ولایتی: دیدگاه قاطع ایران حضور نیافتن آمریکا و حامیانش در نشست آستانه است

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر این که دیدگاه قاطع ایران حضور نیافتن آمریکا و حامیانش در نشست آستانه است، گفت: به ما اعلام شده بود که آمریکایی‌ها قرار است به عنوان ناظر دراین نشست حضور یابند در حالی که اگر آنان شرکت کنند به نظارت اکتفا نمی‌ کنند.

به گزارش ایسکانیوز، علی اکبر ولایتی روز چهارشنبه پس از دیدار با نخست وزیر سوریه در جمع خبرنگاران این مطلب را در پاسخ به سوالی درمورد دیدگاه ایران نسبت به حضور آمریکا در نشست آستانه بیان کرد.

وی اظهارداشت: ما مخالف شرکت آنهایی هستیم که همچنان علیه دولت سوریه اقدام می کنند که در راس آنها آمریکا است. آمریکایی ها نمی توانند در صحنه بین المللی، در سازمان ملل متحد، در تجهیز تروریست ها ، آموزش و اعزام آنها به خاک سوریه دخالت فعال داشته باشند و سر منشا این مشکلات برای دولت و ملت سوریه باشند و در عین حال در مذاکرات صلح نیز شرکت کنند.
رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: به ما اعلام شده بود که آمریکایی‌ها قرار است به عنوان ناظر در این اجلاس شرکت کنند در حالی که می دانیم اگر آنان شرکت کنند به نظارت اکتفا نمی‌کنند و دیدگاه قاطع جمهوری اسلامی ایران حضور نیافتن آمریکا و حامیانش در اجلاس آستانه است.
ولایتی با بیان این که مذاکرات صلح سوریه با شرکت دوستان سوری به سر انجام می رسد، گفت: آنهایی که در دفاع از تمامیت ارضی سوریه کمک کردند شایستگی دارند در مذاکرات صلح هم حضور یابند.
وی همچنین در پاسخ دیگری مبنی این که آیا ایران با حضور عربستان و قطر در این اجلاس موافق است یا خیر؟، اظهارداشت: عربستان سعودی و قطر نقش اساسی در تخریب سوریه و همچنین تخریب زیربناهای این کشورداشتند و به دشمنی های خود ادامه می دهند.
وی یادآور شد: آنهایی که نتواستند در میدان نظامی به خواسته های خود برسند، نمی توانند در میدان صلح به خواسته های خود جامه عمل بپوشانند.
رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که اگر روسیه و ترکیه موافق حضور آمریکا در مذاکرات آستانه باشند ایران چه واکنشی خواهد داشت،خاطرنشان کرد: دیدگاه اعلام شده ما در قبال حضور آمریکا در نشست آستانه دیدگاه اساسی جمهوری اسلامی ایران بوده که توسط وزیر امور خارجه و من عنوان شد.
ولایتی ادامه داد: استدلال روسیه این است که ترکیه تضمین می کند که گروه های معارض تروریستی که علیه دولت و ملت سوریه می جنگند آتش بس را رعایت کنند.
وی اضافه کرد: نظر اساسی ایران این است که همانطور که ایران و روسیه در زمان بحران های طولانی و مخرب علیه سوریه به نفع دولت و ملت سوریه شرکت و از آنها حمایت کردند در ادامه کار همین سه کشور مشکلات سوریه را در ایام صلح حل کنند.
رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: از نظر ما مذاکرات صلح با شرکت دوستان سوریه به سر انجام می رسد. آنهایی که در دفاع از تمامیت ارضی سوریه کمک کردند شایستگی دارند در مذاکرات صلح هم حضور یابند.
به گزارش ایرنا، نشست آستانه قرار است در روزهای چهارم و پنجم بهمن ماه جاری در قزاقستان تحت نظارت ایران،روسیه و ترکیه برگزار شود.
این اجلاس با محوریت برگزاری گفت‌وگوهای سوری-سوری با مشارکت دولت و مسلحین سوریه وبا هدف فراهم کردن مقدمات حل سیاسی بحران در این کشور انجام می‌شود.
ولایتی همچنین در مورد دیدار امروز خود با نخست وزیر سوریه اظهارداشت: در این دیدار روابط دو جانبه بین ایران و سوریه در ابعاد مختلف سیاسی و اقتصادی و همچنین اجلاس آستانه مورد بحث قرار گرفت.
وی ادامه داد: ایران و سوریه دو کشور دارای روابط استراتژیک و اعضای مهم خط مقاومت هستند و پیروزی اخیر این کشور به کمک حامیان و متحدینی که از طریق آنها ایران و روسیه و حزب‌الله لبنان و عده ای دیگر از مبارزین راه آزادی از اسلام هستند در حلب صورت گرفت و امیداوریم پیروزی های بعدی نیز در پیش باشد.
رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: در هفته های اخیر مسئولان اصلی بخش سیاست خارجی، امنیتی و دفاعی سوریه به ایران سفر کردند و امروز نیز نخست وزیر و تعدادی از وزرا با حضور خود در ایران توافق نامه های بسیار مهمی درمورد سرمایه گذاری جمهوری اسلامی ایران در حوزه های استخراج فسفات و استفاده از بنادر سوریه امضا کردند.
ولایتی امضا این توافق ها را باعث تقویت روابط دوجانبه دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران کمک هایی را به دولت سوریه کرده و دولت این کشور نیز متقابلا امتیازاتی را به جمهوری اسلامی ایران واگذار کرده که این معاملات دو سویه به نفع دو ملت و کشور خواهد بود و امیدواریم با این سفر بسیار مهم و سازنده که نخست وزیر سوریه به ایران داشت این توافقات از این پس جنبه های عملی پیدا خواهد کرد.
به گزارش ایرنا، عماد خمیس نخست وزیر سوریه به همراه وزرای اقتصاد، صنایع، بازرگانی خارجی، نفت و منابع معدنی، ارتباطات و فناوری و رییس بانک مرکزی این کشور شامگاه دوشنبه وارد تهران شد.
وی تاکنون با حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، علی اکبر ولایتی رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار و گفت و گو داشته است.
تداوم رایزنی های دو کشور و پیگیری توافق ها در حوزه های اقتصادی، سیاسی و امنیتی و بررسی راهکارهای حفظ و گسترش دستاوردهای اخیر در سوریه به ویژه آزادسازی شهر راهبردی حلب محورهای رایزنی های عماد خمیس و مقامات ایرانی است.

302/300

کد خبر: 723384

وب گردی

وب گردی