به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران غلامرضا کریمآقایی توضیح داد: ارگانهای نظامی از پروازهای عبوری خواهان سهم هستند. از بدو مطرح شدن این موضوع سعی کردیم نمایندگان مجلس در کمیسیون تلفیق را نسبت به این موضوع توجیه کنیم.
وی ادامه داد: البته نمایندگان اعتقاد دارند که ارگانهای نظامی در ایجاد امنیت کشور زحمت میکشند، ما هم نسبت به این موضوع معتقدیم اما این ارگانها باید بودجه مورد نیاز خود را از جای دیگری تامین کنند.
مدیرکل فرودگاه رشت با بیان اینکه شرکت فرودگاهها، شرکتی درآمد – هزینهای است، گفت: شرکت فرودگاهها سال گذشته برای سرپا نگهداشتن فرودگاه رشت ۱۴ میلیارد تومان هزینه کرد در حالی که این فرودگاه تنها ۴ میلیارد تومان درآمد داشت.
به گفته وی، شرکت فرودگاهها مسئولیت ایجاد ایمنی پروازها را برعهده دارد و از صفر تا صد آن را خود انجام میدهد. در واقع، امنیت پروازها و و مرزهای هوایی کشور در حیطه کاری ارگانهای نظامی است و مشابه این اقدام را نیروی انتظامی در زمین و مرزهای زمینی انجام میدهد. آیا نیروی انتظامی مدعی سهمخواهی ۳۰ درصدی هزینههای جادهای میشود؟
کریمآقایی یادآور شد: اکنون شرکت فرودگاهها مسئولیت نگهداری و پشتیبانی از ۵۴ فرودگاه را دارد. در میان این فرودگاهها شاید تنها ۲ فرودگاهها زیانده نباشند. بنابراین باید درآمدهای شرکت فرودگاهها برای توسعه فرودگاههایی صرف شود تا درخور شان ملت ایران باشند.
وی توضیح داد: اکنون فرودگاه رشت از طول کوتاه باند، مشکلاتی در عرض باند و نبود تاکسی وی رنج میبرد. اگر ارگانهای نظامی به دنبال سهمخواهی از درآمد شرکت فرودگاهها هستند، هرگز نباید انتطار رشد و توسعه فرودگاههای کشور و ایمنی پروازها را داشت.
402/101