هشدار کمونیست‌های مخالف دولت فیلیپین درباره روند صلح

چریک‌های کمونیست فیلیپین امروز (سه شنبه) اعلام کردند که توافق صلح با دولت تا پیش از 2019 به دست نمی‌آید. مساله‌ای که یک ضربه به امیدواری‌های دولت درباره توافق صلح در سال 2017 محسوب می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه، پبش از آغاز مذاکرات صلح در ایتالیا در روز پنجشنبه، جبهه ملی دموکراتیک فیلیپین هشدار داد که نیروهای این گروه به دنبال پایان دادن به آتش بس هستند چون دولت فیلیپین به تعهدات خود پای بند نبوده است.

فیدل آگکائولی، مذاکره کننده ارشد این گروه کمونیست در بیانیه‌ای اعلام کرد که این گروه همواره به دنبال شرکت در دور سوم مذاکرات رسمی با دولت مانیل بوده که قرار است در رم برگزار شود اما دولت به تعهدات خود پای بند نبود. ما همواره به دنبال صلح بوده‌ایم اما مشکلاتی از سوی دولت برای ما به وجود آمده است.

کمونیست‌ها از سال 1968 به دنبال براندازی سیستم کاپیتالیستی بوده‌اند که باعث شده تا میان فقرا و اغنیا در این کشور جدایی و فاصله ایجاد شود.

در جریان درگیری ها میان دولت فیلیپین و این گروه کمونیست دست کم 30 هزار تن کشته شدند.

رودریگو دوترته، رییس جمهوری فیلیپین پایان دادن به این درگیری ها را یکی از اولویت های خود اعلام کرده است و روند صلح را کمی پس از روی کار آمدن در ژوئن سال 2016 آغاز کرد. او سه کمونیست را در کابینه خود منصوب کرده است.

دو طرف در جریان نخستین دور مذاکرات در نروژ در اوت 2016 توافق کردند که آتش بس موقتی را اجرا کنند.

دولت گفته است که هدفش برای یک توافق صلح نهایی ظرف 12 ماه اجرا می شود.

خواسته طولانی مدت کمونیست های فیلیپین آزادی صدها تن از رهبرانشان از زندان پیش از اتفاق نظر گسترده در مذاکرات برای صلح است.

دوترته 18 تن از این رهبران را آزاد کرده است اما کمونیست ها می گویند باید 434 تن از چریک ها به سرعت آزاد شوند.

دوترته ماه گذشته میلادی گفته بود که نمی خواهد تمامی این زندانیان را به سرعت آزاد کند و مذاکرات صلح را بازی پوکر توصیف کرده و گفته بود: "آس های من" در زندان هستند. اگر آنها را آزاد کنم می بازم. باید چیزی باشد که درباره‌اش بخواهیم مذاکره کنیم.

منبع: ایسنا

308

کد خبر: 723124

وب گردی

وب گردی