اختیارات شوراهای صنفی محدود نشده است

معاون وزیر علوم و رییس سازمان امور دانشجویان با تاکید بر اینکه در ابلاغیه جدید شوراهای صنفی به دانشگاه ها اختیارات آنها محدود نشده است گفت: برخلاف برخی اظهار نظرهایی که صورت گرفت ابلاغیه جدید شوراهای صنفی تکرار برخی بندهای آیین نامه بوده و هیچ محدودیتی در اختیارات آنها اعمال نشده است.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر مجتبی صدیقی با اشاره به پیشینه تشکیل شورای صنفی دانشجویان، اظهار کرد: اصولا شوراهای صنفی درون دانشگاه‌ها یک تشکل جدید نیست بلکه در دوره‌های مختلف این شوراها حضور داشتند و فعالیت می‌کردند، شاید به قدمت تشکیل دانشگاه در ایران، پیگیری مسائل صنفی نیز به شکل‌های مختلف وجود داشت. در واقع قبل از انقلاب این پیگیری‌ها از طریق تشکل‌های سیاسی صورت می‌گرفت و در برخی مواقع نیز به عنوان صنفی کار می‌کردند. اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مجددا تشکل‌های صنفی به شکل‌های مختلف حضور داشتند که در دوره‌های مختلف محدوده کار و حضور آنها ضعیف و قوی می‌شد. بطور کلی تعامل مدیریت‌های دانشگاه‌های با شوراهای صنفی در قبل و بعد از انقلاب متفاوت بود.

وی در ادامه تصریح کرد:‌ در هیچ دوره‌ای با خلاء یا فقدان شورای صنفی در دانشگاه مواجه نبودیم. در دوره کنونی با این دیدگاه که شوراهای صنفی به عنوان یک مزیت، تشکلهایی هستند که می‌توانند در درون دانشگاه با هم‌افزایی و کمک مدیریت دانشگاه برای حل مشکلات صنفی دانشجویان تلاش کنند، موضوع دنبال شده است.

رییس سازمان امور دانشجویان خاطر نشان کرد: همانطور که در آیین‌نامه شورای صنفی تصویب و بعد از امضای وزیر علوم به دانشگاه‌ها ابلاغ شد و به دنبال آن شیوه‌نامه اجرایی نیز تصویب و ابلاغ شد، آمده است: بهبود وضعیت صنفی و رفاهی دانشجویان، کمک به ایجاد شرایط و فضای مناسب‌تر برای تحصیل، فعالیت و سکونت دانشجویان، ایجاد فضای همدلی در بین دانشجویان، آشنایی بیشتر با مشکلات و مسائل یکدیگر، تقویت فضای همکاری و تعامل بین دانشجو و دانشگاه، تقویت کار جمعی دانشجویان بین یکدیگر و مشارکت قانونمند با یکدیگر برای حل مشکلات از اهداف شوراهای صنفی در دانشگاه‌ها به شمار می رود.

به گفته وی، بطور کلی شوراهای صنفی مهارت و تجربه دانشجویان را افزایش خواهد داد که بر اساس آن بتوانند با توانمندی‌ها، امکانات و محدودیت‌های دانشگاه آشنا شوند و دنبال راهکارها و پیشنهاد حل مشکلات باشند چرا که ما فکر می‌کنیم ظرفیت‌های خلاق دانشجویان ارائه خدمات به آنها را بهتر و بیشتر می‌کند. در حقیقت پیگیری حل مشکلات از طریق تعامل و مجاری قانونی نوعی تمرین برای حضور در عرصه های خدمت آتی است که توسط شوراهای صنفی صورت می‌گیرد.

برداشت اشتباه از یک ابلاغیه

وی با بیان اینکه آیین‌نامه شوراهای صنفی اردیبهشت سال 95 توسط وزیر علوم به دانشگاه‌ها ابلاغ شد گفت: با توجه به برداشت‌هایی که در برخی از دانشگاه‌ها در خصوص نحوه فعالیت شوراهای صنفی صورت گرفته بود و پیگیری‌هایی که برخی از روسای دانشگاه‌ها داشتند اخیرا ابلاغیه‌ای به دانشگاه‌ها ارسال شد که در آن مورد جدیدی اعلام نشده بود. با این‌حال برخی‌ اعضای شورای صنفی تصور کردند که ما در ابلاغیه جدید وظایف آنها را محدود کردیم در حالی که در این ابلاغیه چند موضوع ذکر شده در آیین نامه و شیوه نامه، مجدداً تکرار و در خصوص آنها توضیح داده شده است.

