آغاز عملیات آزادسازی غرب موصل

نخست‌وزیر عراق با اعلام آغاز تحرکات نیروهای عراقی به سمت غرب موصل، از ائتلاف نظامی عربستان خواست به این کشور برای بازگشت آوارگان به مناطقشان و بازسازی شهرهای آسیب‌دیده کمک کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از شبکه خبری سومریه نیوز، حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق در کنفرانس مطبوعاتی در بغداد گفت: نیروهای عراقی تحرکات خود را به سمت مناطق تحت سیطره داعش در غرب موصل آغاز کرده‌اند. داعش قدرت خود را از دست داده و دچار ضعف زیادی شده است.

العبادی به جزئیات عملیات نیروهای عراقی در بخش غربی شهر موصل اشاره‌ای نکرد و تنها گفت که نیروهای عراقی به سلطه کامل بر شرق موصل نزدیک شده‌اند.

وی عنوان داشت: ما در حمایت از شهروندان عراقی و کاهش تلفات در میان نیروهای امنیتی موفق شدیم. من از "ائتلاف اسلامی ضد تروریسم" به رهبری عربستان می‌خواهم در بازگشت آوارگان عراقی به منازلشان و بازسازی شهرهای آسیب دیده به ما کمک کند. این مسئله روابط میان عراق و کشورهای عضو این ائتلاف را تقویت خواهد کرد.

وی تأکید کرد: جهان مدیون عراق است؛ چراکه کشور ما به جای جهان با تروریسم می‌جنگد. ما از نیروهای امنیتی و شهروندان می‌خواهیم نسبت به عملیات‌های تروریستی هوشیار باشند و احتیاط به خرج دهند.

اخیرا احمد عسیری، مشاور وزیر دفاع عربستان گفته بود که گام آتی "ائتلاف اسلامی" شکست داعش در موصل و رقه خواهد بود.

العبادی گفت: سیاست آمریکا در عراق برپایه یک هدف مشترک یعنی مبارزه با تروریسم است. داعش خطری علیه عراق، منطقه، جهان و آمریکاست. عراق در جنگ علیه داعش موفق عمل کرد و ما برای برقراری روابط متوازن با واشنگتن در سایه احترام به حاکمیت ملی و همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم تلاش می‌کنیم.

وی درباره سفرش به آلمان در ماه فوریه برای حضور در کنفرانس مونیخ گفت: این کنفرانس بر امنیت اروپا و خاورمیانه و جهان متمرکز خواهد بود. ما از جامعه جهانی می‌خواهیم به عراق در مرحله مابعد داعش کمک کند.

العبادی تأکید کرد: عراق در این کنفرانس نقش خود را بعد از پیروزی‌هایش علیه داعش توضیح خواهد داد. بعد از پایداری عراق و آزادی شهرها از لوث تروریسم با کمترین خسارت‌ها مسئولان بین المللی به بغداد آمدند. ما از جامعه جهانی می‌خواهیم در بازسازی مناطق و در بعد انسانی و امنیتی به ما کمک کند. ما بعد از آزادی نینوا به پشتیبانی هوایی نیاز نداریم.

منبع:ایسنا

306/300

کد خبر: 723205

وب گردی

وب گردی