر شد برای گسترش فناوری اینترنت اشیاء در کشور از توانایی های وزارت نیرو استفاده شود.
وی هوشمندسازی کنتورهای برق را گام مهمی در تحقق اینترنت اشیاء برشمرد و ادامه داد: این کار علاوه بر صرفه جویی در مصرف انرژی، به کاربران اجازه می دهد بتوانند بر بستر آن نسبت به هوشمند سازی بقیه امور استفاده کنند.
جهانگرد خاطر نشان کرد: اکنون با وزارت نیرو برای استفاده از توان این مجموعه تفاهم شده است.
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مصمم است مرحله نخست طرح ملی دولت الکترونیک را در دهه فجر امسال به بهره برداری برساند و بر این اساس جلسه های هماهنگی بین دستگاهی را برگزار می کند.
دولت الکترونیک یا دولت دیجیتالی، به استفاده دولت از فناوری اطلاعات برای جابجایی اطلاعات بین مردم، سازمان‌ها، بازار و ارکان دیگر دولتی گفته می‌شود.

401/101

کد خبر: 723103

وب گردی

وب گردی