معاون وزیر علوم یادآور شد:‌ مورد اول در ابلاغیه اخیر به دانشگاه‌ها این بود که محدوده وظایف شوراهای صنفی خدمات آموزشی است و شوراها اجازه ورود به مسائل آموزشی را ندارند، لذا مسائل آموزشی را توضیح دادیم که برنامه‌ریزی آموزشی دانشگاه‌ها، امور مربوط به هیات علمی و ارزیابی آن‌ها، برنامه‌ریزی درسی و کلاسی از جمله این موارد است که اصولاً در شئون آکادمیک دانشگاه‌ها قرار دارد درهیچ کجا دانشجویان در برنامه‌ریزی‌های آموزشی دانشگاه‌ها دخالت نمی‌کنند. دقیقاً اینها مواردی هستند که در آیین نامه نیز وجود دارد.

اجازه ورود شوراهای صنفی به حیطه خدمات آموزشی

وی تاکید کرد: موردی که در ابلاغیه اخیراً اعلام شده این است که بر اساس آیین نامه ابلاغی شوراها می‌توانند بر نحوه ارائه خدمات آموزشی مربوط به دانشجویان را نظارت کنند که این مورد در آیین‌نامه‌ قبلی وجود نداشت و در این دوره اضافه شد. یعنی به دانشگاه‌ها اعلام شده است که امور آموزشی در حیطه دخالت دانشجویان نیست اما خدمات آموزشی نظیر نحوه سرویس‌دهی در حوزه‌های ادارات آموزش، تحصیلات تکمیلی، نحوه تعامل کارکنان آموزشی با دانشجویان، فضاهای فیزیکی و خدماتی که آموزش باید در آنجا صورت بگیرد در صورتی که دارای مشکل و ایراد باشد می توانند مورد پیگیری شوراهای صنفی باشند.

رییس سازمان امور دانشجویان تصریح کرد: علت تاکید مجدد موارد آیین نامه شوراهای صنفی در قالب ابلاغیه اخیر این بود که اخباری بدست ما رسیده بود که در برخی دانشگاه‌ها نمره ارزیابی اساتید در تابلو اعلام شده و برخی از شوراها ی صنفی در حیطه ارزیابی اساتید ورود کرده بودند اگرچه ارزیابی اساتید توسط دانشجویان به صورت نظرسنجی انجام می‌شود. اما همه این موارد با رعایت شئون و حرمت علمی صورت می‌گیرد و به شکل ضابطه‌مند دنبال می‌شود. یا مثلاً حتی در دانشگاهی برخی دانشجویان گفته بودند ما درانتخاب اساتید باید نظر بدهیم که پذیرفتنی نیست. آنچه مهم است که این نوع درخواست ها شئون آموزشی و آکادمیک و استقلال دانشگاه‌ها را زیر سئوال می برد. دانشجویان تنها در خدمات آموزشی می توانند اظهار نظر کنند. بنابراین هیچ مورد جدیدی در ابلاغیه جدید به دانشگاه‌ها اضافه یا کم نشده است.

هیچ گزینشی برای ورود به شوراهای صنفی انجام نمی‌شود

دکتر صدیقی ادامه داد: نکته دوم در ابلاغیه اخیر مربوط به شوراهای صنفی دانشگاه‌ها این است که ماده 9 شیوه‌نامه مجدداً تاکید گردید با این مضمون که دانشجویانی که می‌خواهند متقاضی عضویت در شوراهای صنفی در دانشگاه‌ها شوند موظف هستند سه مورد یعنی اعتقاد به قانون اساسی و ولایت فقیه، رعایت شئون دانشجویی و اخلاقی و رعایت مفاد آیین‌نامه و شیوه‌نامه شورای صنفی را تایید و امضا کنند. این موارد به هیچ عنوان به معنی گزینش دانشجویان نیست اما اگر دانشجویی طبق آیین‌نامه حکم انضباطی داشته باشد نمی‌تواند عضو شورا شود و اینکه برخی از شوراها اعلام کرده بودند ما شرط جدیدی را اعلام کردیم اشتباه است این شروط از ابتدا بوده است ما فقط در ابلاغیه جدید بر این شروط تاکید کردیم.

