گستره توزیع بنزین یورو ٤ در ایران افزایش می‎یابد

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‎های نفتی ایران با بیان این که راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس می‌تواند تاثیر مثبتی در توزیع بنزین یورو ۴ در کشور داشته باشد، گفت: با راه‌اندازی ستاره خلیج‌فارس بیشتر شهرها بنزین یورو ۴ دریافت خواهند کرد.

به گزارش ایسکانیوز، عباس کاظمی شامگاه سه‌شنبه (٢٨ دی‎ماه) در برنامه گفتگوی ویژه خبری به مناسبت با موضوع «روز هوای پاک» گفت: اکنون در برخی نقاط کشور بنزین یورو ٤ توزیع می‌شود و در شیراز و اهواز نیز مردم از این نوع بنزین استفاده می‌کنند.

وی افزود: با بهره برداری کامل از طرح افزایش ظرفیت تولید پالایشگاه بندرعباس به طور تضمینی و در همه فصول سال بنزین یورو ٤ در شیراز، اهواز و بندرعباس توزیع خواهد شد.

بر اساس این گزارش، ​طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه نفت بندرعباس دارای ٩ واحد اصلی است که واحدهای تصفیه نفتای سنگین با ظرفیت ٢٥ هزار بشکه در روز، واحد تصفیه نفتای سبک با ظرفیت ٢١ هزار بشکه در روز، واحد تبدیل کاتالیستی با ظرفیت ٢٥ هزار بشکه در روز واحد تصفیه نفت‌گاز با ظرفیت ٥٠ هزار بشکه در روز و واحد بازیافت گوگرد با ظرفیت ١٢٠ تن در روز از واحدهای مهم این طرح است.

طبق برنامه زمانبندی و پس از راه‌اندازی واحد بنزین‌سازی، واحد تصفیه گازوئیل نیز که در مراحل پایانی تکمیل مکانیکی قرار دارد، در نیمه دوم امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

تکمیل و راه‌اندازی نهایی طرح افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت فرآورده‌های نفتی پالایشگاه بندرعباس به ٢٠٠ میلیارد تومان منابع ریالی و ٣٠ میلیون یورو منابع ارزی نیاز دارد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‎های نفتی ایران درباره طرح پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: یک فاز از سه فاز پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس به‎زودی راه اندازی می شود که بر این اساس بیشتر شهرهای کشور از بنزین یورو ٤ بهره‎مند خواهد شد.

کاظمی تصریح کرد: فاز یک عملیات پیش‌ راه‌اندازی ستاره خلیج فارس انجام گرفته است و با این پیشرفت تا اوایل سال‌ آینده وضعیت مطلوبی را در سوخت شاهد خواهیم بود.

وی گفت: به جز نیروگاه چابهار بقیه نیروگاه‎های کشور تا پایان امسال به جای مازوت از گاز طبیعی استفاده می کنند.

پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس به عنوان نخستین پالایشگاه طراحی شده بر اساس خوراک میعانات گازی با ظرفیت۳۶۰ هزار بشکه در حال ساخت است.

با بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه ٣٦ میلیون لیتر بنزین یورو ٤ و ۱۴ میلیون لیتر گازوئیل یورو ٥ به ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی کشور اضافه و ایران به صادرکننده این فرآورده بدل می‌شود.

تولید روزانه چهار میلیون لیتر گاز مایع، سه میلیون لیتر سوخت جت و ۱۳۰ تن گوگرد از دیگر محصولات این واحد پالایشی هستند و ظرفیت ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی این پالایشگاه در حدود ۱۱ میلیون بشکه است.

پالایشگاه میعانات گازی خلیج‌فارس بزرگترین پالایشگاه تولید بنزین کشور است که با بهره‌برداری کامل آن معادل، ٥٥ درصد مجموع تولید سایر پالایشگاه‌های کشور می‌تواند بنزین تولید کند تا مجموع تولید بنزین کشور به بیش از ١٠٠ میلیون لیتر در روز برسد.

ساخت این پالایشگاه با ۷۰۰ هکتار مساحت از سال ۱۳۸۵ آغاز شده است و در صورت تأمین به موقع منابع مالی فاز نخست آن تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

401/101

کد خبر: 723278

وب گردی

وب گردی