حریری : نگاه مردم ایران به کالای خارجی گرفتن فرصت اشتغال از آنان است

نائب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین دلیل عمده کاهش ارزش روابط تجاری ایران و چین گفت : زیر بار خرید کالای ساخته شده از هیچ کشوری نخواهیم رفت ، چرا که نگاه مردم ایران به کالای خارجی گرفتن فرصت اشتغال از آنان است.

به گزارش ایسکانیوز، مجیدرضا حریری صبح امروز (چهارشنبه) و در نشست هیات اعزامی اتاق بازرگانی چین به ایران،نرخ رشد پایین و بیکاری جوانان تحصیل کرده را ۲ مشکل بزرگ اقتصاد ایران عنوان کرد و گفت :کشور ایران در حال حاضر با این دو مشکل بزرگ مواجه شده است و ترجیح می دهیم در این زمینه اگر قرار باشد یک دلار کالا معامله شود،تولید نیروی ایرانی باشد .

وی ادامه داد: زیر بار خرید کالای ساخته شده از هیچ کشوری نخواهیم رفت و امیدواریم در فضای ایجاد شده در کشور، خرید کالای تولید شده افزایش و واردات کالا به حداقل ممکن برسد، چرا که نگاه مردم ایران به کالای خارجی گرفتن فرصت اشتغال از آنان است.

عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه بخش خصوصی ایران حامی افزایش خرید کالای ایرانی است، تصریح کرد: بخش خصوصی ایران خواهان خرج شدن ثروت کشور برای اشتغال جوانان بوده و به دنبال واردات کالای ساخته شده از کشورهای دیگر نیست.

حریری با بیان اینکه همکاری اقتصادی بین ایران و چین از ۳۰ سال گذشته تا به امروز مبتنی بر روابط ۲ دولت ایران و چین بوده است، ادامه داد: با این حال در ۱۰ سال گذشته چین به سمت تقویت بخش خصوصی خود حرکت کرده و ما هم از روابط بخش خصوصی دو کشور استقبال می‌کنیم.

نائب رئیس اتاق مشترک ایران و چین اظهار داشت: در سال های اخیر روابط اقتصادی ۲ کشور به گونه ای بوده است که از ایران انرژی و مواد خام به چین صادر می شد و از چین نیز کالا و تکنولوژی وارد ایران شده است؛ ارزش روابط تجاری ایران و چین در سال های گذشته ۵۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بود اما در سال ۲۰۱۴ به دلیل کاهش قیمت نفت این رقم کاهش یافت و به ۳۲ میلیارد دلار رسید.

حریری خاطرنشان کرد که در زمان اوج تحریم های یکجانبه آمریکا و اروپا علیه ایران، چین اقدامات فراوانی را برای بازگشایی روابط اقتصادی با ایران انجام داد.

وی در پایان گفت: ایران تمام تلاش خود را خواهد کرد تا ارتباط خود با دومین اقتصاد جهان یعنی چین افزایش دهد.

402/601

کد خبر: 723391

وب گردی

وب گردی