معاون وزیر علوم تاکید کرد: براساس آیین‌نامه شورای صنفی دانشجویان،‌ در صورتی که دانشجویی عضو شورای صنفی باشد و حکم انضباطی بگیرد عضویت او لغو خواهد شد.

دکتر صدیقی افزود: مورد سوم که در ابلاغیه جدید شوراهای صنفی دانشجویان به آن تاکید شده این است که براساس آیین‌نامه امکان تعدد شوراهای صنفی درون دانشگاه‌ها وجود دارد یعنی قبلا ما فقط یک شورای صنفی در دانشگاه داشتیم اما به نظر می رسید یک شورا نمی توانست بر تمام مسائل دانشگاه‌ها، خوابگاه‌ها و غیره بپردازد و به همه امور برسد اما در این آیین‌نامه امکان تشکیل شورا در واحدها (دانشکده‌ها- خوابگاه‌ها) فراهم شد. البته شورای واحد فقط در همان واحد امکان پیگیری امور را دارد. دبیران شوراهای واحدها در دانشگاه شورای موسسه را تشکیل می‌دهند و این شورا می تواند با مسئولین دانشگاه تعامل برقرار و مطالبات خود را دنبال کند. یعنی بحث‌های کلی در سطح دانشگاه توسط شورای موسسه دنبال می شود و شورای واحد در سطح مسوولین واحدها مسائل را پیگیری خواهند کرد.

ورود نمایندگان دانشجویان در شورای مرکزی نظارت

به گفته رییس سازمان امور دانشجویان، در سطح وزارتخانه نیز تشکیل شورای مرکزی نظارت پیش‌بینی شده است. در این شورا چهار دبیر شورای صنفی به انتخاب دبیران صنفی دانشگاه‌ها عضویت دارند که آنجا مسائل شوراهای صنفی و نحوه اجرای شیوه‌نامه که احیاناً اصلاحاتی نیاز داشته باشد، مطرح خواهد شد. اگر چه شورای نظارت مرکزی از گذشته وجود داشته ولی نمایندگان دانشجویان در آن انتصابی بود خود مسوولان وزارتخانه این دانشجویان را انتخاب می‌کردند.

وی به چهارمین نکته مورد تاکید در ابلاغیه اخیر اشاره کرد و گفت: نکته مورد تاکید دیگر این بود چون سال‌جاری سال اول اجرای آیین‌نامه شورای صنفی است و زمان انتخاب شوراها اردیبهشت‌ماه پیش‌بینی شده بود به دلیل ابلاغ دیرهنگام این آیین‌نامه و شیوه‌نامه، بسیاری از دانشگاه‌ها نتوانستند این انتخابات را برگزار کنند، بنابراین در ابلاغیه جدید تاکید شد در سال اول اجرای آیین‌نامه زمان انتخابات شوراهای صنفی به تشخیص دانشگاه‌ها باشد.

دکتر صدیقی گفت: با توجه به اینکه آیین‌نامه شوراهای صنفی با مشارکت فکری نمایندگان دانشجویان و معاونین دانشجویی دانشگاه‌ها جمع‌بندی و ابلاغ شد نسبت به گذشته قدم‌های مثبتی در آیین نامه برداشته شد چرا که به مشارکت بیشتر دانشجویان در امور مرتبط از جمله سیاست‌های اصلی آموزش عالی است. چون در برخی از دانشگاه‌ها ابهاماتی درخصوص این آیین‌نامه داشتند و مشکلاتی را ایجاد کرده بود، نکاتی از آن در قالب ابلاغیه اعلام گردید. بنابراین هیچ تفسیر جدیدی از آیین‌نامه صورت نگرفته است.

حدنصاب 25 درصدی در انتخابات شوراها بررسی می‌شود

معاون وزیر علوم به اعتراضات اخیر برخی شوراهای صنفی مبنی بر مشکلات اجرایی آیین نامه اشاره کرد و گفت: بر اساس آیین نامه در هر واحد حداقل 25 درصد دانشجویان آن واحد در انتخابات شرکت کنند و هر عضو باید بیش از 50% رای شرکت کنندگان را احراز نماید. دلیل آن این است که شورای صنفی اگر کمتر از 25 درصد رای دانشجویان را دارا باشد، پشتوانه جدی رای دانشجویان را نخواهد داشت. البته در صورتی که این حدنصاب تامین نشود در مرحله بعد یعنی دور دوم با هر حد نصابی می‌توانند انتخاب شوند. برخی دانشجویان معتقد بودند که مشارکت 25 درصدی در واحدهای بزرگ سخت است. علیرغم اینکه آنچه در آیین‌نامه ذکر شده منطق دارد، ولی در اجرا باید شرایط را دید. طبیعی است هر آیین‌نامه‌ای در سال اول اجرا با مشکلاتی مواجه شود.

دکتر صدیقی گفت: در خصوص حدنصاب مشارکت 25 درصدی دانشجویان در انتخابات شوراهای صنفی، گزارشاتی از دانشگاه‌ها دریافت کرده‌ایم پس از تشکیل شورای مرکزی نظارت، این گزارشات در شورا مطرح خواهد شد و اگر نیاز به اصلاح داشته باشد، موضوع دنبال خواهد شد. بنابراین نکته جدی و نگران‌کننده‌ای وجود ندارد.

دلایل پایین بودن مشارکت دانشجویان دانشگاه‌های بزرگ برای شوراهای صنفی پایین است؟

رییس سازمان امور دانشجویان در پاسخ به این سوال که چرا علت مشارکت دانشجویان برای شرکت در انتخابات شوراهای صنفی در دانشگاه‌های بزرگ پایین است، افزود: شاید علت آن را باید در روحیات دانشجویان بررسی کرد که چرا در مسائل مربوط به خودشان کمتر مشارکت می‌کنند. علیرغم اینکه مسائل صنفی بر خلاف فعالیت‌های سیاسی هزینه‌بر نیست حتی بسیاری از تشکل‌های سیاسی به دلیل جذابیت در مسائل صنفی دخالت می‌کنند. اما اینکه دانشجویان علاقه ندارند بخشی از آن به روحیات کلی آن‌ها برمی‌گردد که به تحلیل جدی نیاز دارد، باید بررسی کرد که چرا دانشجویان در فضای مجازی بدون حضور فیزیکی فعال‌ترند. اگرچه ممکن است بخشی از آن از نحوه پیگیری‌ مسائل توسط دانشجویان نشات گیرد، یعنی اگر تشکل‌های صنفی با رعایت قوانین ‌مسیرهای تعاملی و قانونی را برای مطالبات دنبال کنند و همچنین مدیریت دانشگاه‌ها نیز با آن‌ها تعامل سازنده ای داشته باشند، علاقه دانشجویان برای مشارکت در این امور بیشتر می‌شود.

وی افزود: علت برخی تنش‌های محدود در بین شوراهای صنفی دانشجویی با مدیریت دانشگاه‌ها به این دلیل است که برخی شوراها، کمبود امکانات را نمی‌بینند و برخی مدیریت‌ها نیز احساس می‌کنند که راحت‌ترند خودشان تنهایی تصمیم‌گیرنده باشند. در حالی که ما فکر می‌کنیم اگر تشکل شناسنامه‌دار مثل شورای صنفی در دانشگاه‌ها باشد از دخالت‌های پراکنده جلوگیری خواهد کرد. بنابراین فلسفه شوراهای صنفی به قوت خود باقی است باید تلاش کنیم حاشیه‌های منفی آن حذف شود.

معاون وزیر علوم به اعتراض برخی اعضای شوراهای صنفی اخیر اشاره کرد و گفت: اخیراً چند نفر از اعضای شورای صنفی به همراه عده‌ای از دانشجویان که عضو شورای صنفی نبودند، به سازمان امور دانشجویان مراجعه کردند و به جای اینکه خواسته های خود را بصورت طبیعی پیگیری کنند، فضایی دیگر را رقم زدند. در واقع چند روز قبل چند نفر از این دانشجویان به سازمان مراجعه کرده بودند و گفته بودند که دوشنبه می‌خواهند در دانشگاه تربیت مدرس جلسه‌ای داشته باشند اطلاع بدهید دانشگاه همکاری کند و دوم اینکه سه‌شنبه همه به سازمان می‌آییم و رئیس سازمان هم حضور داشته باشند. البته جلسه این دانشجویان در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، سه‌شنبه هم بدون اینکه ساعت خاصی را اعلام کرده باشند و بصورت اصولی هماهنگ کنند حدود پیش‌ازظهر به سازمان مراجعه کردند. من صبح در سازمان حضور داشتم که بعد برای شرکت در جلسه به وزارت علوم رفتم و به دنبال آن برای شرکت در گردهمائی معاونین منطقه، عازم بوشهر شدم و نتوانستم در سازمان حضور داشته باشم. دانشجویان به سازمان آمدند و مسائلی نظیر کتک زدن دانشجویان عنوان کردند که کاملا نادرست و کذب است، این ساختمان اداری است و تمامی طبقات آن مجهز به دوربین مدار بسته است و فیلم‌ها از بدو ورود تا خروج دانشجویان موجود است و تعامل و برخورد روشن است. حتی آن‌ها با نگهبان که می‌خواست هماهنگ کند رفتار مناسبی نداشتند و حاضر نشده بودند مسایل و خواسته‌های خودشان را با معاون سازمان و سایر مسئولان که در سازمان حضور داشتند در میان بگذارند و حتی دعوت به حضور در سالن جلسات را نپذیرفته و در محل ورودی دفتر اینجانب با وجود صندلی برای مراجعین روی زمین نشستند.

دکتر صدیقی ادامه داد: ما سعی می‌کنیم همواره جلساتی با شوراهای صنفی در سطوح مختلف برگزار کنیم. وی در خصوص نحوه انتخاب دبیران عضو شورای مرکزی نظارت هم اعلام کرد که با توجه به ضرورت مشارکت همه مناطق کشور در این امر و متفاوت بودن مسائل صنفی دانشگاه های مختلف و انعکاس آن ها در شورای مرکزی، بنا براین است که بر اساس تعداد دانشجو در ده منطقه کشور تقسیم سهمیه صورت پذیرد و انتخاب برای چهار نماینده در سطح منطقه برگذار گردد. امیدواریم شورای مرکزی نظارت در ترم جدید تحصیلی تشکیل شود و قبل ازپایان سال این انتخاب صورت پذیرد تا از این طریق ارتباط ما با مجموعه کل شوراهای صنفی شکل بگیرد.

شوراهای صنفی اجازه فعالیت های سیاسی ندارند

معاون وزیر علوم در پایان با تاکید بر اینکه شوراهای صنفی اجازه فعالیت های سیاسی را ندارند، گفت: شوراهای صنفی تشکل‌های سیاسی نیستند خود دانشجویان نیز این مورد را پذیرفته‌اند و در آیین‌نامه نیز تاکید شده است، چراکه مسائل سیاسی باید توسط تشکل‌های سیاسی که کم نیستند دنبال شود. آنچه شورای صنفی دنبال می‌کند مسائل صنفی دانشجویی است که باید مراقب باشند نوع موضع‌گیری آن ها به تشکل‌های سیاسی نزدیک نشود و اگر تعامل خوبی با مسئولان داشته باشند خواسته‌های آن ها به خوبی تحقق خواهد یافت. همانگونه که در بسیاری از دانشگاه ها این فضا وجود دارد و هم افزایی ها موجب حل تدریجی مشکلات شده است. ضمناً حمایت های مالی از شوراها برای انجام فعالیت‌هایشان را دنبال کرده‌ایم تا از طریق معاونت دانشجویی دانشگاه ها انجام شود.

201

منبع: ایسنا

کد خبر: 723211

وب گردی

وب گردی